میزنقد برنامه هفت؛ تعریف فراستی از متری شیش و نیم!/یلدا یک «ماه عسل» سینمایی است
شامگاه دوشنبه پانزدهم بهمن ماه، بعد از پایان ششمین روز سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، هفتمین قسمت از سری جدید برنامه تلویزیونی هفت روی آنتن شبکه سه رفت.
مسعود فراستی در بخش ثابت میز نقد برنامه هفت همراه با محمدتقی فهیم و سعید قطبی زاده به نقد فیلمهای سینمایی جشنواره سی و هفتم پرداخت.
در ابتدای این بخش فراستی با اشاره به اینکه سومین فیلم خوب جشنواره را دیده، گفت: «متری شیش و نیم را دیدم. با بازی خوبِ نوید محمدزاده! این بازیگر در هر دو فیلمی که در جشنواره دارد، خوب بازی کرده.» این جمله با واکنش قطبی زاده مواجه شد و این منتقد سینما هم گفت: «در فیلم جدید سعید روستایی، برای اولین بار با پلیس واقعی روبرو هستیم.»
همچنین محمدتقی فهیم در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به پیام رییس جمهور به جشنواره فیلم فجر گفت: امیدوارم رییس جمهور فیلمهای جشنواره را ببیند.
طلا؛ فیلمی با فیلمنامه ضعیف و روی هوا!
«طلا» ساخته پرویز شهبازی نخستین فیلم میز نقد شب ششم بود؛ قطبی زاده در واکنش به این فیلم گفت: به نظرم فیلم خوبی نیست؛ اگر فیلم اول یک کارگردان بود، میگفتم فیلم خوبی است. اما برای کسی که دربند و عیار ۱۴ و نفس عمیق ساخته، خوب نیست. البته از مالاریا بهتر است. فیلمهای شهبازی همیشه چشم نواز است؛ نماها و اندازه و لنزها درست است.
محمدتقی فهیم هم درباره جدیدترین ساخته پرویز شهبازی گفت: فیلم طلا اساساً روی هواست! فیلمنامه مبنای پژوهشی ندارد، روی فیلمنامه کار نشده؛ برای حفرههای فیلم فکر نشده.فیلمنامه مثل ساختمانی است که اگر یک ردیف آجر را برداریم، تمام ساختمان فرو می ریزد. اما در طلا خیلی از خرده داستان ها هست که اگر حذف شود، هیچ اتفاقی در فیلم نمی افتد.
وی افزود: در فیلم پدربزرگی داریم که قابل اعتماد نیست. بانکی داریم که از راه دور امضا می کند و وام می دهد! فروشنده دلاری داریم که چهارصد هزار دلار را در کوله گذاشته و می رود. به نظرم فیلمنامه حفره های زیادی دارد و نمی تواند محتوایی ارائه کند.
یک فیلم کوچکِ متوسطِ قابل اعتنا
فراستی هم در مورد طلا گفت: این فیلم کوچکِ متوسطِ قابل اعتنایی است و از دربند و مالاریا جلوتر است. شهبازی دوربین به شدت نرم و به اندازه دارد؛ همه چیز در خدمت اثر است و اثر هم جزو معدود فیلم هایی است که به ما نزدیک است و نه کاراکترهای اگزوتیک دارد و نه میلیاردهایی که نمی شناسیمشان. چند جوان طبقه متوسط واقعی آورده که کاملا نزدیک به ما هستند.
این منتقد ادامه داد: یکی از مباحثی هم که در مورد فیلم طلا مطرح بود، بحث ازدواج سفید است که به نظرم چنین چیزی نیست.
قطبی زاده هم در تکمیل صحبت های فراستی گفت: من از فیلم طلا خوشم نیامد و فیلم خوبی نیست. من عادت دارم با استانداردهای فیلمساز بسنجم و توقعم از او بیشتر است. بازیگران مکمل برخلاف بازیگران اصلی به شدت قوی بودند ولی داستان گنگ و موازی و روابط مشخص نیست. پایان داستان کاملا اضافی است و توقع من از پرویز شهبازی بیشتر بود. شخصیت اصلی حس مسئولیتپذیری دارد ولی همین شخصیت در رابطه با نامزد خود کاملا منفعل است.
مسعود فراستی گفت: به نظر من طلا بهترین کار پرویز شهبازی است و حرکت دوربین نرم است و جز معدود فیلمهای نزدیک به ماست. مسئله منمفهوم نیست و بازیگران را حس میکنم ولی رابطه دو شخصیت اصلی کم است. در مساله فیلمنامه برخی حفرهها وارد است ولی میشود با وجود این حفره ها بازیگران حس شوند. به نظر میرسد دو تیپ و دو شخصیت وارد یک مساله ای میشوند که ناچار هستند. مساله من رابطه است.
قطبیزاده اضافه کرد: لحن در فیلم طلا انسجام ندارد. بازیگر در شرایط بحرانی حالت کمدی دارد. وقتی قصه به سر بالایی حادثه افتاده است.
یلدا یک «ماه عسل» سینمایی است
سعید قطبی زاده درباره ساخته مسعود بخشی گفت:یلدا یک برنامه آموزشی برای کارمندان صدا و سیماست. من حیرت میکنم که در این فیلم بازیگران چگونه هدایت شده است!
مسعود فراستی: یلدا شبیه برنامه ماه عسل است و اصلا بویی از سینما نبرده است و کارگردان به دنبال براعت جویی از گذشته است. و در نهایت فقط میتواند اشک مخاطب در بیاورد.
محمد تقی فهیم درباره این فیلم گفت: این فیلم صد درصد یک ماه عسل است و طراحی برای کار نداشته است. کارگردان وارد حوزه ای شده که ابدا اطلاعی نداشته است.
قطبی زاده در پایان گفت: با توجه به تهیهکننده فرانسوی فیلم، اصلا بعید نیست که این فیلم در جشنوارههای خارجی جوایز متعدد بگیرد با این که هیچ جانمایهای ندارد.
کمبود داستان مشکل اصلی «جمشیدیه»
سعید قطبی زاده در بخش نقد فیلم «جمشیدیه» گفت: این فیلم سعی میکند که مشکلات را از اساس پیدا کند. تلاش و ایده محترم است ولی مشکل فیلم قصه است.
محمد تقی فهیم هم درباره این فیلم گفت: دست مایه فیلمساز خیلی ضعیف است. ما در این فیلم زنی منفعل و ترسو را داریم .همین زن در زندان تبدیل به ژاندارک میشود.
مسعود فراستی هم درباره این فیلم گفت: مشکل جمشیدیه اغراق، کمبود داستان است و فیلم فقط به دنبال اشک گرفتن است.
برنامه تلویزیونی «هفت» ویژه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت 23 به تهیه کنندگی مجتبی امینی و با اجرای محمدحسین لطیفی به صورت زنده از محل پردیس سینمایی ملت از شبکه سه سیما پخش می شود.
حاشیه تا متن ششمین روز سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر