تاملی بر گفتههای طرفدار واردات خودرو
بهرامپارسایی نماینده مردم شیراز که از اظهار نظرهای مختلف آن میتوان طرفداری از واردات خودرو را استخراج کرد این روزها انتقادهای تندی از خودروسازان میکند.
خبرگزاری میزان -
واقعا اگر بخواهیم بدون هیچگونه حب و بغضی و فقط عادلانه قضاوت کنیم، باید از این استاد عزیز که تمام قد به دو شرکت خودروسازی (سایپا و ایران خودرو) میتازد و معتقد است که وجود همین دو شرکت مشکل اصلی صنعت خودروی ایران است؛ بپرسیم که با فرض حذف و خروج این دو شرکت از صحنه صنعت خودروی ایران، چه چیزی از این صنعت باقی خواهد ماند؟ وجناب پارسایی با این حرف هابه دنبال واردات در شرایط جنگ اقتصادی است.
آنچه که مسلم است بازیگری در صنعت خودرو با سایر صنایع کاملا متفاوت است. نمیتوان به راحتی تمام کسانی که در این صنعت تلاش و کوشش میکنند را با چوب «مدیریت نادرست» راند, تمام کسانی که از بیرون به صنعت خودرو نگاه میکنند بدون اطلاع از محدویتهای آن میتوانند آرایی را صادر کنند واقعاً باید به این دوستان توانایی بیشتری در خود حس میکنند گفت: گر تو بهتر میزنی بستان بزن.
به گزارش گروه اقتصاد ، معلوم نیست تندباد نقدهایی که بر پیکره صنعت خودرو میخورد، از کدام طرف برخاسته است. تندبادهایی که گاه در هم پیچیده و وهم آلود و گاه مغرضانه و بیباک و گاه هم از عمق ندانستن. دشوار است که بدانی نقد از کدام سو برخاسته و چه مقصدی را در نظر دارد. برای روشن شدن موضوع به یکی از اخیرترین نقدهایی که از سوی یکی از نمایندگان میپردازیم.
داندانپزشکی که خود را کارشناس خودرو هم میداند, گهگاه چیزهایی میگوید خورند رسانههای عمومی که حتی باورپذیری آن برای بسیاری از مخاطبین عام هم دشوار است. مثلاً یکبار گفته بود که: «به طور کلی باید اذعان کرد که تولید مشترک یا موظف کردن شرکت خارجی برای تولید در ایران همواره ناموفق بوده است. » چنین سخنی آن هم از کسی که عنوان نماینده ملت دارد بسیار بعید است. اصلاً به باور بسیاری از کارشناسان خودرو یکی از دلایل عقبماندگی صنعت خودروی ایران همین ایزوله بودن آن است. صنعت خودرو در تمام دنیا نشان داده که برای توسعه و رشد خود نیاز به مراودات بینالمللی دارد که در این مراودات تولید مشترک با یک شرکت خارجی امری بسیار متداول است. یا در اظهار نظری دیگر گفته آنچه خودروسازان ایران تولید میکنند «خودرو» نیست!
داندانپزشکی که خود را کارشناس خودرو هم میداند, گهگاه چیزهایی میگوید خورند رسانههای عمومی که حتی باورپذیری آن برای بسیاری از مخاطبین عام هم دشوار است. مثلاً یکبار گفته بود که: «به طور کلی باید اذعان کرد که تولید مشترک یا موظف کردن شرکت خارجی برای تولید در ایران همواره ناموفق بوده است. » چنین سخنی آن هم از کسی که عنوان نماینده ملت دارد بسیار بعید است. اصلاً به باور بسیاری از کارشناسان خودرو یکی از دلایل عقبماندگی صنعت خودروی ایران همین ایزوله بودن آن است. صنعت خودرو در تمام دنیا نشان داده که برای توسعه و رشد خود نیاز به مراودات بینالمللی دارد که در این مراودات تولید مشترک با یک شرکت خارجی امری بسیار متداول است. یا در اظهار نظری دیگر گفته آنچه خودروسازان ایران تولید میکنند «خودرو» نیست!
واقعا اگر بخواهیم بدون هیچگونه حب و بغضی و فقط عادلانه قضاوت کنیم، باید از این استاد عزیز که تمام قد به دو شرکت خودروسازی (سایپا و ایران خودرو) میتازد و معتقد است که وجود همین دو شرکت مشکل اصلی صنعت خودروی ایران است؛ بپرسیم که با فرض حذف و خروج این دو شرکت از صحنه صنعت خودروی ایران، چه چیزی از این صنعت باقی خواهد ماند؟ وجناب پارسایی با این حرف هابه دنبال واردات در شرایط جنگ اقتصادی است.
آنچه که مسلم است بازیگری در صنعت خودرو با سایر صنایع کاملا متفاوت است. نمیتوان به راحتی تمام کسانی که در این صنعت تلاش و کوشش میکنند را با چوب «مدیریت نادرست» راند, تمام کسانی که از بیرون به صنعت خودرو نگاه میکنند بدون اطلاع از محدویتهای آن میتوانند آرایی را صادر کنند واقعاً باید به این دوستان توانایی بیشتری در خود حس میکنند گفت: گر تو بهتر میزنی بستان بزن.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *