غواصی کردن در فضای مجازی را به کودکانمان یاد بدهیم
علی رضا چابکرو در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه درباره مخاطرات فضای مجازی و اقدامات والدین جهت جلوگیری از این رویداد گفت: خانوادهها باید به چند مسئله دقت کنند یکی اینکه هر سنی برای کودکان مناسب نیست که وارد فضای مجازی شوند آن هم به صورت لجام گسیخته کنونی که والدین برای فرزندان خود از روی چشم و هم چشمی و برند شدن کلیه این امکانات را فراهم میکنند و به این مسئله دقت نمیکنند که بچهها در چه سنی هستند و آیا آمادگی ورود به این فضا را دارند.
وی در ادامه افزود: ورود نابهنگام در فضای مجازی صفاتی را در والدین و کودکان به وجود میآورد که صرفا اخلاقی نیست و باعث میشود بچهها جلوتر از محیط خود و اطرافشان قرار بگیرند و نتواند آن را هضم کند و در نتیجه با فشار رو به رو میشوند. به عنوان مثال به بچهها در سنین پایین همه غذاها را نمیدهیم، ولی غذای روح را به راحتی در اختیار آنها قرار میدهیم و توقع داریم که با عصیان بچههای ۱۳ و ۱۴ ساله رو به رو نشویم و یا آنها به بلوغ زودرس مبتلا نشوند و سپس پول زیادی خرج میکنیم برای فراهم کردن درمانهایی که دختران و پسران ما به بلوغ زودرس مبتلا نشوند.
باید شرایط زمانی و مکانی بچهها را درک کنیم
این کارشناسی آسیبهای اجتماعی گفت: خانوادهها دقت کنند که برای جلوگیری از این فساد همه گیر باید شرایط زمانی و مکانی بچهها را برای ورود به فضای مجازی درک کنند و هر وسیلههای را در اختیار بچهها قرار ندهند و بچهها را با روشهای آرام و کنترل شده وارد این حوزه کنند.
وی در ادامه بیان کرد: قطعا آشنایی والدین برای اینکه فرزندان دچار آسیبهای اجتماعی نشوند بسیار موثر است.
خود ایمنی در برابر فضای مجازی ایجاد شود
این کارشناسی آسیبهای اجتماعی در ادامه درباره توصیهای برای ورود به این فضا مخصوصا برای نوجوانان افزود: باید یک نوع خود ایمنی در برابر فضای مجازی ایجاد شود و باید آموزش ورود به دنیای مجازی خیلی جدی گرفته شود که متاسفانه مغفول مانده است. در این آموزش باید به خانواده ها، مدارس، دانش آموزان آموزش داده شود. باید افراد آموزش ببینند که وقتی وارد فضای مجازی میشوند به دنبال چیزی باشند که مورد استفاده آنهاست و نباید در هر حوزهای سرک بکشند یعنی باید فرد به خود ایمنی برسد. این خود ایمنی میتواند از خانواده شروع و به فرزندان تسری پیدا کنند.
چابکرو در ادامه تاکید کرد: والدین و جامعه باید فضایی را به وجود آورند که کودکان ما غواصی کردن در فضای مجازی را یاد بگیرند. غواص می داند چقدر در دریا غوص کند و چقدر در عمق فرو برود تا بتواند مروارید به دست بیاورد ما باید به بچه ها غواصی در فضای مجازی را یاد بدهیم به گونه ای که آنها بدانند کجا بروند، به دنبال چه باشند و به چه برسند. باید از دوران ابتدایی به آنها آموزش دهیم و مهمتر از همه معلمان باید به این مسائل آگاه باشند.