خشونت زدایی از مدارس امسال اجرایی خواهد شد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رضوان حکیم زاده در نشست خبری در خصوص برنامههای تعطیلات نوروز ۹۸؛ جایگزینی تکالیف مهارتی و حذف پیک نوروزی ضمن تبریک روز زن اظهار کرد: برای اجرای سند تحول از دو شیوه اقدام کردیم. ابتدا برنامه تدبیر مدیریت در دوره ابتدایی را تغییر دادیم روش دوم نگرشهای غلط درباه تربیت در دوره ابتدایی و پیش دبستانی را اصلاح و حذف کنیم تا به هدف سند تحول در زمینه تربیت و مهارت محوری برسیم.
وی افزود: برای اجرای سند تحول باید به سراغ مدارس برویم تا معلمان ما روشهای خود را تغییر دهند. در این راه شاهد مقاومتهای بودیم، ولی خوشبختانه جامعه به آنها واکنش نشان داد.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه اشاره کرد: سودجویانی با ایجاد ذهنیتهای غلط حتی به سراغ حوزههای علمیه در زمینه حذف کتابهای کمک درسی رفتند. با اطلاع رسانی به حوزههای علمیه به واقعیت این امر آگاه شدند.
وی افزود: این اقدامات در دوره ابتدایی با رویکرد یادگیرنده محوری و تربیت در دوره ابتدایی همخوانی ندارد.
حکیم زاده گفت: اگر نگاه تخصصی در تعلیم و تربیت حاکم شود منتقدان دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت. استانها خودشان برنامههای پژوهشی تحولی را برای معلمان در نظر بگیرند. امسال هم عید و داستان به جای پیک نوروزی در مدارس اجرایی خواهد شد.
حکیم زاده گفت: خشونت زدایی از مدارس امسال در مدارس اجرایی خواهد شد. در مدرسه باید تمام دانش آموزان احساس امنیت روانی داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی درباره خشونت زدایی از مدارس گفت: مدرسه یک بعد روانی اجتماعی آکادمیک و... دارد و باید با کودکان متناسب با شرایط خودشان رفتار کرد. در همین راستا کوکان باید در فضای مدارس احساس شادابی و نشاط داشته باشند. باید به حس بچهها در مدارس توجه کرد. باید به این نکته توجه کرد که آیا بچهها در مدرسه احساس توجه دارند یا احساس عدم توجه و سوالات زیاد دیگری که باید به آن توجه کرد. آید فضای مدارس از نظر جو روانی و اجتماعی فضای مطلوبی باشد تا دانش آموزان احساس شادابی بیشتری داشته باشند.
حکیم زاده اظهار داشت: خشونت در مدارس بیشتر تنبیهه بدنی شناخته شده در حالی که ابعاد دیگر خشونت که در روح و روان دانش آموزان نهادینه میشود توجه نشده است.
۸۶ درصد مدارس سال گذشته به برنامه عید و داستان مقید بوده اند
وی درباره برنامه عید و داستان گفت: درسال گذشته توسط مرکز ارزیابی عملکرد مقید بودن مدارس ارزیابی شد و ۸۶ درصد به این برنامه عید و داستان مقید بوده اند. امسال هم اطلاعیه به استانها ارسال شده است تا بهانهای برای عدم اجرا نداشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه گفت: آخرین اقدام برای بازماندگان از تحصیل جلسهای با ارکانهای مختلف بود. بررسی بودجه و نگاهداشت وی در سیستم و موانع آن بررسی شده است. در گذشته دانش آموز فقط به مدرسه وارد میشد و ادامه تحصیل و تثبیت این دانش آموز در سیستم بررسی نمیشد، ولی اکنون نگهداشت و ادامه مسیر و جبران عقب ماندگی تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه بیان کرد: رویکرد آنوزش فراگیر در تمام دنیا درحال اجرا است و دانش آموزان عادی باید در کار دانش آموزان خاص آموزش ببینند و به والدین دانش آموزان عادی هم آموزش داده شود. در طرح فراگیر داشتن انتظارات یکسان آنها را در معرض آسیبهای جدی قرار میدهد. طرح سفیران آموزش برای معلمی مدارس خاص گذاشته شده است تا از میزان آسیبهایی که ممکن است دانش آموزان به آن دچار شوند کاسته شود.
حکیم زاده بیان کرد: تولیدات و دستاوردهای دانش آموزان در سال گذشته در زمینه طپرح عید و داستان کاملا قابل توجه بود. آموزش باید از حافظه محوری به مهارت محوری سوق پیدا کند.
وی در ادامه بیان کرد: حداقل ۸۰ درصد مدارس در کلیه استانها سال گذشته در طرح عید و داستان شرکت کرده اند. این برنامهها حتما باید در مدارس دولتی اجرایی شود چرا که جمعیت عظیمی از دانش آموزان در این مدارس تحصیل میکنند. محوریت این طرحها هم مدارس دولتی است.