جو رقابتی میان دانشآموزان باید خاتمه یابد
به گزارش گروه جامعه ، رضوان حکیمزاده اظهار داشت : سند تحول بنیادین به ما میگوید که باید به دوره ابتدایی نگاه تخصصی و ویژهای داشته باشیم و تعلیم و تربیت یک تخصص و علم است و اگر قرار است کار تخصصی انجام و توفیقی حاصل شود حتما باید از اصول علم تعلیم و تربیت استفاده کنیم.
وی افزود: در زمینه بهبود و ارتقای فرآیند آموزشی دوره ابتدایی دو راهکار اساسی وجود دارد که راهکار اول برنامه ارتقای مدیریت مدرسه یا همان برنامه تدبیر است که براساس ساحتهای ششگانه، تربیتی متوازن را در کودک محقق میسازد و راهکار دوم تغییر رویکردها و شیوههای آموزشی و تربیتی است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: جایگزین کردن برنامههایی مثل عید و داستاننویسی به جای رونویسی پیک نوروزی، اجرای برنامه ویژه مدرسه، اجرای طرح بازی و یادگیری و انجام تکالیف مهارتمحور میتواند رویکردهای آموزشی را تغییر دهد و شرایط مدرسه را متحول کند.
حکیمزاده ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین، بازی یکی از بهترین ابزار برای یادگیری در دوران کودکی محسوب میشود و در کنار انتقال مفاهیم آموزشی، اثرات تربیتی و مداخلات درمانی نیز وجود دارد، پس فقط شادابی و نشاط صرف نیست بلکه بچهها به هم کمک میکنند و روحیه رقابتی کم کم از بین میرود و مشارکتجویی و همکاری در بین دانشآموزان نهادینه میشود.
وی افزود: طرح بازی و یادگیری سرگرمی صرف نیست هرچند بازی در ذات کودک است و کودکان از طریق بازی، مهارتها و مفاهیم علمی را یاد میگیرند و این بازی از طریق اسباب بازیهای لوکس و گران قیمت انجام نمیگیرد بلکه از طریق دست سازهها و وسایل ساده که به دست خود دانشآموزان ساخته شده انجام میشود و این بازیها سخت و پیچیده نیستند و قالب مشخصی هم ندارند. براساس سند تحول بنیادین مدرسه باید محیطی شاداب، بانشاط و پویا باشد و در آن محیطهای متنوع یادگیری ایجاد شود تا دانشآموزان خوب یاد بگیرند و تربیت شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تغییر در ابعاد چهارگانه مدرسه را لازمه ایجاد محیطهای متنوع یادگیری در مدارس دانست و گفت: این ابعاد شامل فضای فیزیکی مدرسه، فضای آکادمیک، یادگیری و یاددهی، جو روانی، عاطفی و احساس دانش آموز و همچنین جو تعاملی و اجتماعی است که همه این موارد باید تغییر کند و بچهها از طریق بازی، مهارتهای دستورزی و مشق زندگی یادگیری لذت بخشی خواهند داشت.
حکیمزاده ادامه داد: مدرسه یک جو روانی و اجتماعی دارد و نباید آن را نادیده گرفت، زیرا ریشه بسیاری از بزهها و آسیبهای اجتماعی توجه نکردن به جو روانی و اجتماعی مدارس است و باید به روحیه بچهها و تعامل آنها توجه کنیم.
وی گفت: محیط مدرسه باید به گونهای باشد که کودکان با روشهای گوناگون، آموختههای محیط مدرسه را به واقعیات زندگی ارتباط دهند و جو رقابتی، نخبهپروری، تفکیک دانشآموزان از همدیگر و خشونت بین بچهها باید خاتمه یابد و دانشآموزان با توجه به مبانی دین اسلام و با کرامت انسانی تربیت شوند و در این بین ذکر این نکته بسیار مهم است که مهمترین دوره شکلگیری شخصیت کودکان، دوره پیشدبستانی و دوره ابتدایی است که باید بسیار جدی گرفته شود.