ایجاد محیطی شاد در راستای افزایش تمایل حضور کودکان از اولویتهای کانونها باشد
به گزارش گروه جامعه ، سیدمحمد بطحایی در نشست فصلی مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تسلیت شهادت حضرت امام هادی علیهالسلام و قدردانی از زحمات و تلاش مدیران کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور اظهار کرد: با تلاش شما همکاران و فعالیتها و برنامههایی که در کانونها انجام میشود، روزبهروز شاهد پرفروغتر شدن چراغ کانون هستیم و امیدوارم بهزودی کانون به دوران اوج خودش برسد.
وی در مقدمهای بابیان اینکه یادآوری میکنم که سمتوسوی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است و اگر به آن دقت نکنیم همه کارهای ما به بیهودگی سپریشده است، اظهار کرد: زمانی که از تربیت صحبت میکنیم منظور این است که متربی در مسیر تربیتی متصف به ویژگیهایی شود که خداوند آنها را حائز است و کسی باتربیتتر است که این ویژگیها را داشته باشد.
بطحایی افزود: این صفات فقط برای دین اسلام نیست و برای همه نظامهای تعلیم و تربیت و ادیان، این ویژگیها تعریفشده است.
وی تأکید کرد: در گام اول در مسیر تربیت، این مسیر باید برای کودکان و نوجوانان فراهم و سازگارتر شود و این مقصد همه فعالیتها در آموزشوپرورش است و اگر در فعالیتها از این بحث غافل شویم پیامد مطلوب موردنظر را نخواهیم داشت و کودکان ما با همه سختیهایی که کشور در مسیر تعلیم و تربیت آنان طی میکند، به هدف اصلی آموزشوپرورش که تعلیم و تربیت است دست نمییابند.
وزیرآموزشوپرورش تصریح کرد: بچهها وارد گردونه یادگیری رسمی و غیررسمی میشوند تا به تربیت دست پیدا کنند لذا در صورت عدم رسیدن به این هدف، تمام تلاشهای ما بیهوده و بیاثر است.
وزیرآموزشوپرورش بابیان اینکه باید در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رسیدن به این اهداف دو کار مهم را انجام دهید، گفت: گام اول شناسایی موانع تربیت است، در گام دوم فراهم کردن شرایط و لوازم و امکانات لازم است و اینکه در اختیار دانش آموزان و مربیان قرار دهیم.
بطحایی در تعریف یادگیری گفت: منظور از یادگیری تغییر نسبتاً پایدار در نگرش، دانش و رفتار دانش آموزان است و اگر دانش آموزان را به برنامههای تربیتی کانونها بیاوریم، اما رفتار آنان تغییر نکند و یا پایدار نباشد در حقیقت یادگیری رخ نداده است.
وی تأکید کرد: گاهی فکر میکنیم یادگیری صورت گرفته است، اما زمانی که تربیت اتفاق نیفتد، یادگیری صورت نمیگیرد، به همین علت ویژگیهایی که مدنظرمان بوده است در فارغالتحصیلان مدارس مشاهده نمیکنیم و متأسفانه ما معلمان گاهی مانع را برنمیداریم و حتی باعث موانعی هم میشویم.
وزیرآموزشوپرورش بابیان اینکه برنامههای درسی و پرورشی گاهی باعث موانعی شدهاند، گفت: محیط آموزش رسمی تبدیل به محیطی شده است که دانش آموزان بهزور به مدرسه وارد میشوند و برای همین یادگیری اتفاق نمیافتد مگر اینکه دانش آموزان باذوق و اشتیاق به مدرسه بیایند.
بطحایی با اشاره به مصرعی از شعر «میسوزم و بهر تسلای جگر دف میزنم»، گفت: کار شما مدیران کل کانونهای پرورش فکری بسیار سخت استو ایجاد محیط شاد برای دانش آموزان بایدمهمترین دغدغه شما باشد لذا محیط کانون طوری باشد که در آن دانشآموزان با اشتیاق و ذوق و تمایل درونی حضورداشته باشند و از بودن در آن احساس شعف کنند و این اتفاق زمانی میافتد که برنامههای شما همسو با نیاز دانش آموزان باشد.
وی در ادامه گفت: در چند ماه اخیر با هنرمندان و نخبگان در حوزههای مختلف فرهنگی هنرمندان دیدارهایی داشتم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتواند با توجه به اینکه ظرفیتی مطمئن برای جامعه است از این سرمایه استفاده کند و از نخبگان فرهنگی و هنری در برنامهها بهره بگیرد.