هاب شدن ۳ بندر ایرانی در منطقه بزرگترین دستاورد بندری ایران/ میزان ظرفیت ایجاد شده در بنادر بعد از انقلاب تشریح شد
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تخلیه و بارگیری بیش از ۲۳۰ میلیون تن کالا گفت: ساخت فاز ۳ بندر شهید رجایی با استفاده از پیمانکاران داخلی انجام شد.
خبرگزاری میزان -
حق شناس توضیح داد: به لحاظ ساخت و ساز در حوزه بندری قبل از انقلاب پیمانکاران خارجی تمام اقدامات این بخش را انجام میدادند و تا سال ۶۴ در بندر شهید رجایی پیمانکاران خارجی فعالیت میکردند، اما هماکنون هزار و ۴۰۰ متر اسکلت در فاز ۳ بندر شهید رجایی توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکار بندر چابهار ایرانی است، افزود: ما توانستهایم تمام زیرساختهای بنادر ایران از جمله موجشکنها را با استفاده از نیروهای متخصص داخلی بسازیم و این اقدامات قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه ناوبری و لایروبی توانستهایم به توانمندیهای بزرگی دست یابیم، اظهار کرد: در طی چهل سال گذشته توانستهایم شناورهای بزرگ و کوچکی در این بخش بسازیم که این خود یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه بندری به شمار میرود.
حق شناس بیان کرد: اگر کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا هواپیما میسازند در ساخت این هواپیما و تأمین قطعات آن از تمام کشورهای دنیا استفاده میشود، بنابراین ساخت یک هواپیما صرفاً توسط یک کشور انجام نمیشود این امر در ساخت شناورها و کشتیهای ایرانی وجود دارد و ما در صنعت دریایی ایران و تأمین قطعات از تمام کشورهای این حوزه استفاده میکنیم.
وی عنوان کرد: ایران در بخش سکوهای دریایی و حوزههای کشتیسازی توانسته با استفاده از نیروهای توانمند داخلی رتبههای بسیار خوبی کسب کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به دستاوردهای حوزه تخلیه و بارگیری اشاره کرد و افزود: هماکنون بیش از ۲۳۰ میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری میشود که این میزان در مقایسه با پیش از انقلاب یک پیشرفت چشمگیر و جهشی به شمار میرود.
حق شناس گفت: قبل از انقلاب تنها ۱۰ درصد از این ظرفیت تخلیه و بارگیری میشد و در آن دوره بندر شهید رجایی، چابهار و اسکلههای جدیدی از جمله بندر امام خمینی (ره)، بندر امیرآباد، بندر آستارا، بندر فریدونکنار، بندر انزلی و نوشهر وجود نداشت.
وی ادامه داد: در بنادر شمالی پیش از انقلاب یک میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری میشد، اما هماکنون در بنادر شمالی میزان تخلیه و بارگیری کالا به ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این میزان دستاورد با توجه به گذشت چهل سال طبیعی است، بیان کرد: ظرفیت بنادر ایران در این دوره یک جهش اساسی کرده است، اما ما به اندازه کافی نتوانستهایم از این ظرفیتها استفاده کنیم و در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ایران هنوز در مقایسه با سایر کشورها بسیار عقب مانده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، توسعه بخش بندر به عنوان یکی از مناطق مهم برای جابجایی کالا در چند سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته تا جایی که شاهد افزایش میزان جابجایی بار و ایجاد بنادر جدید در کشور بودهایم.
به علاوه تبدیل شدن بنادر به هاب منطقه بعد از انقلاب و افزایش تخلیه و بارگیری کالا از این مناطق جز دستاوردهای سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با نزدیکی به ۴۰ سالگی انقلاب بوده است.
در این رابطه هادی حقشناس در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص دستاوردهای مهم چهل ساله انقلاب در حوزه دریا و بندر بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از منظرهای مختلف دستاوردهای متفاوتی را در بخش دریایی کشور به دست آورده که یکی از مهمترین آنها مربوط به حقوق دریا میشود.
وی در ادامه افزود: پیش از انقلاب بنادر ایران تنها به ۳ کنوانسیون ملحق بودند، ولی امروز در حوزه کنوانسیونها و پروتکلهای دریایی توانستهایم موفقیتهای بسیاری کسب کنیم و به ۳۳ کنوانسیون دریایی ملحق شویم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: پیش از انقلاب هیچ دانشجویی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای گذراندن دورههای دریایی و دانشگاهی به خارج از کشور اعزام نشده بود، اما در چهل سال انقلاب بیش از ۱۰۰ دانشجو سالانه به خارج از کشور برای گذراندن دوره دریایی اعزام میشوند.
حق شناس اظهار کرد: پیش از انقلاب ممکن بود برخی از اشخاص به صورت انفرادی و خصوصی جهت گذراندن دورههای دریایی اعزام شوند، اما از سوی سازمان بنادر هیچ اقدامی در این بخش انجام نشده بود.
وی تأکید کرد: پیش از انقلاب ایران عضو شورای IMO نبود، اما هماکنون ایران توانسته است بالاترین مقام را در سطح مجامع دریایی کسب کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت بندر تصریح کرد: قبل از انقلاب بهترین بندر موجود در ایران خرمشهر بود که کشتیها با ظرفیت زیر ۲۰ هزار تن پذیرش میشدند و آبخور این کشتیها زیر ۱۰ متر بود، اما بعد از گذشت چهل سال از انقلاب ایران توانسته با کمک متخصصان داخلی بندر شهید رجایی و بندر چابهار را بسازد و ما هماکنون در این بنادر کشتیهای غولپیکر را پذیرش میکنیم.
وی در ادامه افزود: پیش از انقلاب بنادر ایران تنها به ۳ کنوانسیون ملحق بودند، ولی امروز در حوزه کنوانسیونها و پروتکلهای دریایی توانستهایم موفقیتهای بسیاری کسب کنیم و به ۳۳ کنوانسیون دریایی ملحق شویم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: پیش از انقلاب هیچ دانشجویی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای گذراندن دورههای دریایی و دانشگاهی به خارج از کشور اعزام نشده بود، اما در چهل سال انقلاب بیش از ۱۰۰ دانشجو سالانه به خارج از کشور برای گذراندن دوره دریایی اعزام میشوند.
حق شناس اظهار کرد: پیش از انقلاب ممکن بود برخی از اشخاص به صورت انفرادی و خصوصی جهت گذراندن دورههای دریایی اعزام شوند، اما از سوی سازمان بنادر هیچ اقدامی در این بخش انجام نشده بود.
وی تأکید کرد: پیش از انقلاب ایران عضو شورای IMO نبود، اما هماکنون ایران توانسته است بالاترین مقام را در سطح مجامع دریایی کسب کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت بندر تصریح کرد: قبل از انقلاب بهترین بندر موجود در ایران خرمشهر بود که کشتیها با ظرفیت زیر ۲۰ هزار تن پذیرش میشدند و آبخور این کشتیها زیر ۱۰ متر بود، اما بعد از گذشت چهل سال از انقلاب ایران توانسته با کمک متخصصان داخلی بندر شهید رجایی و بندر چابهار را بسازد و ما هماکنون در این بنادر کشتیهای غولپیکر را پذیرش میکنیم.
حق شناس توضیح داد: به لحاظ ساخت و ساز در حوزه بندری قبل از انقلاب پیمانکاران خارجی تمام اقدامات این بخش را انجام میدادند و تا سال ۶۴ در بندر شهید رجایی پیمانکاران خارجی فعالیت میکردند، اما هماکنون هزار و ۴۰۰ متر اسکلت در فاز ۳ بندر شهید رجایی توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده است.
وی با بیان اینکه پیمانکار بندر چابهار ایرانی است، افزود: ما توانستهایم تمام زیرساختهای بنادر ایران از جمله موجشکنها را با استفاده از نیروهای متخصص داخلی بسازیم و این اقدامات قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه ناوبری و لایروبی توانستهایم به توانمندیهای بزرگی دست یابیم، اظهار کرد: در طی چهل سال گذشته توانستهایم شناورهای بزرگ و کوچکی در این بخش بسازیم که این خود یکی از مهمترین دستاوردهای حوزه بندری به شمار میرود.
حق شناس بیان کرد: اگر کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا هواپیما میسازند در ساخت این هواپیما و تأمین قطعات آن از تمام کشورهای دنیا استفاده میشود، بنابراین ساخت یک هواپیما صرفاً توسط یک کشور انجام نمیشود این امر در ساخت شناورها و کشتیهای ایرانی وجود دارد و ما در صنعت دریایی ایران و تأمین قطعات از تمام کشورهای این حوزه استفاده میکنیم.
وی عنوان کرد: ایران در بخش سکوهای دریایی و حوزههای کشتیسازی توانسته با استفاده از نیروهای توانمند داخلی رتبههای بسیار خوبی کسب کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به دستاوردهای حوزه تخلیه و بارگیری اشاره کرد و افزود: هماکنون بیش از ۲۳۰ میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری میشود که این میزان در مقایسه با پیش از انقلاب یک پیشرفت چشمگیر و جهشی به شمار میرود.
حق شناس گفت: قبل از انقلاب تنها ۱۰ درصد از این ظرفیت تخلیه و بارگیری میشد و در آن دوره بندر شهید رجایی، چابهار و اسکلههای جدیدی از جمله بندر امام خمینی (ره)، بندر امیرآباد، بندر آستارا، بندر فریدونکنار، بندر انزلی و نوشهر وجود نداشت.
وی ادامه داد: در بنادر شمالی پیش از انقلاب یک میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری میشد، اما هماکنون در بنادر شمالی میزان تخلیه و بارگیری کالا به ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه این میزان دستاورد با توجه به گذشت چهل سال طبیعی است، بیان کرد: ظرفیت بنادر ایران در این دوره یک جهش اساسی کرده است، اما ما به اندازه کافی نتوانستهایم از این ظرفیتها استفاده کنیم و در حوزه ترانزیت و ترانشیپ ایران هنوز در مقایسه با سایر کشورها بسیار عقب مانده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *