نظام آپارتاید شاگرد اولی رویه غلطی بود/ دانش آموزان به خاطر چندصدم نمره دیده نمی شوند
رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره پایان دادن به نظام آپارتاید شاگرد اول دوم سومی اظهار کرد: معاونت ابتدایی در راستای سیاستهای اصلی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف رقابتهای فردی و تشویق فعالیتهای گروهی و توسعه مشارکتهای دانش آموزان این بحث را مطرح کرده است.
وی در ادامه با بیان اینکه ایجاد نظام آپارتاید شاگرد اول دوم و سومی متاسفانه رویه غلطی بوده است که در سالهای گذشته در سیستم آموزشی ما اعمال شده است گفت: این نظام با برجسته کردن تعداد بسیار محدودی از دانش آموزان و زدن برچسب شاگرد اول دوم و سوم به ین دانش آموزان این پیام منفی به سایر دانش آموزان داده میشد که علیرغم تلاشهای شما به خاطر چند صدم نمره شما دیده نمیشوید.
وی در ادامه تاکید کرد: این نظام رقابتی و آپارتاید گونه باعث دلسردی و بی انگیزگی سایر دانش آموزان میشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: مدرسه مکانی است برای یادگیری همه دانش آموزان و قرار نیست در برنامه درسی تعداد محدودی از دانش آموزان انتخاب شوند و بیان شود که اگر این دانش آموزان به اهداف برنامه درسی دست پیدا کردند برای ما کفایت میکند.
هدف نظام تعلیم و تربیت این است که با نگاه عدالت مدارانه فرصتهای برابری را برای یادگیری، برابری، تربیت و هم برای دیده شدن، توجه کردن و تشویق شدن برای همه دانش آموزان فراهم کند تا همه دانش آموزان احساس تعلق نسبت به مدرسه پیدا مکنند و احساس کنند که در مدرسه گرامی داشته میشوند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: دانش آموزان ممکن است در یک حیطه عملکرد قوی و در حیطه دیگری عملکرد ضعیفی داشته باشند.
حکیم زاده بیان کرد: هر دانش آموزی قطعا استعدادهایی دارد که شایسته تقدیر است و انتخاب کردن عده معدود و یک نظام جدا سازی و آپارتاید گونه شاگرد اول دوم سومی به دانش آموزان و سیستم تعلیم و تربیت ما برای رشد و بالندگی کمکی نمیکند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: باید سیستم مدارس را به عنون اولین مکانیهایی که دانش آموزان ما وارد یک اجتماع میشوند و تمرین همزیستی و مهارتهای اجتماعی را در آنجا یاد میگیرند به مکانی تبدیل کنیم که بچهها یاد بگیرند موفقیت در گرو کار جمعی، تیمی، همکری و مشارکت است؛ و اینکه یاد بگیرند هر دانش آموزی میتواند موفق شود و موفقیت دانش آموز دیگری مانع موفقیت دیگری نیست. اگر به این سمت برویم قطعا موفق خواهیم شد.
حکیم زاده گفت: موفق شدن در این مسیر نیازمند تغییر نگرشها و تغییر رویه هاست. باید فرصت فراهم شود تا همه دانش آموزان توسط مدیر و معلمان دیده شوند. حس تعلق و وابستگی و احساس خوب از در مدرسه بودن و در کنار هم سالان بودن در بین تمام دانش آموزان ایجاد شود.