۳ اشکال عمده در رابطه با کانال ویژه مالی اروپا و ایران/ دولت به هیج وجه نباید به طور نسیه معامله کند/ بررسی لایحه پالرمو و همه لوایح مربوط به FATF به تاخیر بیفتد/ اجتناب از هرگونه ذوق زدگی نامناسب
دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان و تحلیلگر ارشد در امور سیاسی در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارزیابی خود از کانال ویژه مالی اروپا و ایران که روز گذشته دولتهای اروپایی به صورت رسمی آن را اعلام کردند، سه اِشکال عمده این اقدام را برشمرد و اظهار کرد: آنچه توسط سه کشور اروپایی به عنوان یک ترتیبات خاص مالی برای دور زدن تحریمها و به نحوی منفعت رسانی به ایران از برجام، با بوق و کرنای فراوان اعلام شده، دارای سه اشکال عمده است.
وی با اشاره به اینکه این موضوع بسیار دیر اعلام گردیده است، تاخیر فوق را حساب شده دانست و گفت: اروپاییها بنا بود ظرف دو سه هفته پاسخ دهند، ولی به خیال خودشان عمدا برای هماهنگی با آمریکا صبر کردند که اوضاع اقتصادی ایران هم آسیب ببیند.
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در تبیین اشکال دوم تصریح کرد: این کانال مالی بسیار محدود است، اگر بنابود در رابطه با اقلام دارویی و غذایی حساس بحث کنیم که این منافع ما از برجام نیست؛ چراکه این موضوعات در قطعنامههای سازمان ملل استثنا شده است و در همه تحریمهایی که در دنیا برای کشورها میگذارند غذا و دارو استثنا میشود، لذا این دیگر منت ندارد.
محمد جواد لاریجانی خاطرنشان کرد: مسئله در برجام، رفع تحریمهای وسیعی است که بر علیه ما وجود دارد نه دارو و غذا که این اتفاق نیفتاده است.
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با اشاره به اشکال سوم که از دو اشکال دیگر مهمتر است، ادامه داد: تمام این موارد نسیه است و هیچکدام نقد نیست، در مورد همه آنها باید دوباره سیستم عمل کند، راه بیفتد و بعد ببیند که چه میشود، در واقع روی کاغذ متنی را در وزارت دارایی فرانسه درست کردند که اصلا معلوم نیست چیست و سر و ته ندارد.
وی با اشاره به اینکه در این سازوکار مالی در سیستم تقنینی کشورمان دخالت آشکار شده است، افزود: اروپاییها این همکاری را به تصویب سریع لوایح مربوط به FATF منوط کردهاند.
تحلیلگر ارشد در امور سیاسی با تاکید بر اینکه به نظر بنده دولت به هیچ وجه نباید واقعا به طور نسیه معامله کند، گفت: ما در برجام یک نسیه بزرگ معامله کردیم و کلاهی به این بزرگی سرمان رفته است، این همه فعالیتهای هستهای خودمان را محدود و متوقف کردیم و تعهدات را پذیرفتیم که در حال حاضر در خطر این هستیم که این تعهدات برای ما دائمی شود و هیچ دستاوردي هم نداشتیم.
وی معامله دوباره به طور نسیه را مصداق این موضوع دانست که مومن از یک سوراخ دوبار بلکه چندبار گزیده شود و در بیان پیشنهادات خود به رییس جمهور اظهار کرد: پیشنهاد بنده به جناب آقای دکتر روحانی این است که دولت بلافاصله از مجمع تشخیص مصلحت نظام تقاضا کند که بررسی لایحه پالرمو و همه لوایح مربوط به FATF به تاخیر بیفتد تا ترتیباتی که حضرات اعلام کردند چند ماهی عملی شود و بعد ببنیم که عملی میشود یا خیر.
محمدجواد لاریجانی با بیان اینکه باید نقش فشار خارجی در سیستم تقنینی کشورمان کاملا از بین برود، گفت: باید به غربیها بفهمانیم که اگر در کشور نهادهای ما تصمیم میگیرند با تصمیم سه کشور اروپایی آن را نهایی نمیکنند بلکه مصالح نظام را در نظر میگیرند.
وی در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد که یک پیام بسیار روشنی به اروپاییها ارائه و از هرگونه ذوق زدگی نامناسب که در زمینه برجام هم گاهی شاهد بودیم اجتناب شود؛ چراکه این ذوق زدگی تنها پیامی که برای آمریکا و کشورهای اروپایی دارد این است که ایران دیگر مستاصل شده و حتی با یک شکلاتی که داخل آن شیرینی هم ندارد حاضر است خودش را راضی نگه دارد که این پیام بسیار پیام غلطی است و ما باید پیام معکوس به غرب دهیم.
به گزارش ، دولتهای اروپایی روز پنجشنبه به صورت رسمی کانال ویژه تجارت با ایران را اعلام کردند.
هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه بیانیهای مشترک پیرامون سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX دادند.
در این بیانیه آمده است: آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و تلاشهای مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است را اعلام میکنند.
بیشتر بخوانید: