پیشرفتهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه «صدا و سیما»
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با طرح نظریه رادیو و تلویزیون دانشگاه عمومی است انقلاب بزرگی در عرصه نظریه پردازی و الگو دهی رادیو تلویزیون در دنیا ایجاد کرد.
گروه سیاسی ؛ امروز ۸۰ کانال رادیویی و ۱۹۵ شبکه تلویزیونی ماهوارهای به زبان فارسی و گویشهای ایرانی مشغول تهاجم به باورهای دینی، ارزشهای اخلاقی و تفرقه افکنی قومی و مذهبی و ترویج فساد و فحشاء و تخریب سبک زندگی مردم ایران است.
هم اکنون در چهل سالگی انقلاب اسلامی، با سه هدف: مقابله با شدت تبلیغات و جنگ روانی دشمن که از همان روزهای نخست انقلاب، بدنبال القاء ناکارآمدی نظام اسلامی بوده و دوم، برای مواجهه هدفمند با حجم عظیم توطئهها از جنگ تحمیلی و تحریم تا ایجاد ترورها در مناطق مختلف کشور و سوم، برای عمل به تکلیفی که امام (ره) برای مشتاقان انقلاب مشخص کرده اند که همانا بازگویی خدمات و برکات انقلاب است؛ ترغیب به معرفی بخشی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول این ۴۰ سال شدیم.
کتاب «گلستان انقلاب» راوی بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفتهای ۴۰ ساله ایران است، در تدوین این کتاب از نشستهای تخصصی «شنبههای انقلاب» که طی ۴۱ هفته از اردیبهشت تا بهمن سال ۱۳۹۷ برگزار شده، استفاده شده است. ، بُرشهایی از کتاب ««گلستان انقلاب» را منتشر میکند.
برخی از پیشرفتها در حوزه " صدا وسیما "
دستاوردهای کلی
۱- پیش از انقلاب کشور هیچ گونه الگوی ملی و بومی برای اداره رادیو و تلویزیون نداشت و رادیو و تلویزیون مقلد محض رویکردها و شیوههای رسانهای آمریکا بود تا جایی که از دو شبکه تلویزیونی یکی از آنها شبکه آمریکا نامیده میشد که بسیاری از برنامههای آن به زبان انگلیسی پخش میشد.
۲- پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با طرح نظریه رادیو و تلویزیون دانشگاه عمومی است انقلاب بزرگی در عرصه نظریه پردازی و الگو دهی رادیو تلویزیون در دنیا ایجاد کرد.
۳- پیش از انقلاب اسلامی رادیو تلویزیون صرفا به عنوان ابزار تفریح و سرگرمی و انتشار اخبار مطرح بوده، اما انقلاب اسلامی توقع جدیدی از رسانه را به کار ویژههای رسانه اضافه نمود و آن تعالی اخلاقی و علمی جامعه است.
۴- بیش از انقلاب اسلامی به جهت بیگانگی تلویزیون با فرهنگ ملی ومذهبی مردم ایران، اکثریت مردم با تلویزیون قهر بودند ارتباط عموم مردم با تلویزیون از زمان پخش مستقیم صحنه ورود امام (ره) به ایران در ۱۲ بهمن ۵۷ آغاز شد و ظرف مدت کوتاه تعداد تلویزیونهای مردم از ۵۰۰ دستگاه به میلیونها دستگاه رسید.
۵- قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۹۳ درصد برنامههای تلویزیون غیر تولیدی و وارداتی بوده است و بیش از انقلاب بیش از ۸۰ درصد تولیدی است.
۶- رادیو و تلویزیون بیش از انقلاب مطلقا اجازه انتشار نظرات انتقادی مسائل نظام بین المللی و مشکلات حاکمیتی داخلی را نداشت.
۷- رادیو وتلویزیون بیش از انقلاب به شدت پایتخت گرا و مرکزگرا بود و تصویری از مسائل مشکلات اقتصادی نقاط کشور در تلویزیون به اصطلاح ملی به نمایش گذاشته نمیشد.
۸- تلاش اصلی رادیو و تلویزیون در گذشته تسلیم کردن مردم در برابر سطله غرب و دور کردن آنها از فرهنگ ملی و مذهبی با ارائه تصاویر جذاب و شیک، مخاطب پسند از دنیای غرب و تصاویر سیاه و کسل کننده از حوزههای ملی بود.
۹- بسیاری از پدیدههای آئینی و مذهبی و سنتهای ملی تودههای مردم قبل از انقلاب هیچ باز یابی در رادیو و تلویزیون ملی ایران نداشت.
۱۰- در تلویزیون قبل از انقلاب معرفی دانشمندان و شخصیتهای برجسته علمی و دینی به دلیل تمرکز دربار و خانواده شاه وجود نداشته است.
۱۱- پیش از انقلاب مردم اعتمادی به اخبار و گزارههای القائی رادیو و تلویزیون نداشتند، اما در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مردم، رادیو و تلویزیون را به عنوان منبع خبر قبول دارند.
۱۲- با ظهور انقلاب اسلامی رادیو و تلویزیون از یک رسانه مقلد و دنباله رو به یک رسانه پیشتاز تبدیل شد.
۱۳- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی رسانههای ایران محدود و در بخشی از جامعه ایران بودن ولی امروز رادیو و تلویزیون ایران مرجعیت جهانی دارد.
۱۴- کارکرد تلویزیون قبل از انقلاب اسلامی القاء خود باختگی، عقب ماندگی، غرب شیفتگی، ترویج کالاهای خارجی و تحقیر تولید ملی بود ولی بعد از انقلاب اسلامی روحیه خود باوری و پیشرفت به رویکردهای رادیو و تلویزیون حاکم شد.
شخصیتها و کارشناسان: رضا علیدادی، عبدالکریم خیامی، علی طلوعی، سید عباس فاطمی نویسی.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *