توصیههای ده گانه برای حل اختلاف در حوزه حمل و نقل بین المللی
یک کارشناس حقوق و فعال لجستیک گفت:، زمینه ساز اختلافات گوناگون فی مابین صاحبان کالا و متصدیان حمل و نقل بین المللی در شقوق مختلف شده و از آنجا که در اکثر موارد علل بروز این اختلافات از حیطه کنترل متصدیان حمل خارج است، در این صورت مراجعه به داوری یکی از بهترین راههای پذیرفته شده در نظام داخلی و بین المللی جهت رفع اختلافات تجاری و تخصصی است.
پوریا سعیدی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص نحوه حل اختلاف در حوزه حمل و نقل بیان کرد: ویژه حال حاظر کشور، زمینه ساز اختلافات گوناگون فی مابین صاحبان کالا و متصدیان حمل و نقل بین المللی در شقوق مختلف شده و از آنجا که در اکثر موارد علل بروز این اختلافات از حیطه کنترل متصدیان حمل خارج است، مذاکره و تعامل به مصالحه ختم نمیشود، در این صورت مراجعه به داوری یکی از بهترین راههای پذیرفته شده در نظام داخلی و بین المللی جهت رفع اختلافات تجاری و تخصصی است، اما همچون هر امر دیگری قبول داوری نیز اگر بدون آگاهی صورت گیرد ممکن است آثار منفی و متفاوت از آنچه در انتظارش هستید به بار آورد، پس بهتر است قبل از قبول داوری به موارد ده گانه ذیر توجه کنید.
وی در ادامه افزود: مبنای داوری توافق طرفین است و هیچ مقامی صلاحیت تحمیل قبول داوری به شما، را دارا نیست. این توافق میتواند در قرار داد اولیه تجاری بعنوان شرط داوری منعقد گردد یا قبل و بعد از بروز اختلاف در یک توافق جداگانه و یا حتی در حین رسیدگی در دادگاه و حتی آن زمان که داوری را در قرارداد پذیرفته اید، میتوانید توافقنامه داوری را بر اساس حقوق قانونی خود قبول کرده و یا در جریان رسیدگی بر حقوق خود پافشاری کنید.
یک کارشناس حقوق و فعال لجستیک تصریح کرد: برای شناسایی این حقوق و تکالیف متقابل قبل از قبول شرط و یا توافقنامه داوری، قوانین داوری که در باب هفتم آیین دادرسی مدنی از ماده ۴۵۴ تا ۵۰۱ نگارش گردیده است را مطالعه کنید و موارد ابهام خود را از طریق مشاوره با حقوق دانان بر طرف کنید.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *