فیلمهای چهارمین روز از جشنواره فجر نقد شدند / شعبده بازی که مرعوب شعبده خود شد
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی میزان ،دربرنامه شب گذشته مسعود فراستی ، سعیدقطبی زاده وامیر جاوید به نقد و بررسی آثار اکران در سینمای رسانه پرداختند.
مسعود فراستی در ابتدای این نشست گفت: شوک دوم من این است که من امروز هم یک فیلم خوب دیگر دیدم. طلا به کارگردانی پرویز شهبازی در حد سینماست و فیلم خوبی است.
در ادامه سعید قطبی زاده درباره فیلم مسخره باز گفت: قبل از دیدن فیلم مسخره باز از آن تعریف زیادی شنیده بودم. اما بعد از تماشای کار متوجه شدم که کارگردان محدود به میزانسن های تئاتر مانده است. این جلوه های بصری که انجام شد المان بصری نبود بازیگوشی های یک کارگردان بود. برای من مسخرهابز فقط یک تصویر است.
وی افزود: من هیچ موضعی درباره فیلم ندارم. دیدگاه کلی من یک پاردوکس است که یک مدخلی است برای ورود همایون غنی زاده است برای کار سینما. یک مقدار با تامل بیشتر با ظرفیت سینمایی فی بسازد . امسال استاندارد زمانی فیلم ها هم تغییر کرده است و کارها طولانی است. فیلم مسخره باز در ۲۵ دقیقه پایانی ۷ پایان دارد.
مسعود فراستی: در پاسخ به قطبیزاده گفت: به نظر من بازیگوشی و شیطنت کارگردان نیست چون این دو زمانی به کار میرود که کارگردان چیزی را بلد باشد. اگر بلد نباشی و ادای آن را دربیاوری، آن اتفاق تو را میبلعد .
این منتقد تاکید کرد: فیلمسازی که این فیلم را ساخته پشت سینمایی ندارد و یک کلاژ بی معنی و گسسته است. میزانسن این فیلم سینمایی نیست و تئاتری است. این تجربهها باید قبل از ساختن فیلم انجام شود. ما نمیخواهیم سیاه مشق تفکری و تکنیکی را ببینیم.
امیر جاوید نیز درباره این فیلم گفت: یک شعبده بار خوب هیچ وقت از کار خود شگفت زده نمیشود. کارگردان اثر از بین شعبده های خود توان انتخاب چک آخر را ندارد.
چند پارگی انتخاب خودم بوده است
«بیرون زدگی» داستان در روزهای نارنجی
سعید قطبی زاده درباره فیلم دیگر چهارمین روز جشنواره «روزهای نارنجی» گفت: آرش لاهوتی مستند ساز و فیلمشناس خوبی است. اما نخستین تجربه فیلمسازی او ایراداتی دارد. من خوشحالم که کارگردان های جوان با پیشینه مستند ایدههای خوبی دارند و بازیگران، بازی هدایت شده ای دارند ولی در مواردی برخی موقعیت ها اضافه است. ما در این فیلم یک زن را داریم که پشت هم اتفاقات ناخوشایندی برای او رخ میدهد اما در برترین شرایط ناگوار هم، احساسی به من منتقل نمیشود.
امیر جاوید درباره این فیلم گفت: فیلم مشکل مضمون زدگی دارد. روایت گر وقتی با ایده خود انس نگرفته باشد نمیتواند روایتگر خوبی باشد. ضعف روایتگری در سینمای ایران وجود دارد.
فراستی نیز درباره این فیلم عنوان کرد: در بازیگری این فیلم ناموفق و سنگی است. از معدود دفعاتی بود که وقتی دو خط از فیلمنامه را خواندم و گفتم فیلم را میبینم. زن در این فیلم مطلقا زنانگی ندارد و تبدیل شده به یک موجود نیمه زن و نیمه مرد و هیچ کنش زنانگی ندارد. زنانگی را از یک زن گرفتن قدرت نیست و یک نقص است. مساله لرزش دوربین یک مساله جدی است دوربین رسما در گهواره قرار دارد و دائما در لرزش است این حس اضطراب را منتقل نمیکند
لاهوتی فیلمم به هیچ وجه شبیه کلید اسرار نیست
فرش قرمز عوامل فیلم روزهای نارنجی
طنزی که در نیامده و ادعای نقد اجتماعی بودن دارد
سعید قطبی زاده درباره فیلم زهرمار جواد رضویان گفت: من به عنوان یک مخاطب میفهمم که چرا باید این نوع فیلم ها ساخته شود ولی سوالی که از جشنواره فجر دارم این است که [چرا باید این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.این فیلم یکفیلم تجاری متوسط است و هیچ ارزش هنری ندارد.
امیر جاوید نیز ادامه داد: در راستای شفاف سازی سازمان سینمایی درخواست داریم فهرست همه فیلمهای متقاضی فیلم فجر منتشر شود. در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور هیات انتخاب دلایل انتخاب برخی فیلمها و رد برخی دیگر از فیلمها به روشنی مشخص شود.
مسعود فراستی نیز درباره این فیلم گفت: اگر نمیتوانیم کمدی بسازیم نگوییم این فیلم کمدی نیست و نقد اجتماعی است. اگر این فیلم نقد اجتماعی باشد هم، نقد خود را صفحه حوادث گرفته است.
رضویان به هیچ وجه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را نمی گیرم
برنامه تلویزیونی هفت، در ایام دهه مبارک فجر و همزمان با برگزاری سی و هفتمین دوره فیلم فجر، با اجرای محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی مجتبی امینی به صورت زنده از شبکه سه سیما پخش میشود.