الگوی مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی دانشگاهها در حوزه سلامت طراحی میشود
به گزارش گروه جامعه باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست مجازی با دانشگاههای کلان منطقه آمایشی ۱ که با حضور مدیران حوزه آموزش وزارت بهداشت برگزار شد، همچنین بر لزوم ایجاد شبکههای همکاری ملی برای پیشبرد ماموریتهای مناطق آمایشی تاکید کرد.
وی پس از استماع گزارش اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در این منطقه ضمن تشکر از مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی گفت: شنیدن گزارش دانشگاهها جای خوشحالی است و با نگاه به این گزارشها متوجه تفاوت وضعیت آموزش دانشگاهها در قبل و بعد از برنامههای تحول میشویم.
لاریجانی گفت: حوزه آموزش دانشگاهها پیش از این برنامه درگیر مسائل جاری آموزش بود، ولی اکنون یک نگاه جامع به بحث آموزش ایجاد شده و با نقشه روشنی تحول در آموزش را پیش میبرند. نگاه از بیرون به وضعیت دانشگاهها بسیار خوشحال کننده است و شاهد تحولات چشمگیری در دانشگاهها هستیم.
وی با اشاره به برخی از بستههای تحول آموزش نظیر بسته مرجعیت علمی اظهار داشت: اجرای برخی از این بستهها و رسیدن به نتیجه در این زمینه فرایندی زمان بر است، ولی ایجاد گفتمانهایی مانند مرجعیت باعث ایجاد تحول در نیروی انسانی دانشگاهها میشود و از طرفی برخی دانشگاهها الگوهایی را یافته اند که جایگاه بخشهای مختلف در مرجعیت در کشور مشخص میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: گزارشها نشان داد که دانشگاههای علوم پزشکی کشور ما پتانسیلهایی را دارند که ستاد وزارت بهداشت میتواند از این پتانسیلها استفاده کند. اگر بخواهیم راجع به موضوعات مختلف صحبت کنیم باید از دانشگاهها به عنوان همکار وزارت بهداشت و در قالب ماموریت گرایی کمک بگیریم.
وی با تاکید بر لزوم همکاری بین دانشگاههای کلان مناطق گفت: هریک از دانشگاههای منطقه امروز راجع به یکی از بستهها گزارش داد که نشان میدهد تقسیم کار خوبی بین دانشگاهها صورت گرفته و امیدواریم در تمامی مناطق چنین همکاری در بین دانشگاههای منطقه شکل بگیرد.
لاریجانی به گزارشهای ارائه شده توسط دانشگاههای منطقه آمایشی ۱ اشاره کرد و گفت: در گزارشها مشهود بود که شبکه کارهای زیرساختی دانشگاههای منطقه به هم نزدیک شده است. این کار خیلی بزرگی است و اگر مجموعه دانشگاههای منطقه دست به دست هم دهند از سایر بخشها بی نیاز میشوند و باعث میشود امکانات و زیرساختها و دانشجویان در بین دانشگاههای کلان منطقه منتقل میشود.
وی ادامه داد: با بخشنامه گروههای منطقهای که ارسال شده و با شبکهای که شکل گرفته میتوانید گروههای مجازی منطقهای را شکل بدهید که اساتید دانشگاهها بتوانند در سایر دانشگاههای منطقه هم تدریس کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر بخواهیم برنامهای نهادینه شود باید بدنه دانشگاه از جمله اعضای هیات علمی و دانشجویان را در آن برنامه مشارکت دهیم، اظهار داشت: دانشجویان استعداد درخشان ظرفیت بسیار خوبی برای مشارکت در تحول و نوآوری در آموزش دارند و مشارکت این دانشجویان در بحث آموزش فضای دانشگاهها را دگرگون میکند.
وی اضافه داشت: اگر فضای گفتمان علمی را در دانشگاه رواج دهیم باعث ارتقای چشمگیری در دانشگاهها میشود. خصوصا اگر این گفتمان در بین دانشجویان باشد، چرا که آنها میتوانند با انرژی که دارند روی موضوعات مختلف متمرکز شوند.
لاریجانی با بیان اینکه کم کم ثمرات بستههای تحول و نوآوری در آموزش در حال هویدا شدن در دانشگاهها است گفت: ماموریت دانشگاهها، ماموریتهای ملی است و لازم است اقداماتی که انجام میشود باعث یادگیری در سطح کشور شود و از طرفی در زمینه ماموریتی که دارند از همه افراد و ظرفیتهای موجود در کشور استفاده کنند.
وی خاطرنشان داد: در کنار این ماموریتها باید شبکههایی راه اندازی شود و کسی که ماموریتی را دارد مرکز کار باشد و از بقیه افراد و نهادهایی که میتوانند در زمینه ماموریت کمک کنند دعوت کنند و کار را در سطح ملی سامان دهند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت مستندسازی اقدامات صورت گرفته در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: لازم است اقدامات دانشگاهها در سال ۹۷ مدون شود تا علاوه بر استفاده از تجربیات یکدیگر بتوانیم همکاری مشترکی را در سطح کشور داشته باشیم.
وی با تاکید بر لزوم استفاده دانشگاههای منطقه از تجارب یکدیگر، گفت: در برخی از ماموریتهایی که به مناطق داده شده است، لازم است هماهنگیهایی با سایر حوزهها مثل بهداشت، درمان و ... صورت پذیرد، که این هماهنگیها برای اجرای موفق ماموریتها بسیار ضروری است.
لاریجانی گفت: لازم است دانشگاهها مشخص کنند که در سال ۹۸ چه برنامههایی را دنبال خواهند کرد. ما در ستاد تمام تلاشمان بر این است که دانشگاهها بتوانند برنامههای خود را در حوزه آموزش پیش ببرند؛ لذا لازم است نقشه راه سال ۹۸ را چه در زمینه امور جاری و چه در زمینه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: انتظار مدیریت جدید وزارت بهداشت این است که اساتید دانشگاهها در امور مربوطه مشارکت فکری و عملیاتی داشته باشند و این امر باعث نقش آفرینی اساتید دانشگاهها میشود. باید الگویی برای بهره برداری از نظرات اساتید طراحی کنیم که بیشتر بتوانیم از ظرفیت اساتید و مدیران دانشگاهها استفاده کنیم.