گره بیکاری با توسعه بنگاههای زودبازده باز میشود/ نیاز کشور به بسترسازی برای تاسیس بنگاههای زودبازده
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بنگاههاي كوچک و متوسط، طيف وسيعي از فعاليتها ـ خانگي تا امور توليدي و خدماتي ـ را شامل ميشوند، بنابراين، تعريف واضح، واحد و در عين حال جامعی از فعاليتهای كوچک و متوسط وجود ندارد.
تعريف صنايع کوچک و متوسط در ميان کشورها و مناطق جهان بسيار متفاوت است، شرايط اقتصادی و صنعتی حاکم بر هر کشور، معرف صنايع کوچک و متوسط آن است، برخي از معيارهايی که معمولاً در تعريف صنايع کوچک و متوسط به کار میروند عبارتند از: تعداد کارکنان، ميزان سرمايه، حجم دارايی، کل حجم فروش و ظرفيت توليد. اما رايجترين معيار براي تعريف صنايع کوچک و متوسط، معيار تعداد کارکنان است.
در آییننامه اجرایی گسترش بنگاههای کوچک و زودبازده که در سال ۱۳۸۴ تصویب شد و مسئولیت اجرایی آن بر عهده سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی است، به واحدهای تولیدی (کالا و خدمات) کمتر از ۵۰ نفر کارکن، بنگاه کوچک اطلاق میشود و فقط این بنگاهها مشمول مفاد آییننامه میشوند.
آنچه که اداره آمار بانک مرکزی به عنوان طبقهبندی واحدهای صنعتی در نظر میگیرد بدین صورت است که واحدهای با کمتر از ۱۰ نفر کارکن "خرد"، ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن "کوچک"، ۵۰ تا ۹۹ نفر کارکن "متوسط" و بالاتر از ۱۰۰ نفر کارکن "بزرگ" نامیده میشوند.
در حال حاضر با توجه به شرایط موجود در اقتصاد کشور و مشکلاتی که به واسطه تحریم بر واحدهای بزرگ اقتصادی تحمیل شده شاهد این هستیم که این واحدها نتوانند آنچنان که باید در توسعه اشتغالزایی نقش خود را به خوبی ایفا کنند و فضای کسب و کار با مشکلات متعددی روبرو شده است.
در این شرایط یکی از بهترین راهکارها برای افزایش سطح اشتغال و توسعه کسب وکار حمایت از بنگاههای زودبازده است که نیاز زیادی به نقدینگی ندارند و با حداقل سرمایه میتوانند برای چندین نفر شغل ایجاد کرد.
بنگاههای زودبازده همانگونه که از نام گذاری آنها مشخص است میتواند برای رسیدن به اشتغالزایی زودتر از روشهای موجود کمک یار اقتصاد کشور باشد.
حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در این باره در گفتوگو با ، اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد اشتغال در همه کشورهای دنیا از جمله کشورهای توسعه یافته وابسته به بنگاههای کوچک و زودبازده هستند و نقش بسیاری زیادی در توسعه اشتغال و رونق اقتصادی دارند.
وی افزود: بدون تردید بنگاههای زودبازده با مشارکت مردم و با شرایطی که از آن به عنوان کارآفرینی یادت میکنیم در کف بازار کار هر کشوری شکل میگیرد و اگر بنگاههای کوچک در هر کشوری شکل بگیرد اشتغال در آن کشور شکل خاهد گرفت.
این کارشناس بازار کار خاطرنشان کرد: بنگاههای کوچک شامل استارتاپها و بنگاههایی که زیر ۱۰ نفر هستند که با دیدگاه کارآفرینی شکل میگیرند که ممکن است در مقطعی تغییر مسیر و استراتژی دهند به سراغ راه اندازی یک بنگاه جدید بروند و یا خط تولید یا جهت گیری فعالیتهای اقتصادی خود را تغییر دهند.
حاج اسماعیلی تاکید کرد: بدون ایجاد و توسعه بنگاههای کوچک و زودبازده، اشتغال در هیچ کشوری رونق نمیگیرد.
وی تصریح کرد: کشورهایی مانند ایران که نرخ بیکاری بالا و همچنین فارغ التحصیلان بالایی دارد، نیازمند تشویق و بسترسازی برای تاسیس و فعالیتهای بنگاههای زودبازده و کوچک در کشور است و بدون این موضوع امکان اینکه بتوانیم گره مشکل بیکاری را برطرف کنیم امکان پذیر نیست.
این کارشناس بازار کار ادامه داد: بنگاههای کوچک و زودبازده محوریت مهمی در بازار دارند و حتما باید مدنظر برنامههای توسعهای بلندمدت دولت باشد.
حال با توجه به شرایط پیرامونی اقتصاد دولت و مسئولین باید توجه بیشتری به بنگاههای زودبازده در کشور داشته باشند تا از این طریق شاهد رشد اقتصادی و به علاوه توسعه مشاغل متنوع در کشور باشیم.