توسعه آموزش مجازی، آموزش علوم پزشکی کشور را متحول میکند
به گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست شورای عالی آموزش مجازی گفت: یکی از نقاط کلیدی و مهمی که بخواهیم در بحث تحول آموزش روی آن کار کنیم بحث مجازی سازی است.
لاریجانی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش مجازی، آموزش علوم پزشکی کشور را متحول میکند، اظهار داشت: کارهای بسیار ارزشمندی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی صورت گرفته و همچنین اقداماتی هم که در سطح کشور درخصوص توسعه آموزش مجازی علوم پزشکی صورت گرفته بسیار چشمگیر هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تلاش و تعهد دانشگاهها به اجرای برنامههای تحول در آموزش را عامل اصلی پیشرفت این برنامهها ذکر کرد و گفت: این برنامهها با ظرفیتهایی که در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد در دست اجرا است.
وی بر توسعه آموزش مجازی در سطح کشور در برنامههای آتی وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: ما از زیرساختهایی که در بحث مجازی سازی آموزش ایجاد شده هم برای ارائه مجازی دروس استفاده میکنیم و هم برخی فرآیندهای آموزش از طریق این زیرساختها به صورت الکترونیکی پیگیری میشود.
لاریجانی به اجرای برنامه اعتباربخشی آموزشی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی شده تا برنامه اعتباربخشی آموزش به صورت آنلاین ادامه یابد و این خود میتواند تحرک و تحول بزرگی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد کند.
وی با اشاره به سیاست تمرکز زدایی حوزه آموزش وزارت بهداشت، گفت: سعی ما در تمامی برنامه ها، از جمله برنامه آموزش مجازی بر این است که با حمایت از دانشگاهها برنامهها را در سطح کل کشور به صورت قوی پیش ببریم.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه بستر خوبی در دانشگاهها ایجاد شده که میتوانیم از آن استفاده کنیم، گفت: در تمامی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بحث رصد دانشگاهها و دانشکدهها به صورت جدی پیگیری میشود و در برنامههایی مثل بین المللی سازی و مجازی سازی تاکید بیشتری روی رصد تخصصی این حوزهها در دانشگاهها وجود دارد.
وی افزود: رصد و رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی در بحث توسعه آموزش مجازی یکی از وظایف شورای عالی آموزش مجازی است و این کار باعث میشود با ارائه بازخورد مستمر به دانشگاهها بسترهای ارتقای دانشگاهها فراهم شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به برگزاری جلسات مجازی منظم با مناطق آمایشی اشاره کرد و گفت: این نشستها فرصت مناسبی را فراهم میکند تا تعامل بیشتری بین وزارت بهداشت و مناطق آمایشی در زمینه آموزش پزشکی انجام شود.
لاریجانی به زیرساختهای ایجاد شده در دانشگاه علوم پزشکی مجازی ماننده موکس و سامانه نوید اشاره کرد و گفت: به زودی تمامی دروس بر روی سامانه مجازی قرار میگیرد.
وی از برنامههای وزارت بهداشت برای برگزاری دورههای مهارتی به صورت مجازی در حوزههای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: کارهای اساسی درخصوص برگزاری برنامههای مهارتی مجازی مثل پزشکی خانواده صورت گرفته و به زودی این دوره برای پزشکان عمومی برگزار میشود. همچنین در سایر زمینهها نیز کارهایی صورت گرفته و آمادگی برای بهره برداری تمام حوزهها از این بستر مجازی وجود دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر ارتباط مستمر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: برای پیگیری برخی کارها در وزارت بهداشت باید از بستر دانشگاه مجازی استفاده شود و از تجارب موفق دانشگاههای دیگر هم استفاده شود.
وی با بیان اینکه مجازی سازی زمینه گسترش بسیار دارد، گفت: مفهوم مجازی سازی این نیست که کلاسها در دانشگاهها تعطیل شوند بلکه برای مثال، استادی در یکی از دانشگاههای بزرگ میتواند درس را به صورت مجازی ارائه دهد و استاد دیگری در دانشگاه دیگر در کنار این دوره مجازی کلاس را اداره میکند، نکات را برای دانشجویان تشریح میکند و سوالات را پاسخ میدهد.
لاریجانی اضافه کرد: مجازی سازی اصلا به مفهوم عدم بهره برداری از اساتید در دانشگاهها نیست بلکه میخواهیم از ظرفیت تمامی اعضای هیات علمی در دانشگاهها استفاده شود و دروس تمامی دانشگاهها بر روی سامانه قرار گرفته تا حسب نیاز دانشجویان از آن استفاده کنند.
وی به برنامههای وزارت بهداشت برای توانمندسازی اعضای هیات علمی با استفاده از بستر دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: برنامه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی برای اعضای هیات علمی دانشگاهها در دست اجرا است و در هیات ممیزه نیز تصویب شد که اعضای هیات علمی در ابتدای جذب باید دوره آموزش پزشکی مجازی را بگذرانند.