شهرداری و شورا هدف مشترکی را دنبال میکنند/همه به میدان بیایند تا تمام فشارها روی دوش شهرداری نباشد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، پیروز حناچی شهردار تهران صبح امروز به همراه محسن هاشمی رئیس و چند تن از اعضای شورایشهر از ایستگاه مترو میدان صنعت بازدید کرد، سوار قطار شد و از آنجا به ایستگاه هلالاحمر رفت تا در مراسم افتتاح ایستگاه هلالاحمر و بهرهبرداری از بخش شمالی خط٧ مترو تهران حضور یابد.
وی گفت: امروز روز شهردار است، یاد میکنیم از کسی که به مناسبت سالگردش یاد شهردار را به خاطر میآوریم: شهید باکری؛ یادش را فراموش نخواهیم کرد.
حناچی ادامه داد: تبریک میگویم به همکارانم که با زحمات فراوان تلاش کردند تا خط ٧ مترو را به بهرهبرداری برسانند. همچنین تشکر میکنم از کسانی که پروژه مترو را هدفگذاری کردند تا در چند دوره مدیریت شهری به نتیجه برسد.
شهردار تهران ادامه داد: ما هدف مشترکی را در شورای شهر و در شهرداری تعقیب میکنیم؛ زیرساختها به وجود آمده، باید تلاش کنیم تا بهرهوری بالا داشته باشیم. افزایش مسافر از حدود ٢ میلیون نفر تا ٧ میلیون نفر، هدفگذاری اصلی ماست که با کاهش هدوی و تکمیل خطوط میتوانیم به آن دست پیدا کنیم.
وی ضمن اشاره به اینکه هماکنون حدود ٢ هزار واگن نیاز داریم، باید تلاش کنیم این سرمایهگذاری عظیم را به بهرهوری نزدیک کنیم.
حناچی از شرکتهای دخیل در فرایند بهرهبرداری از خط ٧ تشکر کرد و ادامه داد: در بسیاری از متروهای جهان خطی داریم به نام سِرکللاین که خطوط را به هم وصل میکنند؛ در تهران خطوط ۶ و ٧ این کار را میکنند. نکته دیگری که در این پروژه لازم به ذکر است این است که ما تجهیزات سیگنالینگ این خط را در دوران برجام خریدیم، ولی نصب و راهاندازی آن را در دوران پسابرجام انجام دادیم؛ شرکت فروشنده حاضر به نصب و راهاندازی نشد، اما همکاران جوان خودمان موفق به نصب و راه اندازی آن شدند. قطعا یکی از شرایط ویژهای که میتواند تهدید شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کند، خودباوری نیروهای جوان است. ما تحریمها را به فرصت تبدیل میکنیم، هرچند ناجوانمردانه باشند، که هستند.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در موضوع آلودگی هوای تهران هم باید گفت: درست است که نزولات جوی بالا بوده است، اما مقایسه نقطهبهنقطه نشان میدهد صرفا بارندگی موثر نبوده و هماهنگی بین پلیس راهور و اقدامات نرمافزاری و سختافزاری شهرداری حتما تأثیر بهسزایی داشته است. باید این مسیر را بهجد تعقیب کنیم.
وی تأکید کرد: هفته گذشته یکی از همکاران مشغول در UN پیش من آمده بود و میگفت: سال قبل ما ١۵ روز را بهخاطر آلودگی تعطیل کرده بودیم، اما امسال هیچ روزی را تعطیل نکردیم.
شهردار تهران تصریح کرد: انشاءالله با ۴ خط جدید گپهای جدید را پر خواهیم کرد. یکی از مناطق مهم که گپ دارند منطقه٢٢ است. مترو حقیقتا هم عادلانهترین حالت حملونقل عمومی است چرا که درنهایت باعث میشود حجم سرمایهگذاری در تمام شهر متناسب شود. یکی از گپهایی که داریم موضوع ترافیک و ترانسپورت است چرا که اگر شهرسازیمان را متناسب با آن پیش نبریم نمیتوانیم توسعه متوازن داشته باشیم.
حناچی گفت: میگویند شهرداری تهران تعهدات زیاد دارد. بخش عمده این تعهدات و بدهیهای بانکی ما مربوط به مترو است. مترو یک موضوع حاکمیتی است، پس انتظار میرود همه در آن به میدان بیایند تا فشار فقط روی دوش شهرداری نباشد. از وقتی وارد دوره نوسان تحریم شدهایم، شرایط حادتر شده است.
شهردار تهران ضمن ابراز احترام به یاد و خاطره مرحوم هاشمی رفسنجانی باتوجه به خدماتشان در بحث مترو، خاطرنشان کرد: سردار محمد فرمانده قرارگاه خاتمالانبیاء به درستی بر ضرورت بومیسازی پروژهها تأکید کردند. همین الان هم تا حدود زیادی این اتفاق دارد میافتد. ما واگنهای قطار را به شکل سیکیدی وارد میکنیم؛ واگنها ۴٠ درصد داخلی تهیه میشوند و این عدد باید افزایش هم پیدا کند. اوورهال کردن قطارها دارد توسط متخصصین داخلی انجام میشود. تولید پلههای برقی نیز در داخل صورت میپذیرد.
گفتنی است سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء نیز در این مراسم حضور داشت.
همچنین لازم به ذکر است در خط ٧ تا به حال ١٣/۵ کیلومتر در ٨ ایستگاه به بهرهبرداری رسیده است و این خط وقتی کامل شود، ٢٢ ایستگاه خواهد داشت.