دستاوردهای معاونت ابتدایی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی/ نرخ پوشش تحصیلی در قبل از انقلاب ۲۰ درصد و الان ۷۰/۱ دهم درصد است
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، رضوان حکیم زاده در نشست خبری ارائه دستاوردهای معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت : دستاوردهای آموزش و پرورش در این ۴۰ ساله حاصل تلاشهای مدیران و معلمان در کف مدارس بوده است. به دو دسته کمی و کیفی تقسیم میشود. در حوزه دستاوردهای کمی باید به شاخصهای ارزیابی کیفی که در سطح جهان مورد توجه بوده توجه کرد.
وی در ادامه بیان کرد: برای بررسی دقیق دستاوردهای انقلاب اسلامی نظام تعریف شاخص و رصد وجود نداشته و به همین دلیل دستاوردهای آموزش و پرورش حدودا تا سال ۸۱ وجود ندارد. بر اساس شاخصهای عملکردی وزارت آموزش و پرورش ابزار نرخ پوشش تحصیلی در قبل از انقلاب ۲۰ درصد و الان ۷۰/۱ دهم است.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه گفت : امروز در مناطق محروم و دو زبانه نرخ پوشش پیش دبستانی از مناطق برخوردار بیشتر است. نرخ پوشش پیش دبستانی در استان سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد بیشتر یعنی ۸۰ درصد، در خراسان حدود ۸۵ درصد ، ایلام به ۹۰ درصد و در استان خوزستان به پوشش ۱۰۰ درصدی رسیده ایم. در ۶ اسفند امسال همایش ملی ارائه دستاوردهای پیش دبستانی در خوزستان برگزار میشود.
حکیم زاده افزود: نرخ پوشش در قبل از انقلاب ۸۰ بوده یعنی از هر ۱۰۰ دانشآموز ابتدایی، ۲۰ نفر به مدرسه نمیرفتند و امروز به نرخ ۹۸.۱۳ درصد رسیده است. شاخص بعدی که نشانگر عدالت آموزشی است تعداد دانش آموزان دختر نسبت به پسر است که این میزن امروز ۴۸ درصد است که این رقم در ابتدای انقلاب ۳۸ درصد بود که می توان گفت تقریبا به برابری را نشان میدهد. الان در خیلی از استانها بازماندگان پسر بیشتر از دختر هستند. این کاهش دستاورد درخشانی است. این تغییر به خاطر موانع فرهنگی اجتماعی بود که در قبل از انقلاب برای ادامه تحصیل دختران وجود داشت و به دلیل وقوع انقلاب این موانع برداشته شد. زنان ایران تا قبل از انقلاب به دلیل حفظ ارزش هایشان نمیتوانستند در مدارس شرکت کنند. با نگاه روشن امام شاهد حضور بیشتر دانش آموزان دختر بودیم.
وی در ادامه بیان کرد: تعداد دانش آموزان ابتدایی در قبل از انقلاب از ۱۲۹ هزار ۲۵۷ به ۱۷۸ هزار ۴۹۷ نفر رسیده، تعداد دانش آموزان دختر عشایر از ۶۱ هزار ۹۹۹ نفر به ۸۸ هزار ۶۴۹ نفر رسیده است. تعداد کارکنان لیسانس و بالاتر در آموزش و پرورش در قبل از انقلاب ۱. ۲ دهم بوده و الآن به ۷۹.۹ دهم رسیده است. نرخ گذر ابتدایی به متوسطه از ۷۳.۹ در ابتدای پیروزی انقلاب به ۹۶.۴ دهم رسیده است. تعداد دانش آموزان دختر عشایر درقبل از انقلاب ۳۱ هزار و ۵۹۵ نفر به ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر رسیده که نشان دهنده رشد ۱۸۱ درصد تعداد دانش آموزان دختر عشایر است.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه گفت: متولی طرح شهاب معاونت آموزش ابتدایی نیست. اشکال اساسی نظام آموزشی جدا سازی دانش آموزان بوده، ولی طرح شهاب با اصول علمی عنوان کرده که دانش آموزان دارای استعدادهای متفاوت هستند و باید این دانش آموزان شناسایی شوند و این دانش آموزان با استعدادهای مختلف راه خود را پیدا کنند. جامعه ما به همان اندازه که به متخصص پزشکی نیازمند است متاسفانه به هوش ریاضی و هوش علوم هدایت شده اند. طرح شهاب طرح خوبی است. طرح شهاب با ممیزیهای مختلف و توسط معلمان مختلف به شناسایی استعدادها کمک میکند. این طرح بسیار خوب و مترقی است و باید درست شناسایی شود. ابزارهای شناسایی استعدادها هوش فرهنگی و دینی نداریم. استعداد دینی نداریم و امری فطری است بومی سازی این امر ناشیانه بوده و نقدی جدی به آن داریم، ولی طرح شهاب به خودی خود طرحی خوب است.
وی در ادامه بیان کرد: تراکم کلاسها در دوره ابتدایی نباید از ۲۶ نفر بیشتر باشد، ولی با این وجود این بررسی تراکم باید بر اساس عدالت آموزشی در سه سطح استانها مناطق عشایری و روستایی بررسی شود. در حال حاضر ۱۸۰ هزار کلاس درس ابتدایی با تراکم کمتر از ۲۵ نفر تشکیل میشود. ۶۰ درصد کلاسهای با ترکم بالای ۲۶ نفر برگزار میشوند. ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از دهمین دانش آموزی ما است. سازمان امور اداری استخدامی باید مبنای محاسبه خود در بررسی تراکم کلاسها را عوض کند. باید مدارس دولتی را احیا کنیم و به آنها بها بدهیم. برای مدارس خاص طرحی را اجرا نمیکنیم. برای مثال طرح عید و داستان عید مشمول تراکم نمیشود. ولی برای اجرای طرحهای مهارت محور در کلاسهای با تراکم بالا اجرا نمیشود. نظامهای آمو زشی پیشرو تراکم کلاس را ۱۶ و ۱۷ نفر حساب میکنند و وضعیت مطلوب ۲۲ نفر است در صورتی که ما ۲۶ نفر را محاسبه کردیم. باید برای تراکم فکری جدی داشته باشیم. تکالیف مهارت محور در ۶۰ درصد کلاسها اجرا نمیشود.
وی در ادامه بیان کرد: در ۱۰ استان طرح بازی و یادگیری شروع شده است. مدارس اجرای این طرح دخترانه و پسرانه و دولتی و غیر دولتی هستند. باید برای اجرای این طرح ۸۵ تا ۹۰ درصد مدارس دولتی باشند. تا پیام دهه فجر این طرح ۱۰۰ درصد راه اندازی خواهد شد.
حکیم زاده در ادامه درباره رقابت زدایی در مدارس گفت: شیوه نامه طرح جابر اصلاح شد. در سال گذشته اعلام رتبه و داوری در این طرح حذف شد. دستور العمل تهیه شده تا طرح جابر خود جوش باشد. در سال ۱۳۹۹ شیوه اجرا را به طور کلی متحول کردیم. طرح جابر در ۱۳۹۸ برای آخرین بار اجرا خواهد شد. نحوه اجرای طرح جابر تغییر کلی خواهد کرد.
۳۰ هزار و ۸۰ نفر از کودکان بازمانده در مدارس جذب شده اند
وی درباه بازماندگان از تحصیل گفت: ثبت نام کودکان بازمانده وظیفه آموزش و پرورش است در سال ۹۲ طرح خذف کودکان بازمانده اجرایی شده و تاکنون تلاشهای خوبی اجرایی شده است. ولی متاسفانه هماهنگی بین سازمانی برای این امر کار سختی است. وزارت آموزش پرورش معطل هیچ سازمانی نخواهد ماند و اعلام کرده ایم که همه این دانش آموزان را شناسایی کنند. ۳۰ هزار و ۸۰ نفر از کودکان بازمانده در مدارس جذب شده اند بدون اینکه آموزش و پرورش بودجهای برای آن بگیرد.
آموزش پیش دبستانی اجباری شود
معاون آموزش ابتدایی در ادامه افزود: در مقطع پیش دبستانی هدف گذاری ما در این دوره که مهمترین دوره است این بوده که پوشش ۱۰۰ درصدی باشد و گذران این دوره اجباری شود.
حکیم زاده درباره اجرای طرح رهبران آموزشی گفت: امسال با پیگیریهای وزیر آموزش پست رهبران آموزشی مصوب و ابلاغ شد. این نیروها متخصص هستند و دارای تحصیلات مرتبط و عالی هستند. عملکرد راهبران آموزشی در حوزه آموزشی و پژوهشی بسیار عالی بوده است.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه بیان کرد: طبق رصد دقیق مرکز در حدود ۹۰ درصد مدارس توزیع کتابهای کمک درسی اجرا شده است. ولی با این وجود گردش مالی و مافیایی این امر بسیار قوی است. باید به سمت گردش مالی مثبت رفت. در شهرهای کوچک این طرح بسیار بهتر اجرا شده است. ولی هیچ مدرسهای آزادانه این کار را انجام نمیدهد و دیگر از توزیع کتابهای کمک درسی دفاع نمیشود. در آزمونها بهتر از توزیع کتاب کمک درسی عمل کرده ایم. توزیع کتب اگر هم انجام شود به عنوان یک امر موجه انجام نمیشود.
وی ادامه داد :امسال عید و داستان را خواهیم داشت. چند میلیون رکورد از قصه خوانیهای بچهها از عید سال قبل داریم. جذب کودکان اتباع دستاورد آموزش و پرورش بوده است. ۴۵۰ هزار دانش آموز اتباع در کشور در حال تحصیل هستند. ۳۲۰ هزار نفر از این تعداد در دوره ابتدایی هستند. ثبت نام دانش آموزان فاقد مدارک هویتی اقدام بزرگی بوده است. کارت حمایت تحصیلی جایگزین مدارک هویتی برای این افراد شد و ۵ هزار ۵۰۰ دانش آموز فاقد مدارک هویتی ثبت نام شدند. برنامه تدبیر مدیریت مدارس در دوره ابتدایی نیز امسال بازنگری شد.