رشد ۳۶ درصدی صادرات محصولات صنعت نساجی و پوشاک/سند راهبردی پوشاک ابلاغ میشود
به گزارش گروه اقتصاد ، فرشاد مقیمی در نشست پایش صنعت نساجی و پوشاک که با حضور نمایندگانی از انجمنها و تشکلهای تخصصی صنعت نساجی، پوشاک، کفش، چرم برگزار شد، به تشریح دغدغهها و مشکلات این صنعت که عمدتا به حوزه تامین مواد اولیه، رفع تعهدات ارزی، کمبود سرمایه در گردش، رفع مشکلات گمرکی واحدهای تولیدی و ایجاد زمینه تامین و تخصیص اعتبارات موردنیاز جهت بازسازی و نوسازی صنایع اختصاص داشت، پرداخت و از اتخاذ تصمیماتی جهت رفع چالشهای موجود در این صنعت خبر داد.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با نگاهی به وضعیت تولید محصولات صنایع نساجی و پوشاک اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک در این صنعت مشغول به کار هستند که برای بیش از ۲۶۰ هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه صنعت نساجی و پوشاک را از پروژههای مهم دولت عنوان کرد و گفت: سند راهبردی صنعت پوشاک نیز در آیندهای نزدیک ابلاغ خواهد شد.
مقیمی اجرای این سند را در توسعه تولیدات صادرات محور و با ارزش افزوده بالا موثر برشمرد و گفت: حمایت از تولیدات رقابتپذیر داخلی، ارتقاء سطح کمی و کیفی و ایجاد بستر لازم جهت برقراری شرایط برابر با رقبای منطقهای و جهانی از مهمترین برنامههای توسعه این صنعت به شمار میرود.
افزایش صادرات محصولات نساجی و پوشاک
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به صادرات ۲۳۶ هزار تن محصولات نساجی و پوشاک به خارج از کشور طی ۹ ماهه سال جاری گفت: طی این مدت صادرات محصولات نساجی و پوشاک اعم از پایپوش، انواع پارچه، نخ، کفپوش با رشد ۳۶ درصدی روبهرو بوده است.
به گفته مقیمی، واردات این محصولات طی ۹ ماهه اول سال جاری نیز با کاهش حدود ۳۲ درصدی از نظر وزنی و ۲۹ از نظر ارزشی به حدود ۸۵۱ میلیون دلار رسیده است.
رفع مشکل صاحبان صنایع در کمیته تامین مواد اولیه
وی در ادامه با تبیین سیاستهای حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکیل کمیته تامین مواد اولیه در استانها در جهت رفع مشکلات تولیدکنندگان خبرداد و گفت: این معاونت با تشکیل نشستهای هم اندیشی با تشکلهای صنعتی در حوزههای مختلف، سعی دارد علاوه بر احصا و شناسایی مشکلات و چالشهای صنایع مختلف کشور و بهره مندی از نظرات تخصصی بخش خصوصی، تصویری مبتنی بر واقعیت از وضعیت هر رشته صنعت را ترسیم کند تا در سال آینده با همکاری همه تشکلهای تخصصی بتوانیم روند تولید را بیش از پیش به سمت افزایش ظرفیت و حفظ اشتغال موجود هدایت کنیم.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه صادرات و شناسایی بازارهای جدید، ارتقاء سطح رقابت مندی کالاهای صادراتی و فراهم نمودن زمینههای دستیابی به تنوع بازارهای صادراتی را از برنامههای مهم این معاونت برشمرد و گفت: ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی وکمک به فرهنگ سازی برای ترویج مصرف کالاهای نساجی تولید داخلی با تقبیح کالاهای قاچاق نیز از جمله موضوعاتی است که در این معاونت به صورت ویژه مورد پیگیری قرار گرفته است.
مقیمی پیگیری استقرار نظام قانونمند فعالیت واردکنندگان محصولات نساجی و پوشاک نظیر ثبت نمایندگی رسمی پوشاک وارداتی، طرح شناسه کالا و رهگیری و ایجاد انسجام و یکپارچگی در مبادی مختلف وارداتی همانند اصلاح رویههای واردات از مناطق آزاد را از دیگر برنامههای این بخش عنوان کرد و گفت: ایجاد شرایط مناسب جهت سرمایهگذاری داخلی و خارجی و مشارکت با برندهای مطرح دنیا و همچنین ایجاد شهرکهای ویژه پوشاک از دیگر اهداف و برنامههای در دست اجرای این بخش به شمار میرود.
گفتنی است در این نشست تخصصی که نمایندگان تشکلهای صنعتی تولیدکننده انواع پوشاک، کفش و پاپوش، محصولات چرمی و... حضور داشتند، تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید نظیر تهیه انواع نخ، چسب، مواد پتروشیمی و... را از دغدغههای اصلی تولید اعلام کرده و خواستار کاهش فرآیند طولانی ترخیص کالا از گمرک، رفع چالشهای بانکی صادرات محصولات نساجی به عراق و افغانستان، بهبود مشکلات تعهدات ارزی برخی از صادرکنندگان، رفع مشکل سرمایه در گردش و چالشهای توسعه تولید در روزهای پایانی سال شدند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به برگزاری نشستهای مستمر با بانک مرکزی از ارایه راهکارهایی جهت تزریق نقدینگی به این بخش در روزهای پایانی سال جهت تامین بازار پوشاک، کفش خبر داد و اظهار امیدواری کرد در صورت همکاری سیستم بانکی بخشی از مشکل سرمایه در گردش واحدهای صنعتی برطرف شود.