ظرفیت کم نظیر بندر چابهار برای دریانوردی/ سواحل مکران مرکز ثقل ترانزیت هند و پاکستان
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت بندر چابهار در پهلوگیری کشتیهای بزرگ گفت: ظرفیت کم نظیر و شاید بی نظیری که بندر چابهار برای دریانوردی دارد موجب شده تا در این مکان بتوانیم بزرگترین کشتیهایی که در دنیا وجود دارند عملیات پهلودهی، تخلیه و بارگیری را انجام دهیم.
خبرگزاری میزان -
وی در ادامه افزود: گروه G۷ صنعتی جهان که امروز به گروه G۲۰ تبدیل شده شامل کشورهای در کنار دریا و بزرگترین شهرهای دنیا در کنار دریا را شامل میشوند و پر تراکمترین شهرها یا کشورها که از جمله هنگ گنک و سنگاپور هستند در کنار دریا واقع شدند، ولی ما در سواحل جنوب و جزیره هایی، چون هرمز، قشم و کیش که به لحاظ آب و هوا و موقعیت جغرافیایی کم نظیر در دنیا هستند باز هم تراکم جمعیت و اشتغال مناسب نداریم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح ویژگیهای بکر بندر چابهار اظهار کرد: چابهار یا سواحل مکران یکی از سواحل بی نظیر در کشور است که هم دسترسی آسان به اقیانوس و کشورهای پر جمعیت مثل پاکستان و هند یعنی ۱.۵ میلیارد جمعیت را برای ما فراهم میکند و در برای نفت، پتروشیمی، مواد معدنی و گردشگری از ظرفیتهای این منطقه استفاده میکنیم.
حق شناس گفت: از سواحل چابهار به بندر گوادر کمتر از یک ساعت راه دریایی داریم و اگر هند و پاکستان چابهار را به عنوان مرکز ترانزیت خود انتخاب کرده اند به دلیل کوتاه بودن مسیر بین هند، چابهار و افغانستان و برعکس را فراهم میکند.
وی در خصوص ظرفیت چابهار در زمینه دریانوردی عنوان کرد: ظرفیت کم نظیر و شاید بی نظیری که بندر چابهار برای دریانوردی موجب شده تا در این مکان بتوانیم بزرگترین کشتیهایی که در دنیا وجود دارند عملیات پهلودهی، تخلیه و بارگیری را انجام دهیم، یعنی کشتیهایی که ظرفیت آنها بتواند بالای ۱۸ هزار کانتینر جابجا کند در چابهار امکان پهلودهی آن وجود دارد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: چابهار ظرفیت هاب شدن بندر را نه تنها در دریای عمان، بلکه در خلیج فارس را نیز دارد، یعنی در چابهار توسط کشتیهای بزرگ تخلیه شود و کشتیهای کوچک کالاها در خلیج فارس توزیع کنند.
حق شناس با اشاره به شرایط آب وهوایی بندر چابهار اظهار کرد: چابهار به لحاظ آب و هوا در اسم آن هم مستتر است و چهاربهار بوده یعنی به این لحاظ هم نسبت به شهرهای اطراف خلیج فارس مناسب است، لذا چابهار یک نعمت خدادادی به مردم ایران است که از هر منظری متاسفانه مورد غفلت واقع شده و تنها در یک دهه گذشته توسط سازمان بنادر، وزارت راه وشهرسازی، مناطق آزاد تجاری و برخی از سازمانهای دولتی دیگر به نظر میرسد که گامهای اول برای استفاده از ظرفیت بالقوه چابهار برداشته شده که امیداواریم این گام موثرتر شود.
وی تاکید کرد: چابهار میتواند قطب پتروشیمی، فولاد، ترانزیت، گردشگری به لحاظ کوههای مریخی و قطب اتصال هند، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه باشد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: برای ایران بندر چابهار در آینده نه چندان دور نقش بسیار موثری در زمینه صادرات نفت، خدمات رسانی به کشتیها و ... خواهد داشت.
هادی حق شناس در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص نقش بندر چابهار در کشور با توجه به نزدیک شدن به روز چابهار تصریح کرد: با نگاه اجمالی به نقشه ایران تمرکز جمعیت در اصفهان، اراک و یک بخش قابل توجه در شمال و مرکز ثقثل جمعیت هم در تهران است، که در شهرهای کویری به خصوص در یک دهه اخیر با مشکلاتی، چون آب و هوا روبرو هستند و مهمتر از همه مردم برای ادامه زندگی با مشکل اشتغال مواجه اند در حالیکه سواحل جنوب کشور بکر است و نه از مزایای دریا و نه از مزایای زندگی در کنار دریا استفاده کرده ایم.
وی در ادامه افزود: گروه G۷ صنعتی جهان که امروز به گروه G۲۰ تبدیل شده شامل کشورهای در کنار دریا و بزرگترین شهرهای دنیا در کنار دریا را شامل میشوند و پر تراکمترین شهرها یا کشورها که از جمله هنگ گنک و سنگاپور هستند در کنار دریا واقع شدند، ولی ما در سواحل جنوب و جزیره هایی، چون هرمز، قشم و کیش که به لحاظ آب و هوا و موقعیت جغرافیایی کم نظیر در دنیا هستند باز هم تراکم جمعیت و اشتغال مناسب نداریم.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح ویژگیهای بکر بندر چابهار اظهار کرد: چابهار یا سواحل مکران یکی از سواحل بی نظیر در کشور است که هم دسترسی آسان به اقیانوس و کشورهای پر جمعیت مثل پاکستان و هند یعنی ۱.۵ میلیارد جمعیت را برای ما فراهم میکند و در برای نفت، پتروشیمی، مواد معدنی و گردشگری از ظرفیتهای این منطقه استفاده میکنیم.
حق شناس گفت: از سواحل چابهار به بندر گوادر کمتر از یک ساعت راه دریایی داریم و اگر هند و پاکستان چابهار را به عنوان مرکز ترانزیت خود انتخاب کرده اند به دلیل کوتاه بودن مسیر بین هند، چابهار و افغانستان و برعکس را فراهم میکند.
وی در خصوص ظرفیت چابهار در زمینه دریانوردی عنوان کرد: ظرفیت کم نظیر و شاید بی نظیری که بندر چابهار برای دریانوردی موجب شده تا در این مکان بتوانیم بزرگترین کشتیهایی که در دنیا وجود دارند عملیات پهلودهی، تخلیه و بارگیری را انجام دهیم، یعنی کشتیهایی که ظرفیت آنها بتواند بالای ۱۸ هزار کانتینر جابجا کند در چابهار امکان پهلودهی آن وجود دارد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: چابهار ظرفیت هاب شدن بندر را نه تنها در دریای عمان، بلکه در خلیج فارس را نیز دارد، یعنی در چابهار توسط کشتیهای بزرگ تخلیه شود و کشتیهای کوچک کالاها در خلیج فارس توزیع کنند.
حق شناس با اشاره به شرایط آب وهوایی بندر چابهار اظهار کرد: چابهار به لحاظ آب و هوا در اسم آن هم مستتر است و چهاربهار بوده یعنی به این لحاظ هم نسبت به شهرهای اطراف خلیج فارس مناسب است، لذا چابهار یک نعمت خدادادی به مردم ایران است که از هر منظری متاسفانه مورد غفلت واقع شده و تنها در یک دهه گذشته توسط سازمان بنادر، وزارت راه وشهرسازی، مناطق آزاد تجاری و برخی از سازمانهای دولتی دیگر به نظر میرسد که گامهای اول برای استفاده از ظرفیت بالقوه چابهار برداشته شده که امیداواریم این گام موثرتر شود.
وی تاکید کرد: چابهار میتواند قطب پتروشیمی، فولاد، ترانزیت، گردشگری به لحاظ کوههای مریخی و قطب اتصال هند، پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه باشد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: برای ایران بندر چابهار در آینده نه چندان دور نقش بسیار موثری در زمینه صادرات نفت، خدمات رسانی به کشتیها و ... خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *