روستاها در زمان طاغوت از پول نفت محروم بودند/ گامهای فرهنگی جمهوری اسلامی/ «نه» به تحقیر؛ یکی از ریشههای انقلاب/ مسئولان باید درد مردم را بدانند
عضو کمیسیون «فرهنگی» مجلس شورای اسلامی میگوید در زمان رژیم طاغوت به یک باره درآمدهای نفتی افزایش یافت و میگفتند نمیدانند باید با این پولها چه کار کنند. جالب است بدانید که آن پولها به هیچ وجه در روستاها و مناطق کمتر برخوردار هزینه نمیشد و به اشخاص خاصی تزریق میشد.
خبرگزاری میزان -
میزان: آقای جعفرپور ابتدا از اینکه وقت خودتان را در اختیار ، قرار دادید سپاسگزارم پیشاپیش چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی ایران را به خدمت شما تبریک عرض میکنم.
جعفرپور: من هم از شما و مجموعه شما تشکر میکنم و متقابلا تبریک عرض میکنم.
شروع از متن جامعه
میزان: به عنوان سوال نخست مایلم نظر حضرتعالی را به عنوان یکی از نمایندگان مجلس درباره مسیر سیاسی انقلاب اسلامی بدانم.
جعفرپور: اتفاقات در زمان انقلاب از متن جامعه شروع شد و باعث شد تا حرکت انقلاب اسلامی از لایههای پایینتر جامعه شکل بگیرید و نهایتا، چون یک آتشفشان به جوش و خروش دربیاید. این آتشفشان تا زمانی که بیرون نیامده بود گرمای آن برای هیچ کس قابل رویت نبود. علت رویکردهای غلطی بود که نظام شاهنشاهی داشت. نظام شاهنشاهی از چند بُعد موجبات تحقیر ملت را فراهم کرده بود. وابستگی نظام شاهنشاهی به کشورهای خارجی، علی رغم اینکه ما یک کشور توانمندی بودیم از جمله مواردی است که موجبات تحقیر ملت شد. با این حال شاه همواره خودش را در پناه ابرقدرتها قرار داده بود و تصمیماتی که برای مردم گرفته میشد همگی براساس القائ و دیکتهای بود که از خارج از کشور تحمیل میشد. حتی مردم میدیدند که رژیم به این مسائل دامن میزند. در کنار این خفقان و استبداد در کشور وجود داشت.
«نه» به تحقیر؛ یکی از ریشههای انقلاب
میزان: یعنی یکی از ریشههای انقلاب اسلامی، «نه» گفتن به تحقیر بود؟
جعفرپور: رهبری امام خمینی (ره) از این جهت تازگی و جذابیت داشت که یک روحانی قصد کرده بود از مسائل ملی دفاع کند. ببینید وقتی قضیه کاپیتولاسیون پیش آمد امام خمینی (ره) اذعان داشت که شما دارید ملت ایران را تحقیر میکنید بنابراین این موضع امام خمینی (ره) موجب جذب ملت و حمایت آنها شد. همچنین در زمان مبارزات امام خمینی (ره) با رژیم طاغوت، گروههایی بودند که از امام اجازه میخواستند برای مبارزه مسلحانه، اما امام(ره) به هیچ کدام از آنها اجازه مبارزه مسلحانه را نداد. امام خمینی (ره) با شاخهای گل، اسلحههای ارتشیها را خنثی کرد چراکه روانشناسی امام(ره) عالی بود.
با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم
میزان: حوزه کاری شما، فرهنگ است مایلم انقلاب اسلامی ایران را از زاویه فرهنگ به تصویر بکشید
جعفرپور: امام خمینی (ره) تاکید داشتند با هنر و سینما مخالف نیستیم. با فساد و فحشا مخالفیم. یعنی امام(ره) به جای اینکه ابزار را نفی کند جهتها را نفی میکرد. امام(ره) تاکید داشتند که با رادیو و تلویزیون مخالف نیستیم و همه را به خدمت گرفتند لذا این باعث شد افرادی که مقداری با مسائل دینی فاصله داشتند ببینند که با یک رهبر روشنفکر مواجه هستند. امام خمینی(ره) توانست گروههای خاص زمان اعم از دانشگاهیان، نویسندگان و شعرا را دور خود جمع کند.
گامهای فرهنگی جمهوری اسلامی
میزان: شما در کمیسیون فرهنگی مجلس فعالیت میکنید به ما بگویید در این چهل سال چه قدمهای فرهنگی برای کشور برداشته شد؟
جعفرپور: اگر بخواهیم این مسئله را در قیاس با رژیم طاغوت مورد ارزیابی قرار دهیم حتما حرکت ما رو به جلو بوده است. در این ۴۰ سال تلاش کردیم و سینما را به جای درست خود برگرداندیم. در حال حاضر سینمای ایران سینمای مطرحی است و حتی به نوعی الگویی برای سایر کشورهاست. موسیقی در زمان طاغوت شکل خاصی داشت، اما در حال حاضر گسترش پیدا کرده است البته ممکن است ما در حال حاضر هم به بخشی از این موضوع در کشور انتقاداتی داشته باشیم، اما کلیت داستان را باید درست ببینیم. در زمینه انتشار و تیراژ کتاب پیشرفتهای چشمگیری داشتیم که اصلا با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.
گروه سیاسی ؛ «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (و خدا با آن همه مهربانی به خلق) حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم، حالشان را تغییر دهند» (بخشی از آیه ۱۱ سوره رعد).
جهانبینی اسلامی ایجاب میکرد مردم ایران اسلامی با نفی هرگونه ظلم، زمام تعیین سرنوشت خویش را از چنگال ایرانینماهای بیگانهپرست بیرون بکشند و خود بر اساس اقتضای مصحلت، حکم برانند. چه آنکه شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» میگوید: ای مردم! انتظار نداشته باشید دیگران از خارج بیایند وضع شما را سر و سامان بدهند. ملتی که بخواهد مستشار خارجی برایش تصمیم بگیرد، تا ابد آدم نخواهد شد... اگر انتظار بیهوده داشتن کار صحیحی بود... حسین بن علی (ع) شایستهتر از هر کس بود که منتظر بنشیند تا خدا رحمت خود را بر او و امت او نازل کند (ص ۲۰۹)
ملت عصر روحالله - که افرادی همچون شهید مطهری به تاسی از حضرت امام خمینی(ره) پیشقراول آن بودند - نه تنها به انتظار بیهوده ننشستند بلکه ردای قیام به تن کردند و نتیجه آن شد انقلاب شکوهمند ایران اسلامی. انقلابی که پا را فراتر از سطح مطالبه نهضت مشروطه یعنی محدودکردن حکومت مطلقهی مستبدّانه پادشاهان گذاشت و طبق فرموده ناخدای باخدای انقلاب، نگفت حکومت سلاطین را محدود کنیم؛ گفت: اصلاً سلطنت یعنی چه؟ معنای سلطنت چیست؟ یک ملّتی دارند زندگی میکنند، مملکت مال آنها است، چرا باید یکنفری بیاید مسلّط بر مردم باشد و فرمان او بر زندگی مردم جاری باشد؛ اصلاً انقلاب اصل سلطنت را، اصل حکومت مطلقه را آمد از بین برد (بیانات در دیدار مردم قم - ۱۹ دی ۹۴).
حال در طلیعه چهل سالگی چنین انقلاب شکوهمندی، پروندهای با عنوان «خدمت» گشودهایم تا از خدمات چهل ساله آن بگوییم.
تحریریه سیاسی میزان در یازدهمین گفتوگوی پرونده «خدمت» پای صحبتهای نماینده فعلی مردم شهرستانهای «لارستان»، «خنج» و «گراش» در مجالس نهم و دهم و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نشسته است. متن گفتوگوی مشروح میزان با «جمشید جعفرپور» به قرار زیر است:
جهانبینی اسلامی ایجاب میکرد مردم ایران اسلامی با نفی هرگونه ظلم، زمام تعیین سرنوشت خویش را از چنگال ایرانینماهای بیگانهپرست بیرون بکشند و خود بر اساس اقتضای مصحلت، حکم برانند. چه آنکه شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» میگوید: ای مردم! انتظار نداشته باشید دیگران از خارج بیایند وضع شما را سر و سامان بدهند. ملتی که بخواهد مستشار خارجی برایش تصمیم بگیرد، تا ابد آدم نخواهد شد... اگر انتظار بیهوده داشتن کار صحیحی بود... حسین بن علی (ع) شایستهتر از هر کس بود که منتظر بنشیند تا خدا رحمت خود را بر او و امت او نازل کند (ص ۲۰۹)
ملت عصر روحالله - که افرادی همچون شهید مطهری به تاسی از حضرت امام خمینی(ره) پیشقراول آن بودند - نه تنها به انتظار بیهوده ننشستند بلکه ردای قیام به تن کردند و نتیجه آن شد انقلاب شکوهمند ایران اسلامی. انقلابی که پا را فراتر از سطح مطالبه نهضت مشروطه یعنی محدودکردن حکومت مطلقهی مستبدّانه پادشاهان گذاشت و طبق فرموده ناخدای باخدای انقلاب، نگفت حکومت سلاطین را محدود کنیم؛ گفت: اصلاً سلطنت یعنی چه؟ معنای سلطنت چیست؟ یک ملّتی دارند زندگی میکنند، مملکت مال آنها است، چرا باید یکنفری بیاید مسلّط بر مردم باشد و فرمان او بر زندگی مردم جاری باشد؛ اصلاً انقلاب اصل سلطنت را، اصل حکومت مطلقه را آمد از بین برد (بیانات در دیدار مردم قم - ۱۹ دی ۹۴).
حال در طلیعه چهل سالگی چنین انقلاب شکوهمندی، پروندهای با عنوان «خدمت» گشودهایم تا از خدمات چهل ساله آن بگوییم.
بیشتر بخوانید:
۸. امنیت پایدار؛ یکی از دستاوردهای انقلاب/ مصادیق گام بزرگ ۴۰ ساله/ تفاوت مجالس پیش و پس از انقلاب/ قانون اساسی ایران بسیار مترقی است/ نقشآفرینی بینالمللی جمهوری اسلامی
۹. توسعه روستاها قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست/ افزایش ۵ برابری محصولات کشاورزی و سه برابری سرانه تولید مواد غذایی/ مردم همیشه سنگ تمام گذاشتهاند اما گله هم دارند
۹. توسعه روستاها قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست/ افزایش ۵ برابری محصولات کشاورزی و سه برابری سرانه تولید مواد غذایی/ مردم همیشه سنگ تمام گذاشتهاند اما گله هم دارند
میزان: آقای جعفرپور ابتدا از اینکه وقت خودتان را در اختیار ، قرار دادید سپاسگزارم پیشاپیش چهلمین سالگرد پیروی انقلاب اسلامی ایران را به خدمت شما تبریک عرض میکنم.
جعفرپور: من هم از شما و مجموعه شما تشکر میکنم و متقابلا تبریک عرض میکنم.
شروع از متن جامعه
میزان: به عنوان سوال نخست مایلم نظر حضرتعالی را به عنوان یکی از نمایندگان مجلس درباره مسیر سیاسی انقلاب اسلامی بدانم.
جعفرپور: اتفاقات در زمان انقلاب از متن جامعه شروع شد و باعث شد تا حرکت انقلاب اسلامی از لایههای پایینتر جامعه شکل بگیرید و نهایتا، چون یک آتشفشان به جوش و خروش دربیاید. این آتشفشان تا زمانی که بیرون نیامده بود گرمای آن برای هیچ کس قابل رویت نبود. علت رویکردهای غلطی بود که نظام شاهنشاهی داشت. نظام شاهنشاهی از چند بُعد موجبات تحقیر ملت را فراهم کرده بود. وابستگی نظام شاهنشاهی به کشورهای خارجی، علی رغم اینکه ما یک کشور توانمندی بودیم از جمله مواردی است که موجبات تحقیر ملت شد. با این حال شاه همواره خودش را در پناه ابرقدرتها قرار داده بود و تصمیماتی که برای مردم گرفته میشد همگی براساس القائ و دیکتهای بود که از خارج از کشور تحمیل میشد. حتی مردم میدیدند که رژیم به این مسائل دامن میزند. در کنار این خفقان و استبداد در کشور وجود داشت.
«نه» به تحقیر؛ یکی از ریشههای انقلاب
میزان: یعنی یکی از ریشههای انقلاب اسلامی، «نه» گفتن به تحقیر بود؟
جعفرپور: رهبری امام خمینی (ره) از این جهت تازگی و جذابیت داشت که یک روحانی قصد کرده بود از مسائل ملی دفاع کند. ببینید وقتی قضیه کاپیتولاسیون پیش آمد امام خمینی (ره) اذعان داشت که شما دارید ملت ایران را تحقیر میکنید بنابراین این موضع امام خمینی (ره) موجب جذب ملت و حمایت آنها شد. همچنین در زمان مبارزات امام خمینی (ره) با رژیم طاغوت، گروههایی بودند که از امام اجازه میخواستند برای مبارزه مسلحانه، اما امام(ره) به هیچ کدام از آنها اجازه مبارزه مسلحانه را نداد. امام خمینی (ره) با شاخهای گل، اسلحههای ارتشیها را خنثی کرد چراکه روانشناسی امام(ره) عالی بود.
با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم
میزان: حوزه کاری شما، فرهنگ است مایلم انقلاب اسلامی ایران را از زاویه فرهنگ به تصویر بکشید
جعفرپور: امام خمینی (ره) تاکید داشتند با هنر و سینما مخالف نیستیم. با فساد و فحشا مخالفیم. یعنی امام(ره) به جای اینکه ابزار را نفی کند جهتها را نفی میکرد. امام(ره) تاکید داشتند که با رادیو و تلویزیون مخالف نیستیم و همه را به خدمت گرفتند لذا این باعث شد افرادی که مقداری با مسائل دینی فاصله داشتند ببینند که با یک رهبر روشنفکر مواجه هستند. امام خمینی(ره) توانست گروههای خاص زمان اعم از دانشگاهیان، نویسندگان و شعرا را دور خود جمع کند.
گامهای فرهنگی جمهوری اسلامی
میزان: شما در کمیسیون فرهنگی مجلس فعالیت میکنید به ما بگویید در این چهل سال چه قدمهای فرهنگی برای کشور برداشته شد؟
جعفرپور: اگر بخواهیم این مسئله را در قیاس با رژیم طاغوت مورد ارزیابی قرار دهیم حتما حرکت ما رو به جلو بوده است. در این ۴۰ سال تلاش کردیم و سینما را به جای درست خود برگرداندیم. در حال حاضر سینمای ایران سینمای مطرحی است و حتی به نوعی الگویی برای سایر کشورهاست. موسیقی در زمان طاغوت شکل خاصی داشت، اما در حال حاضر گسترش پیدا کرده است البته ممکن است ما در حال حاضر هم به بخشی از این موضوع در کشور انتقاداتی داشته باشیم، اما کلیت داستان را باید درست ببینیم. در زمینه انتشار و تیراژ کتاب پیشرفتهای چشمگیری داشتیم که اصلا با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.
روستاها از پول نفت محروم بودند
میزان: فارغ از حوزه کاری فرهنگ، نماینده چند شهرستان در مجلس شورای اسلامی هستید. اگر انقلاب اسلامی را با عینک عدالت اجتماعی ببینیم چه روایتی میکنید
جعفرپور: در زمان رژیم طاغوت به یک باره درآمدهای نفتی افزایش یافت و میگفتند که نمیدانند باید با این پولها چه کار کنند. جالب است بدانید که آن پولها به هیچ وجه در روستاها و مناطق کمتر برخوردار هزینه نمیشد و به اشخاص خاصی تزریق میشد لذا این خود یک نمونه از نفی عدالت اجتماعی در زمان طاغوت بود، اما در حال حاضر بنده وقتی به حوزه انتخابیه خودم برمی گردم مشاهده میکنم که زیرساختها چقدر توسعه داشته است در حال حاضر امکاناتی، چون برق، گاز، آب شرب، مدارس و مراکز بهداشتی در روستاها وجود دارد بنابراین این امکاناتی که انجام شده همگی از برکات انقلاب است. در حال حاضر وقتی بنده به حوزه انتخابیه خود میروم دیگر کسی برق و گاز نمیخواهد، جوانان از ما اینترنت پر سرعت میخواهند، اما در زمان طاغوت مردم آب شرب میخواستند و برق و گاز.
میزان: فارغ از حوزه کاری فرهنگ، نماینده چند شهرستان در مجلس شورای اسلامی هستید. اگر انقلاب اسلامی را با عینک عدالت اجتماعی ببینیم چه روایتی میکنید
جعفرپور: در زمان رژیم طاغوت به یک باره درآمدهای نفتی افزایش یافت و میگفتند که نمیدانند باید با این پولها چه کار کنند. جالب است بدانید که آن پولها به هیچ وجه در روستاها و مناطق کمتر برخوردار هزینه نمیشد و به اشخاص خاصی تزریق میشد لذا این خود یک نمونه از نفی عدالت اجتماعی در زمان طاغوت بود، اما در حال حاضر بنده وقتی به حوزه انتخابیه خودم برمی گردم مشاهده میکنم که زیرساختها چقدر توسعه داشته است در حال حاضر امکاناتی، چون برق، گاز، آب شرب، مدارس و مراکز بهداشتی در روستاها وجود دارد بنابراین این امکاناتی که انجام شده همگی از برکات انقلاب است. در حال حاضر وقتی بنده به حوزه انتخابیه خود میروم دیگر کسی برق و گاز نمیخواهد، جوانان از ما اینترنت پر سرعت میخواهند، اما در زمان طاغوت مردم آب شرب میخواستند و برق و گاز.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *