دفاتر خدمات قضایی در پالایش و کاهش ورود پرونده به دستگاه قضایی نقش آفرین باشند/پالایش موضوعات ورودی به دستگاه قضایی گام مهم در تحقق عدالت
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت اسدی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان یزد در حاشیه افتتاح دو دفتر خدمات الکترونیک در یزد، راهاندازی این دفاتر را در جهت سیاست تکریم مراجعین و تسهیل امور قضایی معرفی کرد و گفت: مردم میتوانند با مراجعه به این دفاتر که از فضایی مطلوب و شایسته خدمت رسانی به آنان برخوردار است دادخواستهای قضایی خود را ثبت کنند.
اسدی با اشاره به دانش حقوقی مدیران دفاتر خدمات قضایی و تجربه آنان در امور حقوقی، اظهار داشت: پالایش موضوعات ورودی به دستگاه قضایی و ثبت دقیق دادخواستها بر اساس موازین قانونی گام مهم و اثر بخشی است که میتواند در تحقق بهتر عدالت و سامان دهی ورودی پروندهها به دستگاه قضایی مؤثر باشد.
وی افزود: انتظار است دفاتر با تکیه بر دانش حقوقی و بهره گیری از وکلای و کارشناسان معاضدتی دفاتر، پروندهها را با دقت و بر اساس موازین دقیق ثبت کنند، اینکه پروندههای ثبت شده و مدتها وقت دادگاه و ارباب رجوع آن گرفته شود و هزینههای گزافی را نیز به دنبال داشته باشد، اما پس از طی شدن یک فرایند قضایی، با رد صلاحیت و یا با قرار عدم استماع مواجه شود، صحیح نیست.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: نباید هدف از دائر کردن دفتر خدمات قضایی صرفا خلاصه در مباحث انتفاعی باشد؛ باید مراجعین به دقت مورد مشاوره قرار گرفته و شکایت و دادخواست به گونهای تنظیم گردد که قانون مشخص نموده است.
وی تأکید کرد: گاهی مردم در یک شرایط خاص با مراجعه به دفاتر درخواست ثبت دادخواست و شکایت راجع به موضوعی را دارند در اینجا نیز دفاتر اگر تشخیص میدهند که موضوع ضرورت ورود به دستگاه قضایی را ندارد و میتواند از راههای دیگر حل و فصل گردد باید در توجیه ارباب رجوع اقدام کنند.
گفتنی است این دفاتر ششمین و هفتمین دفتر خدمات الکترنیک قضایی در شهر یزد و سیزدهمین و چهاردهمین دفاتر در سطح استان یزد هستند.