۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور درگیر موضوع آلودگی هوا است/تغییر سبک زندگی، مهمترین راه کنترل آلودگی هوای تهران
به گزارش گروه جامعه ، پیروز حناچی در «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با بیان اینکه بسیار خوشحالم این همایش چندین سال است به طور مستمر برگزار میشود، گفت: در نظرسنجی عمومی از مردم تهران مشخص شد، آلودگی هوا و ترافیک رتبه اول دغدغه شهروندان را به خود اختصاص داده اند. در این راستا، مقام معظم رهبری بر حل این مشکل تاکید کردند و رئیس جمهور هم دستیابی شهروندان به هوای مطلوب را جز حقوق آنها دانستند که این امر این نشان از اهمیت موضوع دارد.
وی با بیان اینکه خسارات ناشی از آلودگی ۲.۸ میلیارد دلار تخمین زده میشود، عنوان کرد: این رقم خسارتهای مستقیم ناشی از آلودگی است و هزینههای غیرمستقیم بسیار بیشتر از این رقم است.
حناچی با اشاره به اینکه طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی جان خود را از دست میدهند، گفت: در شهرهای بزرگ کشور غلظت آلایندهها به مراتب بیشتر از حد استاندار است و ۳۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در این شهرها درگیر موضوع آلودگی هوا هستند. این امر نشان دهنده لزوم تغییر شیوه زندگی است.
شهردار تهران با یادآوری این نکته که طبق گزارشهای سالیانه نهادهای بین المللی زیست محیطی، تهران و جاکارتا هفتمین شهرهای آلوده جهان هستند، تاکید کرد: بررسیها نشان میدهد آلودگی هوای تهران بیشتر ناشی از تمرکز زیادی است که در این منطقه ایجاد شده است. ۲۰ درصد از جمعیت، ۴۰ درصد اقتصاد و ۸۰ درصد نخبگان در این محدوده زندگی میکنند که حدود ۱.۲ درصد مساحت کشور است.
حناچی ادامه داد: مدیران در طول سالیان گذشته تلاشهای زیادی برای حل مشکل آلودگی کردند، اما آمارها نشان میدهد این تلاشها تاثیر چندانی نداشته است. البته در کنار این آمارهای منفی آمار مثبت هم وجود دارد، به طور مثال آلودگی هوای شهر تهران در سال ۹۷ در مقایسه با سال قبل بهتر است. ما در سال ۹۷، ۱۸ روز پاک، ۲۳۹ روز سالم و ۵۹ روز ناسالم داشتیم.
شهردار تهران با اشاره به دلایل بهبود کیفیت هوا گفت: شرایط اقلیمی، کنترل جدی معاینات فنی و شیوه جدید اعمال طرح ترافیک در این مورد حائز اهمیت بوده است.
حناچی تصریح کرد: آلودگی هوای تهران اولین بار در سال ۱۳۴۶ مطرح شد و تقی ابتکار گزارشهایی درباره وضعیت هوا منتشر کرد. پس از انقلاب هم در سال ۷۹ طرح جامع مقابله با آلودگی هوا ارائه شد و در سالهای بعد هم برنامههای دیگری نوشته شد، در سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب و به نهادهای مرتبط ابلاغ شد. در کنار این فعالیتها شهرداری تهران هم تلاشهای زیادی برای مشکل آلوگی کرده است؛ توسعه حمل و نقل عمومی یکی از این تلاشها است. اگرچه آمارها میگویند این تلاشها نتیجه چندانی نداشته و به عنوان مثال حجم خودروهای شحصی کاهش نیافته است.
حناچی در ادامه با تاکید بر لزوم تغییر روش زندگی برای حل معضل آلودگی هوا گفت: در تهران به صورت میانگین سالانه ۶۰ هزار نفر فوت میکنند که هزار و ۲۰۰ نفر در سوانح جان خود را از دست میدهند و ۴۰۰ نفر به دلیل عدم رعایت ایمنی فوت میکنند. همچنین، ۳.۹ درصد ایرانیها دیابت، ۵۰ درصد کلسترول و ۳۰ درصد تری گلیسیرید دارند.
وی افزود: آمارها نشان میدهد در سال ۹۶، هزار و ۴۰۰ نفر سکته کرده و جان خود را از دست دادند. طبق برآوردهای پزشکان ۴ هزار و ۵۷۳ نفر به دلیل استنشاق ذرات معلق جان خود را از دست داده اند. اگرچه که به دلیل اعمال سیاستهای کنترلی در کیفیت سوخت خودروها میزان ذرات معلق کاهش یافته، همچنان در این زمینه با مشکل مواجه هستیم.
حناچی گفت: ۱۹ درصد تهرانیها چاق هستند و ۵۵ درصد فعالت بدنی زیادی ندارد و همه اینها نشان میدهد که باید در روش زندگی خودمان تغییر ایجاد کنیم و جز این هیچ راه کوتاه مدتی برای حل مشکل آلوگی در کلانشهر تهران وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اقداماتی مانند توسعه حمل و نقل عمومی و یا بالا بردن کیفیت خودروهای فعال در شهر به صورت میان مدت و بلندمدت میتواند مشکل آلوگی را رفع کند. ما راهی جز تغییر در شیوه زندگی نداریم و برنامههایی مانند «کمپین سه شنبههای بدون خودرو» نمادی برای تشویق مردم به تغییر شیوه زندگی است. در این راستا، از دانشجویان و نخبگان انتظار دارم در این راه ما را یاری کنند.