هند متعهد به سرمایهگذاری در چابهار است
معاون وزیر حمل ونقل هندوستان گفت: با گسترش روابط و بهره برداری از بندر چابهار، امروز شاهد مبادله محموله های ترانزیتی از هند به افغانستان و بالعکس از طریق بندر چابهار هستیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش گروه اقتصاد ، کوپال کریشنا در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه " چابهار، نقطه عطف در روابط ۳ کشور هند، ایران و افغانسان است، گفت: گسترش خطوط ریلی بین ایران و افغانستان میتواند به تسریع عملیات ترانزیتی و صادرات - واردات کمک شایانی کند.
وی با تاکید بر اینکه موافقت نامه ببن المللی دالان چابهار تنها برای این سه کشور نیست، افزود: کشورهای منطقه آسیای میانه و قفقاز نیز میتوانند به این موافقت نامه بپیوندند.
این مقام مسئول در دولت هندوستان خاطرنشان کرد: دولت هند، طبق توافق نامه، تجهیز و توسعه بندر چابهار را با سرعت پیگیری میکند.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان گفت: باید از تحریمهایی که علیه ایران اعمال شده است، فاصله بگیریم و تحریمها را دور بزنیم و ما بر خود تعهد میدانیم سرمایهگذاری در بندر چابهار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه کشورهای منطقه ازهزارههای غرب با یکدیگر مشترکاتی دارند، گفت: شواهد زیادی داریم که ایران و هندوستان با کشورهای منطقه با هم همکاری مفید داشتهاند. ما با کشورهای منطقه همواره در حال همکاری و تجارت بودهایم و بخش اعظم تجارت هندوستان از منطقه چابهار بوده است حتی لباسی که تن من است ابریشم طلایی است که پارچه آن را از ایران گرفتهام و این نشان از قرابت فرهنگی دو کشور دارد که این قرابت باید به بخش دریایی و بندری هم بیشتر کشیده شود.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان افزود: دیروز که از بندر چابهار بازدید میکردم هکتارها اراضی وجود داشت که میتواند فعالیتهای دریایی را در آن نقطه پشتیبانی کند این فرصتها وجود دارد که با استفاده از بندر چابهار فعالیتها ارتقاء پیدا کند.
کریشنال ادامه داد: اولین باری که از هندوستان به افغانستان برود قطعاً از چابهار میگذرد ما خود را در بندر چابهار سهیم میدانیم و با شکوفایی این بندر قطعا ًهندوستان هم سهیم است.
وی گفت: اولین محموله افغانستان با حضور رئیسجمهور این کشور بارگیری شد و به بندر چابهار رسید تا پس از بارگیری توسط کشتی به سمت بمبئی حرکت کند.
وی با بیان اینکه افغانستان از ذینفعان اصلی ارتقاء و رشد بندر چابهار است گفت:پروسههای بندر چابهار نقاط عطفی در تاریخ هستند، چون همکاری کشورها را ارتقاء میدهند.
وی با بیان اینکه برای ارتقاء همکاریها چندین حلقه مفقوده باید رفع شود، گفت: ضرورت دارد بندر چابهار به ریل متصل شود و از این طریق با کشورهای منطقه، آسیای میانه و CIF ترانزیت به سطح قابل قبولی برسد.
معاون وزیر حمل و نقل هندوستان ادامه داد: باید این لینک ریلی دربین بنادر و شهرهای مختلف در ایران و افغانستان تکمیل شود خطوط ریلی سرخس، قزوین، چابهار و پروژههای دیگر ریلی میلیونها دلار هزینه دارند و باید از مسئولان بخواهیم که تمرکز سرمایهگذاری در این پروژهها وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه ترمینالهای شهید بهشتی و چابهار در حال ارتقاء است، گفت: باری که به بندر چابهار میرسد باید به سرعت به خشکی منتقل شود قسمت آخر این مسیر که نیاز به تکمیل دارد ارتباط ریلی چابهار با زاهدان است.
وی گفت: ما با استفاه از این سرمایهگذاری در زمینه پایانه چابهار و تجهیزات بندر سرمایهگذاری میکنیم و شرکت هندی IPGL که بابت حضور در چابهار تلاش زیادی داشتند قدردانی میکنیم.
وی اذعان داشت: فعالیتی که شرکتهای کشتیرانی در زمینه تضمین فعالیت کشتیها، تضمین هدایت جریان بار و زنده نگه داشتن فعالیتها است امور مهمی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *