عملیات جاسوسی گوگل و فیسبوک از کاربران؛ بدافزارها چگونه به دستگاه کاربران نفوذ میکنند
به گزارش گروه بینالملل ، با وجود نگرانی کاربران رسانههای اجتماعی درباره امنیت اطلاعاتشان اما تاکنون گزارشهای زیادی از جاسوسی شرکتهای فنآوری مانند گوگل و فیسبوک از کاربران منتشر شده است.
جاسوسی روزانه گوگل از کاربران اینترنت
یک تحقیق دانشگاهی نشان میدهد که موتور جستجوگر گوگل روزانه ۳۴۰ بار درباره موقعیت کاربران اینترنت جاسوسی میکند.
این نخستین بار نیست که گوگل متهم به جمعآوری اطلاعات کاربران خود به طور آشکارا و به شیوهای مبهم میکند.
مطالعه جدید نشان میدهد که گوگل از طریق اندروید و مرورگر گوگل کروم اقدام به جمعآوری اطلاعات کاربران و جاسوسی از موقعیت آنها میکند.
گوگل بارها و بارها هدف مطالعه و تحقیق دانشمندان قرار گرفته و این بار پژوهشگران دانشگاه «وندربیلت» آمریکا تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده و به این نتیجه رسیدهاند که کروم و اندروید حتی بدون اجازه کاربران، اطلاعات آنها را به گوگل میفرستند.
هشدار روسیه به گوگل به دلیل دخالت در انتخابات این کشور
ماه سپتامبر سال گذشته میلادی معاون اداره نظارت بر اجرای قوانین امنیتی دادستانی روسیه به شرکت گوگل درباره مداخله در انتخابات روسیه هشدار داد.
بیشتر بخوانید: گوگل و فیسبوک گزینههای در دسترس کاربران خود را محدود میکنند
آلکسی ژافیاروف اعلام کرد: دادستانی روسیه در نامه ای به گوگل گوشزد کرده است که مداخله در انتخابات روسیه را غیرقابل قبول می داند.
جریمه گوگل از سوی اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا گوگل را به پرداخت جریمه بی سابقه ۴.۳۴ میلیارد یورویی محکوم کرد.
شرکت گوگل متهم شده بود که قوانین رقابتی اتحادیه اروپا را نادیده گرفته است.
مارگارت وستاگر کمیسر اروپا در امور رقابتهای بازرگانی اعلام کرد که گوگل از برتری مطلق خود بهعنوان موتور جستجوگر اول جهان برای فروش محصولاتش استفاده کرده است.
کمیسیون اروپا افزوده است: شرکت های فناوری مانند گوگل و فیسبوک ظرف 6 ماه آینده بایستی تلاش های خود را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی افزایش دهند،درغیر این صورت با اقدامات سختگیرانه و سازمانی اتحادیه اروپا مواجه خواهند شد.
پنهانکاری فیسبوک و به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با ۱۵۰ شرکت
سالها است که فیسبوک به برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری، اطلاعات اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران را داده است.
براساس اسنادی که در این ارتباط به دست نیویورک تایمز رسیده، مشخص میشود چگونه اطلاعات شخصی افراد به کالای پر ارزش عصر دیجیتال تبدیل شده که در مقیاس وسیعی توسط شرکتهای قدرتمند سیلیکون وَلی و دیگر شرکتها مورد معامله قرار میگیرد.
به گزارش نیویورک تایمز، نتفلیکس و اسپاتیفای از جمله شرکتهایی بودند که اجازه دسترسی و خواندن پیامهای خصوصی کاربران فیسبوک را داشتهاند. مایکروسافت، آمازون و یاهو از دیگر شرکتهای برخوردار از این امکان بودند.
نیویورک تایمز نوشت فیسبوک که همواره ادعا کرده هیچگاه اطلاعات کاربران خود را به فروش نرسانده است، راه حل بهتری برای مخفی کردن این موضوع از کاربران و رقبای خود و نیز تامین منافع پیدا کرد؛ اعطای دسترسی به شرکتها و رسانههای اجتماعی.
اگرچه شرکتهای مختلف اطلاعات محدودی درباره تبلیغات آنلاین شرکتهای خاص منتشر میکنند، فیسبوک پس از هک شدن اخیر که منجر به از دست رفتن اطلاعات شخصی میلیونها کاربر شد، اقدام به شفاف سازی بیشتر فعالیتهای سیاسی در این رسانه در ۶ ماهه پیش از انتخابات نوامبر کرده است.
این شبکه رسانهای نشان داد که از ماه می سال جاری تاکنون ۲۵۶.۴ میلیون برای تبلیغات سیاسی هزینه شده است.
اسپوتنیک نوشته اشت: شمار زیادی از کاربران گوگل کروم اخیرا متوجه شدهاند این مرورگر پنهانی و بدون اجازه قبلی آنها تمام پوشههای آنها را بررسی و اِسکن میکند.
آنطور که وبسایت « Motherboard» گفته عامل اصلی این کار مخرب افزونه ابزار پاکسازی (Cleanup) نسخه جدید گوگل کروم است که برای پاکسازی پوشههای کاربر و نابودی بدافزارها از نرمافزاری از شرکت امنیتسایبری ESET استفاده میکند. به این صورت که اگر بدافزاری شناسایی شود این ابزار پاکسازی متادیتای پوشه مشکوک را به گوگل ارسال میکند و از کاربر میپرسد که این تهدید احتمالی را حذف کند یا نه.
در واقع گوگل پیش از این هیچ اطلاعرسانی در این زمینه نکرده بود و نخستین بار «کِلی شورتریج» که خود کارشناس امنیت سایبری است متوجه شد نسخه جدید گوگل کروم در واقع همه پوشههای بخش اسناد رایانهاش (Documents) را پنهانی اِسکن میکند.
«کِلی شورتریج» در گفتگو با « Motherboard» گفته که باید بگویم واقعا شوکه شدم هنگامی که فهمیدم گوگل پنهانی این ویژگی جدید را کروم اضافه کرده بدون آنکه به کاربران خود اعلام کند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.