چکش‌کاری «ساختار سازمان مدیریت بحران» در صحن علنی مجلس

9:51 - 09 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۹۵۰۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
با تصمیم نمایندگان ساختار سازمان مدیرتیت بحران، متناسب با حجم وظایف، گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، طراحی و تصویب می‌شود.
مصوبات امروز مجلس شورای اسلامیگروه سیاسی ؛  دویست و هشتاد و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از صبح امروز ۹ بهمن به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

موافقت نمایندگان با ماده ۸ لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور با ماده ۸ این لایحه موافقت کردند.

در ماده ۸ این لایحه آمده است که سازمان، که پیش از این به موجب قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۸۷/۲/۳۱ تشکیل شده بود، مسؤولیت یکپارچگی در اعمال مدیریت بحران کشور و ارتقای اثربخشی آن را برعهده دارد.

رئیس سازمان، از میان کسانی که تحصیلات دانشگاهی مرتبط و حداقل هفت سال سابقه کار تخصصی در زمینه مدیریت بحران دارند برای یک دوره پنجساله به پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیأت وزیران با حکم وزیر کشور منصوب می‌شود.

تبصره ۱- ساختار سازمانی مناسب و متناظر برای وظایف سازمان در سطوح استانی و شهرستانی به پیشنهاد سازمان، متناسب با حجم وظایف، گستره جغرافیایی، شرایط اقلیمی و حساسیت‌های منطقه‌ای به ترتیب زیر نظر استاندار و فرماندار، پس از طی مراحل قانونی و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور، طراحی و تصویب می‌شود.

تبصره ۲- رئیس سازمان به ترکیب اعضای شورا‌های عالی مشروحه ذیل

اضافه می‌شود:

الف- شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موضوع حکم ماده (۳) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۱۳۵۱/۱۲/۲۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ب- شورای عالی حفاظت محیط زیست موضوع حکم ماده (۲) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ۱۳۵۳/۳/۲۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی

پ- شورای عالی آب موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۱۳۷۹/۱۰/۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی

ت- شورای عالی بیمه موضوع حکم ماده (۱۰) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران مصوب ۱۳۵۰/۳/۳۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی.

موافقت نمایندگان با ماده 9 لایحه مدیریت حوادث مترقبه کشور
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، با ماده ۹ این لایحه با ۱۶۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که براساس آن وظایف سازمان مدیریت بحران کشور مشخص شد.

بر اساس ماده ۹ لایحه مذکور
ماده ۹- وظایف سازمان عبارت است از:

الف- تهیه و تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی

ب- ارتقای همکاری و هماهنگی بین سازمانی به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق اهداف کلان از طریق تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی مدیریت بحران و دسترسی متناسب به نظام جامع مدیریت اطلاعات، مستندسازی و علت یابی، تهیه ضوابط فنی، استاندارد‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز این قانون جهت تصویب در ستاد ملی ا. پ. - ارتقای توان شناسایی مخاطرات و درک خطر حوادث و سوانح در سطح کشور از جمله تهیه اطلس ملی مخاطرات طبیعی و تدوین برنامه‌های کاهش خطر حوادث و سوانح استانی جهت تصویب ستاد ملی

ت- کمک به ایجاد و ارتقای ظرفیت‌ها و مراکز پایش مخاطرات و هشدار سریع در دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون

ث- ایجاد آمادگی مطلوب سازمانی و عملیاتی برای پاسخ به بحران از جمله برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی جهت استقرار نظام‌های قابل اطمینان آمادگی و ایمنی در مؤسسات دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و تأسیسات وابسته به آنها، ایجاد شبکه ارتباطی اختصاصی برای شرایط اضطراری، تهیه برنامه‌های آمادگی و پاسخ استان ها، تدوین ضوابط فنی و دستورالعمل‌های لازم جهت استاندارد کردن خدمات سازمان‌های امدادی در سطح کشور

ج- جذب، هدایت و توزیع امکانات و کمک‌های دولتی داخلی و خارجی با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی

چ- ارتقای توانایی کشور برای بازتوانی و بازسازی پس از وقوع حوادث و بحران‌ها از جمله پیگیری ایجاد زیرساخت‌های لازم و تدوین ضوابط فرآیند‌ها و استاندارد‌های مورد نیاز بازتوانی و بازسازی با همکاری سازمان ملی استاندارد و سایر دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون

ح- برنامه ریزی، هدایت و حمایت جهت ایجاد و ارتقای روش‌های جبران خسارت نظیر استفاده از بیمه ها، حمایت‌های مالی و سازوکار‌های تشویقی، تسهیلات ویژه و صندوق‌های حمایتی

خ- کمک به رشد و توسعه دانش و فناوری در راستای ارتقای مدیریت بحران در کشور از جمله ترویج به کارگیری فناوری‌های نوین پیشگیرانه در ساخت و سازها، آینده پژوهی و ایجاد نظام دیده بانی علمی از طریق همکاری‌های دوجانبه با چندجانبه با دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی

د- ایجاد چهارچوب‌های لازم برای همکاری مؤثر در س. طح منطقه‌ای و بین المللی از جمله تهیه دستورالعمل‌های جذب و توزیع کمک‌های خارجی با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی

ذ- توسعه مشارکت‌های مردمی برای تقویت مدیریت بحران جامعه محور و ترویج فرهنگ ایمنی در جامعه از طریق برنامه ریزی و هماهنگی برای آموزش، سازماندهی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی، نهاد‌های غیر دولتی، فدراسیون‌های ورزشی، نیرو‌های داوطلب مردمی و بخش خصوصی در مدیریت بحران، تدوین ساز و کار‌های حمایتی و تشویقی جهت آموزش و ارتقای آمادگی مردم در برابر بحران

ر- پیش بینی نیاز‌های مالی، تجهیزات و اقلام امدادی مربوط به مدیریت بحران کشور و اعلام به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر دستگاه‌های مسؤول موضوع ماده (۲) این قانون جهت تأمین آن‌ها

ز- جابه جایی کارکنان آموزش دیده در مدیریت بحران براساس مصوبات شورای عالی

ژ- نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مشمول این قانون در مدیریت بحران از جمله نظارت بر نحوه ارائه خدمات به آسیب دیدگان و سایر وظایف مربوط به اجرای این قانون

س- تهیه پیش نویس لوایح، آیین نامه‌های اجرائی و تصویب نامه‌های مورد نیاز برای طی مراحل قانونی ظرف مدت ۶ ماه
 

تعیین وظایف دستگاه و نهاد‌های مسئول در مدیریت بحران
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور با اصل ماده ۱۴ این لایحه با ۱۴۴ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۱۴ این لایحه آمده است: وظایف دستگاه‌ها و نهاد‌های مسوول در مدیریت بحران عبارت است از:

الف. - وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند با همکاری جمعیت هلال احمر و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و بر اساس استاندارد‌های سازمان، نسبت به طراحی و ارائه واحد درسی آمادگی در مقابل حوادث و سوانح» در قالب برنامه آموزشی مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی اقدام نمایند. گذراندن این درس برای تمامی دانش آموزان و دانشجویان الزامی است.

ب. - جمعیت هلال احمر موظف است:

۱- با همکاری شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها، دهیاری ها، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های مسئول در امور فرهنگی و تبلیغی و ستاد کل نیرو‌های مسلح و بر اساس استاندارد‌های سازمان، نسبت به آموزش آحاد جامعه و سازمان‌های مردم نهاد در برابر حوادث و سوانح اقدام نماید.

۲- با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور، نیرو‌های مسلح، شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شهرداری ها، دهیاری ها، فدراسیون‌های ورزشی از جمله نجات غریق و غواصی و کوهنوردی و صعود‌های ورزشی و بر اساس استاندارد‌های سازمان، نسبت به نجات آسیب دیدگان از حوادث و سوانح و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی، اسکان اضطراری و تأمین مایحتاج ایشان تا رفع نیاز و ذخیره اقلام امدادی مربوط به خدمات مذکور اقدام نماید.

۳- با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان بهزیستی کشور، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، اقدامات لازم در زمینه جذب، هدایت و توزیع کمک‌های غیردولتی داخلی و خارجی را با رعایت اصل هشتادم (۸۰) قانون اساسی انجام دهد. هرگونه دخل و تصرف، استفاده و تصاحب کمک‌های یادشده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت غیر مجاز ممنوع است و به عنوان عمل مجرمانه تصرف غیر قانونی در اموال عمومی با دولتی محسوب گردیده و مرتکب برابر قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شود.

پ. - وزارت نیرو موظف است:

۱- با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازوکار‌های لازم جهت کنترل آب‌های سطحی (سیلاب) در سطح ملی و استانی را ایجاد نماید.

۲- با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، نسبت به پیشگیری از خشکسالی اقدامات لازم را انجام دهد.

٣- نسبت به ذخیره سازی آب برای شرایط اضطراری اقدام نماید.

۴- با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ایمن، سازوکار‌های لازم جهت تأمین آب و برق مراکز جمعیتی در شرایط اضطراری را با همکاری وزارت کشور برنامه ریزی و اعمال نماید.

ت. - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق مؤسسات وابسته از جمله مؤسسه ژئوفیزیک، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی موظف است:

۱- با همکاری سازمان هواشناسی (پژوهشکده هواشناسی و اقلیم شناسی) و انجمن‌های علمی نسبت به توسعه تحقیقات، مطالعات و شبکه‌های اطلاعاتی تخصصی درباره پیشگیری و کاهش خطر حوادث و سوانح اقدام کند.

۰۲ به منظور پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع مخاطرات زمین ساخت، با همکاری وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، پژوهشکده هواشناسی و اقلیم شناسی)، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، نسبت به ایجاد یا تقویت مراکز پایش و هشدار زلزله، آتش فشان، سونامی و لغزش زمین در کشور اقدام نماید.

ث. - وزارت راه و شهرسازی موظف است:

۱- با همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران سازوکار‌های مناسب برای اعمال مدیریت یکپارچه حمل و نقل و عبور (ترانزیت) شریان‌های مواصلاتی و همچنین ایمن سازی قطار‌های شهری در شرایط اضطراری را برنامه ریزی و عملیاتی نماید.

۲- با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ایمن سازی مراکز درمانی اقدام کند.

٣- از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همکاری شهرداری‌های دهیاری ها، وزارت کشور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح در چهارچوب برنامه ملی بازسازی و بازتوانی، ضمن آواربرداری مستحدثات و اماکن آسیب دیده، در بازسازی مناطق روستایی آسیب دیده از حوادث و سوانح، به گونه‌ای عمل نمایند که با اطمینان از ساخت واحد‌های مسکونی مقاوم در منطق ایمن، فرهنگی، آداب و رسوم، اقلیم و مصالح بومی منطقه رعایت شود.

٤- از طریق سازمان هواشناسی کشور اقدامات ذیل را انجام دهد:

۴-۱- به منظور پیش بینی دقیق و هشدار به هنگام وقوع مخاطرات آب و هوایی، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبهل مرفوع ماده (۲) این قانون، نسبت به ایجاد مرکز پایش و هشدار بهمن، طوفان، گردباده صائقه، تگرگ، موج گرما (باد و باد گرم) و سرما در کشور اقدام نماید.

۴-۲- با همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی شبکه پایش و هشدار سیل در سطح کشور را تکمیل کند.

۴-۳- به منظور پیش بینی دقیق و اعلام هشدار‌های لازم، نسبت به تقویت مراکز پایش و هشدار خشکسالی اقدام نماید.

چ- وزارت جهاد کشاورزی موظف است:

۱- به منظور انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه گیری (اپیدمی) آفات و بیماری‌های گیاهی و جانوری و مشترک انسان و دام، مراکز پایش و هشدار همه گیری (اپیدمی) آفات و بیماری‌های گیاهی و حیوانی و مشترک انسان و دام را با مشارکت سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، ایجاد نماید.

۲- با همکاری نیرو‌های مسلح، نسبت به اتفای حریق در جنگل‌ها و مراتع اقدام نمایند.

ح- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است:

۱- با همکاری جمعیت هلال احمر و بر اساس استاندارد‌های سازمانی نسبت به تهیه برنامه‌های آموزشی برای ارتقای سطح آگاهی مردم در برابر بحران اقدام نماید.

۲- با هماهنگی سازمان نسبت به اعلام هشدار‌های لازم و اطلاع رسانی آگاهانه به مردم در خصوص مخاطرات و بحران‌ها اقدام نماید.

خ- وزارت امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی) موظف است با هماهنگی سازمان و همکاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، سیل و زلزله را فراهم نماید. سازوکار‌های لازم جهت گسترش بیمه حوادث و سوانح با اولویت آتش سوزی، سیل و زلزله را فراهم نماید.

د- وزارت نفت موظف است با همکاری وزارت کشور، با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ایمن، برای ذخیره مناسب حامل‌های انرژی (گاز، شرایط اضطراری اقدام نماید. نفت سفید، بنزین و گازوئیل) و تأمین سوخت مورد نیاز مناطق آسیب دیده در شرایط اضطراری اقدام نماید.

ذ- وزارت کشور موظف است:

۱- با همکاری ستاد کل نیرو‌های مسلح نسبت به انتظام امور و تأمین امنیت جانی و مالی مردم و سازمان‌های مسؤول در شرایط اضطراری اقدام کند.

٢- از طریق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات ذیل را انجام دهد:

۱-۲. با همکاری نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی، آسیب دیده را اتخاذ و اجراء کند. سازوکار‌های لازم برای اعمال مدیریت تردد ترافیک در شهر‌ها و روستا‌های آسیب دیده را اتخاذ و اجرا کند.

۲ - ۲. با همکاری سازمان پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و متولیان دینی مذاهب رسمی کشور برای انتقال، تشخیص هویت و تدفین متوفیان ناشی از وقوع بحران با رعایت آداب محلی و مذهبی ایشان اقدام کند.

۳ - ۲. برای توسعه ایمنی، اطفای حریق، جست وجو و نجات آسیب دیدگان از حوادث شهری و روستایی در مراکز جمعیتی اقدام کند.

ز- از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با هماهنگی سازمان و با همکاری وزارت کشور نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تأمین ارتباطات (ماهواره ای، کابلی، موبایل و بی سیم اعم از صوتی و تصویری) در شرایط اضطراری اقدام نماید؛ به گونه‌ای که قادر به حفظ ارتباطات از ابتداء تا انتهای شرایط مذکور باشد.

ژ- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است:

١- نسبت به ذخیره سازی دارو، واکسن و تجهیزات پزشکی جهت درمان آسیب دیدگان از حوادث و سوانح در شرایط اضطراری اقدام نماید.

۲- نسبت به کمک‌های اولیه، تخلیه و انتقال مصدومین با تعداد زیاد و درمان آن‌ها با همکاری دستگاه‌های مرتبط با موضوع ماده (۲) این قانون، اقدام نماید.

۳- به منظور پیش بینی دقیق، هشدار به موقع و انجام اقدامات پیشگیرانه در زمینه همه گیری (اپیدمی) بیماری‌های انسانی، نسبت به ایجاد مراکز پایش و هشدار با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست اقدام نماید.

- با همکاری جمعیت هلال احمر، سازمان بهزیستی کشور و ستاد کل نیرو‌های مسلح، ساز و کار‌های لازم جهت تأمین بهداشت و درمان جسمی و روحی آسیب دیدگان در شرایط اضطراری را برنامه ریزی و اعمال نماید.

س- ستاد کل نیرو‌های مسلح موظف است:

۱- با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سازوکار‌های لازم جهت اطفای حریق هوایی در سطح کشور را اتخاذ و اجراء نماید.

۲- جهت پشتیبانی از سازمان‌های امدادی در شرایط اضطراری، یگان‌های ویژه‌ای در سطح کشور تشکیل داده و مطابق با استاندارد‌های سازمان نسبت به آموزش و تأمین تجهیزات مناسب برای آن‌ها اقدام نماید؛ به گونه‌ای که این یگان‌ها بتوانند در کوتاهترین فاصله زمانی پس از وقوع حوادث و سوانح، ضمن اطلاع رسانی به رئیس ستاد به محل بحران اعزام شوند و اقدامات امدادی و حفاظتی را تا اعلام کتبی رفع نیاز توسط رئیس ستاد به انجام رسانند.

٣- نسبت به پذیرش، راهبری و کنترل عملیاتی تیم‌های امدادی که از نیرو‌های مسلح کشور‌های دیگر به محل بحران اعزام می‌شوند، اقدام نماید.

ش- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به منظور کاهش خطر حوادث و سوانح، از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای آموزش و توسعه مهارت‌های نیروی انسانی در حوزه ساخت و ساز اقدامات لازم را انجام دهد.

ص. - وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی مسؤولیت رعایت ایمنی در نگهداری، حمل و مصرف مواد خطرناک در حوزه وظایف دستگاه متبوع خود را بر عهده دارند.

تبصره - آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر خصوصیات و شرایط ویژه حمل و نقل مواد موضوع این بند و نحوه جبران خسارات وارده، به پیشنهاد مشترک وزارت کشور سازمان مدیریت بحران کشور و سازمان حفاظت محیط زیست، ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ض. - وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها موظفند در اجرای قوانین و مقررات مربوط به مقاوم بودن ساختمانها، استاندارد‌های سازمان را اعمال نمایند.

تبصره- وظایف تفصیلی دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون در سند راهبرد ملی مدیریت بحران و برنامه‌های ملی مبتنی بر آن تعیین می‌شود.

تعیین وظایف ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، با ماده ۱۲ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

شایان ذکر است که نمایندگان با پیشنهاد غلامرضا کاتب مبنی بر الحاق دو جزء به بند الف. و ب. ماده ۱۲ با ۱۱۷ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس ماده ۱۲ لایحه مذکور وظایف ستاد عبارت است از: الف. - در سطح ملی

١- بررسی و تأیید سند راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه ملی آمادگی و پاسخ و برنامه ملی بازسازی و بازتوانی جهت تصویب شورای عالی

۲- بررسی و تصویب ضوابط فنی، فرآیندها، دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های مورد نیاز در مدیریت بحران

٣- تسهیل هماهنگی بین دستگاه‌های مسؤول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری

۴ - سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های عضو ستاد دارد.

۵- برنامه ریزی و تعیین ضوابط جبران خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف

ب- در سطح استان و شهرستان

١- بررسی و تصویب برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه استانی آمادگی و پاسخ و سایر برنامه‌های استانی مورد نیاز

۲- تسهیل هماهنگی بین دستگاه‌های مسئول و تسریع خدمات رسانی در شرایط اضطراری

٣- اجرای برنامه‌ها و تصمیمات ابلاغی ستاد ملی

۴- سایر مواردی که به تشخیص رئیس ستاد نیاز به هماهنگی و مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون دارد.

۵- تهیه و تدوین آمار و اطلاعات و میزان خسارت وارده به بخش‌های مختلف بر اثر سوانح غیرمترقبه

ضرورت توسعه پوشش بیمه‌ای اموال منقول و غیرمنقول توسط قوای سه گانه
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور، با ماده ۱۳ این لایحه با ۱۴۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۱۳ لایحه مذکور؛ کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۲) این قانون موظفند اقدامات ذیل را اجراء نمایند:

الف- ساختار واحد سازمانی مناسب برای مدیریت بحران را به گونه‌ای تعیین و به سازمان ارسال نمایند که نیروی انسانی لازم از میان پست‌های سازمانی موجود تأمین شود.

ب- بر اساس استاندارد‌های ابلاغی سازمان، نسبت به آموزش کارکنان خود در خصوص مدیریت بحران اقدام نمایند.

پ. - کلیه مدیران و کارشناسان مسؤول در امر مدیریت حوادث موظفند دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت را طی کنند. شرایط احراز صلاحیت هریک از آنان طبق دستورالعملی که توسط سازمان تهیه و به تصویب شورای عالی می‌رسد تعیین می‌گردد.

ت- در تهیه و تدوین راهبرد ملی مدیریت بحران، برنامه‌های ملی و استانی کاهش خطر حوادث و سوانح، برنامه‌های ملی و استانی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و سایر برنامه‌های ملی و استانی مورد نیاز، ضوابط فنی، فرآیند‌ها و استاندارد‌های مدیریت بحران، شاخص‌های پایش و ارزیابی، پیش نویس لوایح، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های اجرائی، همکاری لازم را با سازمان داشته باشند.

ث. - ساز و کار‌های کاهش خطر در حوزه وظایف خود را در چهارچوب برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح تهیه و با تأیید سازمان، اجرایی نمایند.

ج- ساز و کار‌های آمادگی و پاسخ دستگاه خود را در چهارچوب برنامه ملی آمادگی و پاسخ تهیه و با تأیید سازمان، اجرایی نمایند.

چ- در برابر حوادث و سوانح، حداکثر تا پایان برنامه ششم توسعه کشور زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای به کلیه اموال منقول و غیر منقول خود را به قیمت کارشناسی فراهم نمایند.

آیین نامه اجرائی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ح- بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان، نسبت به تهیه پیوست کاهش خطر برای طرح‌های توسعه‌ای خود اقدام نمایند.

خ- هنگام پاسخ به بحران، با درخواست رئیس ستاد، کلیه امکانات و تجهیزات موجود خود را در اختیار ستاد قرار دهند.

د- گزارش عملکرد خود را در چهارچوب شاخص‌های پایش و ارزیابی مصوب هیأت وزیران تهیه و مطابق با زمان بندی سازمان، به این سازمان ارائه نمایند.

تعیین مسئولان ستاد پیشگیری، هماهنگی در مدیریت بحران در سطح ملی و استانی
نمایندگان در جریان بررسی لایحه مدیریت حوادث غیر مترقبه کشور با اصل ماده ۱۰ این لایحه با ۱۳۳ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۱۰- به منظور تسهیل انسجام، هماهنگی و هم افزایی فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهاد‌های مشمول این قانون در مدیریت بحران، ستاد‌های مدیریت بحران در سطوح ملی، استانی و شهرستانی در سازمان، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به شرح زیر ایجاد می‌شود.

الف. - ستاد در سطح ملی به ریاست وزیر کشور، دبیری رئیس سازمان و با عضویت معاونان ذی ربط وزارتخانه‌های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان انرژی اتمی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیرو‌های مسلح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان هواشناسی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع ماده (۲) این قانون، به تشخیص و دعوت دبیر ستاد تشکیل می‌شود.

ب- ستاد استان به ریاست استاندار و ستاد شهرستان به ریاست فرماندار با عضویت مدیران در دستگاه‌های متناظر ستاد ملی و همچنین سایر دستگاه‌های مرتبط به تشخیص و دعوت رئیس ستاد تشکیل می‌شود. مدیران مدیریت بحران استان و شهرستان، دبیران ستاد‌های استان و شهرستان خواهند بود.

پ. - در شرایط اضطراری، شهردار و بخشدار منطقه محل حادثه موظفند به دعوت رئیس ستاد در ستاد شهرستان حضور یابند. رئیس شورای شهر و رئیس شورای بخش منطقه محل حادثه به عنوان عضو ناظر در ستاد شهرستان حضور می‌یابند.

تبصره ۱- در کلان شهر تهران علاوه بر فرماندار، استاندار و شهردار تهران به ترکیب ستاد اضافه می‌شود و ریاست ستاد با وزیر کشور است.

تبصره ۲- ستاد به طور عادی حداقل هر سه ماه یک بار و در شرایط اضطراری و وقوع بحران به تشخیص و دعوت رئیس ستاد در هر زمان جلسه تشکیل می‌دهد.

تبصره ۳- جلسات ستاد در شرایط عادی با حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات ستاد با اکثریت آراء حاضرین اتخاذ می‌شود. در شرایط اضطراری، ترکیب ستاد محدود به وزارتخانه‌های کشور، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نفت و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، ستاد کل نیرو‌های مسلح و سایر دستگاه‌های مرتبط به بحران به تشخیص و دعوت رئیس ستاد است. نمایندگان دستگاه‌های یادشده مجاز به غیبت در جلسات ستاد در شرایط اضطراری نیستند. تصمیمات ستاد در شرایط اضطراری توسط رئیس ستاد اتخاذ و ابلاغ می‌شود و لازم الاجراء است.

تبصره ۲- در شرایط اضطراری، در ستاد استان، یک نماینده از بین نمایندگان استان به انتخاب نمایندگان همان استان و در ستاد شهرستان، نماینده شهرستان یا یک نماینده از بین نمایندگان شهرستان، به انتخاب نمایندگان همان شهرستان به عنوان عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *