آسیبهای نوپدید؛ نیازمند کشف راهبردها مبتنی بر پژوهش /لزوم اهتمام همگانی برای حل و کاهش آسیبهای اجتماعی
به گزارش گروه جامعه سرهنگ علیرضا حمیدی فر در پنجمین همایش ملی روانشناسی اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای نوپدید، اظهار کرد: رویکرد "جامعه محوری" نیروی انتظامی دلیل قاطع و محکمی برای مشارکت علمی و کاربردی با نهادهای آموزشی، پرورشی، فرهنگی و اجتماعی است چرا که معتقدیم؛ مسائل و پدیدههای اجتماعی از طریق راهبردها و راهکارهای اجتماعی که مبتنی بر مطالعه و علت شناسی دقیق است قابل حل و فصل است.
وی افزود: اداره کل مشاوره و مددکاری اجتماعی معاونت اجتماعی ناجا به ویژه در سنوات اخیر همواره در صف اول همایش و کنفرانسهای علمی، بین المللی، ملی و منطقهای بوده و نتایج به دست آمده از این اقدام مهم در رشد و گسترش حوزه روان شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی تأثیر فوق العادهای داشته به گونهای که امروزه حوزه مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا نزد جامعه علمی، دانشگاهها و مراکز آموزشی مرتبط شناخته شده و صاحب نظر و اثر است.
مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا ادامه داد: آسیبهای اجتماعی نوپدید با توجه به فراوانی، تنوع، فراگیری آن به ویژه در بین نوجوانان و جوانان نیازمند "کشف راهبردها و راهکارهای علمی مبتنی بر تحقیق، پژوهش و سبب شناسی" است، جای خرسندی است که انجمن روانشناسی اجتماعی، سایر دستگاهها و نهادهای دست اندرکار به این موضوع بسیار مهم پرداخته و امید است جامعه علمی دانشگاهی و نخبگان کشور با ارائه مقالات و آخرین یافتههای علمی مرتبط قدم مهم و اثر گذاری در کاهش آسیبهای اجتماعی بردارند.
این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از آنجا که آسیبهای اجتماعی و همچنین جرایم، مولود شرایط مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، خانواده، فردی و ... است نیازمند توجه همه جانبه مداخله متخصصان علمی همه زمینههای مرتبط بوده تا از رشد آسیبها و جرایم پیشگیری شود.
حمیدی فر یاد آور شد: این همایش و همایشهای مشابه فرصت هم افزایی فکری اساتید، دانشجویان و نخبگان را فراهم آورده و زمینه ساز بررسی مطالعه آسیبها به صورت موردی شده و این فرآیند به اصلاح فرد و جامعه کمک شایانی خواهد کرد.
عضو پنل تخصصی نشست اول همایش ملی روانشناسی اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای نوپدید اشاره کرد:روانشناسی اجتماعی باید رفتار افراد را در اجتماع پایش و بررسی کرده و رفتارهای نابهنجار فردی و اجتماعی را شناسایی، علت شناسی، پیشگیری و درمان و برای نحوه پدید آیی، فراگیری، فراوانی و به ویژه پیشگیری و مقابله باید فرایند پژوهشی به تولید نظریه علمی و تدوین راهبرد پرداخته و راهکار ارائه کند.
وی بیان کرد: رفتارهایی که مخدوش کننده فرهنگ (باورها، ارزش ها، اعتقادات، سنن و آداب) و هنجارهای اجتماعی، پدیدههای اقتصادی، سیاسی و امنیت است، میتواند با مداخله روانشناسی مورد اصلاح قرار بگیرد.