موسیقی در رسانه به گونه ای ارائه می شود که مردم آن را بپسندند/هر تغییری ناگهانی نیست
به گزارش گروه فرهنگی ، دکتر مجید کیانی هندی با اشاره به این مطلب که موضوع خوبی را برای این نشست انتخاب کردهاید، این جلسه را شروع کرد و گفت: موضوع خوبی برای این نشست انتخاب شده است چراکه ما امروزه شاهد تغییرات ذائقه هستیم بهخصوص در دهههای اخیر که این تغییر، شدت بیشتری پیدا کرده است. او این سوال را طرح کرد که آیا این تغییرات در ۴۰ سال اخیر و بعد از انقلاب اسلامی پیش آمده یا اینکه از قبل آن نیز بوده است؟ وی ادامه داد: تغییرات ذائقه موسیقی مردم را در جهت متعالی نمیبینم؛ اکثر کارهایی که تولید شده در جهت موسیقی غیرهنری یعنی موسیقی مردمپسند بوده است.
دکتر کیانی در پاسخ به سوال خود اینگونه پاسخ داد: مسلماً هر تغییری مثل تغییر ذائقه موسیقی، ناگهانی نیست یعنی از ۱۵۰سال پیش، بهخصوص زمانی که مدرسه دارالفنون تأسیس شد و ما با فرهنگ غرب آشنا شدیم، تحت تأثیر موسیقی کلاسیک غرب قرار گرفتیم و از همان زمان ذائقه مردم از موسیقی اصیل و کلاسیک خود دور شد و کمکم در مسیر موسیقی جدید قرار گرفت. او اذعان داشت: در کنار مکتب قدیمی که هدفش حفظ موسیقی جدی و تولید یک موسیقی متعالی است، موسیقیهایی ایجاد شدهاند که مردم را به سمت تفریح کردن و لذت بردن سوق دادهاند که به آنها میتوان موسیقیهای سطحی گفت. او همچنین افزود: درمورد ذائقه مردم، اینکه به سمت زشتی میرود یا به مسیر زیبایی، قضاوتی نمیکنم؛ چراکه این یک بحث ارزشی است و در آن وارد نمیشوم، اما میتوانم در این زمینه بخش توصیفی از موضوع را داشته باشم.
رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر با داشتن شرح کوتاهی از انواع موسیقی، در مورد «موسیقی سنتی» که موسیقی دستگاهی ماست گفت: پشت این موسیقی قدمتی به اندازه دو یا سه هزار سال وجود دارد که استادان بزرگی در این عرصه به وجود آمدند که فارابی، ابن سینا، قطبالدین شیرازی، مراغهای و ... از آن جملهاند. وجود این استادان بزرگ باعث شد موسیقی ایرانی تا خاورمیانه، هند و آسیای میانه گسترش پیدا کند و جایگاه خاص خودش را با نام موسیقی ایرانی تثبیت کند. وی ادامه داد:، ولی متأسفانه آثار این نوع موسیقی را در ذائقه مردم نمیبینیم؛ نه در رسانهها، نه در کنسرتها و نه در جاهای دیگر.
بیشتر بخوانید:
چکناواریان :هنرمند وظیفهاش افزایش سطح سلیقه موسیقیایی مردم است
دکتر مجید کیانی برای این اتفاق عوامل مختلفی را برشمرد، ازجمله: موسیقی ترکیبی که در آن موسیقی دستگاهی با موسیقی پاپ ترکیب شده است، جای خالی تئوریهای موسیقی قدیمی، تدریس موسیقی در آموزشگاهها براساس تئوری موسیقی غربی. او در ادامه افزود: در این بین خوشبختانه گروهی از جوانها هستند که بهصورت خودجوش به حفظ هویتهای کاملاً ایرانی، ملی و اسلامی خود علاقه و همت نشان دادند و در این زمینه کتاب مینویسند، ولی مشکل اینجاست که این افراد مورد حمایت واقع نمیشوند و اصلاً دیده نمیشوند.
رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر در مورد عملکرد رسانه خاطرنشان کرد: متأسفانه موسیقی در رسانه بهگونهای ارائه میشود که مردم آنها را بپسندند که این امر استادان موسیقی را که اصول و فنون موسیقی جدی را میدانند، بهتدریج گوشهنشین کرده است. چراکه این گروه نمیتوانند جایی در رسانه داشته باشند؛ یا باید نوع موسیقی خود را تغییر دهند و در مسیر موسیقی مردمپسند حرکت کنند یا اینکه به همان گوشهنشینی خود ادامه دهند.
دکتر کیانی تصریح کرد: هنر اصلی و واقعی نمیتواند فراگیر شود جز با «ایجاد شناخت برای مردم». در اینصورت شاهد تغییر ذائقه موسیقی مردم خواهیم بود. اما وقتی تنها یک نوع موسیقی برای مردم پخش شود، چطور میتوان انتظار داشت که ذائقه مردم به سمت متعالی حرکت کند. او تأکید کرد: شناخت باید از دوران مهدکودک شروع شود تا دوران دبستان و دبیرستان و .... دکتر کیانی در این زمینه هنرمند را مسئول دانست و گفت: در این زمینه مردم هیچ مسئولیتی ندارند و نمیتوان آنها را مقصر شناخت، بلکه این هنرمند است که مسئولیت دارد و باید هرطور شده با جان دل کار کند تا کارهای سطحی تولید نشود.
رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر در پایان پیشنهاد کرد: صدا و سیما یک کانال اختصاصی به معرفی و پخش موسیقی جدی و هنری اختصاص دهد؛ همانطور که برای ورزش شبکه ۳، برای فرهنگ، رادیو فرهنگ و ... داریم، در این حوزه هم یک شبکه اختصاصی داشته باشیم.