عرضه و تقاضا بهترین معیار بازار
کسبوکارهای نوین به کمک بازارهای مختلف آمدهاند، اما در این فضا برخی افراد برای سودجویی به شیطنت میپردازند و گاهی این شیطنت منجر به افزایش قیمت میشود.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در چند سال اخیر جهان کسبوکار ارتباط تنگاتنگی با پیشرفت و ارتقاء تکنولوژی داشته است، تکنولوژی که امروز در کوچکترین فعالیتهای روزمره انسانی همچون خرید مایحتاج خانه، خریدوفروش خودرو، خریدوفروش مسکن و ... نقش دارد.
همانطور که گفته شد پیشرفت تکنولوژی در خریدوفروش مسکن نقش قابلتوجهی پیداکرده و برای پیدا کردن یا به فروش رساندن مسکن بسیاری از افراد در اولین قدم سایتهای خریدوفروش مسکن را انتخاب میکنند.
در این سایتها که میتوان اطلاعات و عکسهای منزل موردنظر را بارگذاری کرد جستوجو و کسب قیمت منطقه بسیار راحت و آسان است، بررسی در دل اطلاعات این سایتها برخی مواقع تعجب افراد را برمیانگیزد، زیرا برخی از صاحبان مسکن قیمتی برای واحد خود در نظر گرفتهاند که با میانگین منطقه بسیار متفاوت است و جای سؤال دارد که چرا چنین رویهای از سوی فروشندگان در این بازار راکد اتخاذ میشود.
در این رابطه مصطفی قلیخسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک معتقد است هدف برخی افراد سودجو از درج آگهی در سایتهای مجازی این است که توهم قیمتی ایجاد کنند تا بتوانند واحدهای خود را بعضاً بالاتر از میانگین منطقه به فروش برسانند.
به نظر میرسد گفته قلیخسروی درست است، زیرا در بازار مسکن زمانی که قیمت پرتی معامله شود، نرخ منطقه نسبت به آن تغییر خواهد کرد، اما نباید از این موضوع غافل شد که همواره اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا فعالیت خود را پیش میبرد.
با این تفاسیر علیرضا ذوالفقاری-مدیرعامل یکی از سایتهای دانشبنیان در حوزه مسکن به میزان گفت: سایتهای مرتبط با خریدوفروش کالا به ویژه مسکن بستری برای اعلام آگهی است که صاحبان کالا با توجه به شرایط واحد، منطقه و میزان عرضه و تقاضا قیمتی را در نظر میگیرند.
وی ادامه داد: آگهیها افراد را مجبور به انتخاب و خرید نمیکند بلکه نسبت به شرایط منطقه و واحدهای مشابه اطلاعرسانی میکند و در یک جمعبندی افراد میتوانند با کسب اطلاعات موجود در سایتهای خریدوفروش به انتخاب واحد مناسب خود بپردازند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: هیچ کدام از قیمتهای اعلامی در سایتهای خریدوفروش قطعی نیست، زیرا تا زمان انجام معامله نهایی خریدار برای دریافت تخفیف رایزنیهایی را انجام خواهد داد و از سوی دیگر نباید فراموش شود که اقتصاد و بازار مسکن بر پایه میزان عرضه و تقاضا فعالیت خود را پیش میبرد، از این اگر قیمت اعلامی از سوی فروشندگان با واقعیت بسیار تفاوت داشته باشد، رفتهرفته بازدید آگهی کم شده و فروشنده مجبور به تغییر قیمت خواهد شد.
این فعال کسبوکارهای نوین خاطرنشان کرد: سامانههای اطلاعرسانی و خریدوفروش کالا بهخصوص مسکن در اصل بستری برای تجمیع اطلاعات بازار به حساب میآیند که مجموعهای از اطلاعات را برای دریافت یک نتیجه نهایی در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
با این تفاسیر میتوان گفت که همواره برخی از افراد در بازارهای مختلف به دنبال شیطنت و تغییر قیمتها در بازار هستند که اگر بازار دارای پشتوانه قوی نباشد و میزان عرضه از تقاضا کمتر باشد، شیطنت افراد سودجو منجر به افزایش قیمتها در بازار میشود. از سوی دیگر به نظر میرسد باید اجازه داده شود تا بازار با توجه به داشتههای خود و میزان عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند، در سالهای اخیر با وجود آنکه قدرت خرید افراد کاهش یافته و آنچنان تقاضایی از سوی خریداران وجود ندارد و خرید مسکن به یک آرزو تبدیل شده است، اما به دلیل تصمیمگیریها و هدفگذاریهای غیرمنطقی از سوی دولتها، میانگین قیمت مسکن به متری ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
همانطور که گفته شد پیشرفت تکنولوژی در خریدوفروش مسکن نقش قابلتوجهی پیداکرده و برای پیدا کردن یا به فروش رساندن مسکن بسیاری از افراد در اولین قدم سایتهای خریدوفروش مسکن را انتخاب میکنند.
در این سایتها که میتوان اطلاعات و عکسهای منزل موردنظر را بارگذاری کرد جستوجو و کسب قیمت منطقه بسیار راحت و آسان است، بررسی در دل اطلاعات این سایتها برخی مواقع تعجب افراد را برمیانگیزد، زیرا برخی از صاحبان مسکن قیمتی برای واحد خود در نظر گرفتهاند که با میانگین منطقه بسیار متفاوت است و جای سؤال دارد که چرا چنین رویهای از سوی فروشندگان در این بازار راکد اتخاذ میشود.
در این رابطه مصطفی قلیخسروی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک معتقد است هدف برخی افراد سودجو از درج آگهی در سایتهای مجازی این است که توهم قیمتی ایجاد کنند تا بتوانند واحدهای خود را بعضاً بالاتر از میانگین منطقه به فروش برسانند.
به نظر میرسد گفته قلیخسروی درست است، زیرا در بازار مسکن زمانی که قیمت پرتی معامله شود، نرخ منطقه نسبت به آن تغییر خواهد کرد، اما نباید از این موضوع غافل شد که همواره اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا فعالیت خود را پیش میبرد.
با این تفاسیر علیرضا ذوالفقاری-مدیرعامل یکی از سایتهای دانشبنیان در حوزه مسکن به میزان گفت: سایتهای مرتبط با خریدوفروش کالا به ویژه مسکن بستری برای اعلام آگهی است که صاحبان کالا با توجه به شرایط واحد، منطقه و میزان عرضه و تقاضا قیمتی را در نظر میگیرند.
وی ادامه داد: آگهیها افراد را مجبور به انتخاب و خرید نمیکند بلکه نسبت به شرایط منطقه و واحدهای مشابه اطلاعرسانی میکند و در یک جمعبندی افراد میتوانند با کسب اطلاعات موجود در سایتهای خریدوفروش به انتخاب واحد مناسب خود بپردازند.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: هیچ کدام از قیمتهای اعلامی در سایتهای خریدوفروش قطعی نیست، زیرا تا زمان انجام معامله نهایی خریدار برای دریافت تخفیف رایزنیهایی را انجام خواهد داد و از سوی دیگر نباید فراموش شود که اقتصاد و بازار مسکن بر پایه میزان عرضه و تقاضا فعالیت خود را پیش میبرد، از این اگر قیمت اعلامی از سوی فروشندگان با واقعیت بسیار تفاوت داشته باشد، رفتهرفته بازدید آگهی کم شده و فروشنده مجبور به تغییر قیمت خواهد شد.
این فعال کسبوکارهای نوین خاطرنشان کرد: سامانههای اطلاعرسانی و خریدوفروش کالا بهخصوص مسکن در اصل بستری برای تجمیع اطلاعات بازار به حساب میآیند که مجموعهای از اطلاعات را برای دریافت یک نتیجه نهایی در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
با این تفاسیر میتوان گفت که همواره برخی از افراد در بازارهای مختلف به دنبال شیطنت و تغییر قیمتها در بازار هستند که اگر بازار دارای پشتوانه قوی نباشد و میزان عرضه از تقاضا کمتر باشد، شیطنت افراد سودجو منجر به افزایش قیمتها در بازار میشود. از سوی دیگر به نظر میرسد باید اجازه داده شود تا بازار با توجه به داشتههای خود و میزان عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند، در سالهای اخیر با وجود آنکه قدرت خرید افراد کاهش یافته و آنچنان تقاضایی از سوی خریداران وجود ندارد و خرید مسکن به یک آرزو تبدیل شده است، اما به دلیل تصمیمگیریها و هدفگذاریهای غیرمنطقی از سوی دولتها، میانگین قیمت مسکن به متری ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *