کنترل مصرف بنزین و قاچاق با سهمیهبندی بنزین/ لزوم از بین بردن بسترهای قاچاق سوخت
یک نماینده مجلس گفت: باید بسترهای قاچاق سوخت در کشور از بین برود یعنی شرایطی ایجاد شود تا قاچاق به صرفه نباشد.
به گزارش گروه اقتصاد ، ادیانی راد نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مزایا و معایب سهمیه بندی سوخت گفت: سهمیه بندی بنزین، مصرف را کنترل میکند. اگر سهمیه بندی دوره قبل نبود اکنون میزان واردات بنزین به بالای ۵۰ میلیون لیتر در روز میرسید.
وی افزود: مزیت دیگر سهمیه بندی سوخت، کنترل قاچاق است. در حال حاضر قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر است. میزان مصرف روزانه مصرف بنزین در کشور ۸۸ میلیون لیتر برآورد شده که با این حساب حداقل یک هشتم میزان مصرف، قاچاق میشود.
ادیانی راد تصریح کرد: برخی موضوعات همچون طولانی بودن مرزها سبب شده قاچاق سوخت در کشور، قابل پایش نباشد و کنترل آن نیاز به پیگیری و پایش هوشمندانه دارد.
این نماینده مجلش تاکید کرد: ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز شوخی نیست در ترکیه ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین دارند.
وی افزود: در مقطعی به دلیل برابری قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه، میزان قاچاق به زیر ۲ میلیون لیتر رسید، اما جهشی که در قیمت ارز اتفاق افتاد دوباره فاصله قیمتی را افزایش داد به گونهای که اکنون اگر فردی دو گالن بنزین با خود به نقاط مرزی حمل کند، یک میلیون تومان سود کرده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: سهمیه بندی شرط لازم برای کنترل قاچاق است اماکافی نیست. هزینههایی باید برای کنترل این امر انجام شود و نهادهای مرتبط باید ضریب حفاظتی و امنیتی را بالا ببرند.
وی با بیان اینکه بررسی بخش درآمدی لایحه دولت به اتمام رسید گفت: کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت با تشکیل کارگروهی از نماینگان مختلف وضعیت حاملهای انرژی را بررسی کند.
نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث حاملهای انرژی مربوط به تبصره ۱۴ بودجه است، گفت: تصمیم گیری در مورد حاملهای انرژی تصمیم ملی است که باید دولت نیز به میدان بیاید.
ادیانیراد با بیان اینکه مبنای نظام جمهوری اسلامی عدالت است، گفت: اگر چه ایران نیاز به سهمیه بندی ندارد، اما سهمیه بندی انرژی برکاتی خواهد داشت.
ضرورت رفع معایب سهمیه بندی سوخت در دوره قبل
وی افزود: مزیت دیگر سهمیه بندی سوخت، کنترل قاچاق است. در حال حاضر قاچاق بنزین روزانه ۱۰ میلیون لیتر است. میزان مصرف روزانه مصرف بنزین در کشور ۸۸ میلیون لیتر برآورد شده که با این حساب حداقل یک هشتم میزان مصرف، قاچاق میشود.
ادیانی راد تصریح کرد: برخی موضوعات همچون طولانی بودن مرزها سبب شده قاچاق سوخت در کشور، قابل پایش نباشد و کنترل آن نیاز به پیگیری و پایش هوشمندانه دارد.
این نماینده مجلش تاکید کرد: ۱۰ میلیون لیتر قاچاق بنزین در روز شوخی نیست در ترکیه ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین دارند.
وی افزود: در مقطعی به دلیل برابری قیمت سوخت در ایران و کشورهای همسایه، میزان قاچاق به زیر ۲ میلیون لیتر رسید، اما جهشی که در قیمت ارز اتفاق افتاد دوباره فاصله قیمتی را افزایش داد به گونهای که اکنون اگر فردی دو گالن بنزین با خود به نقاط مرزی حمل کند، یک میلیون تومان سود کرده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: سهمیه بندی شرط لازم برای کنترل قاچاق است اماکافی نیست. هزینههایی باید برای کنترل این امر انجام شود و نهادهای مرتبط باید ضریب حفاظتی و امنیتی را بالا ببرند.
وی با بیان اینکه بررسی بخش درآمدی لایحه دولت به اتمام رسید گفت: کمیسیون تلفیق تصمیم گرفت با تشکیل کارگروهی از نماینگان مختلف وضعیت حاملهای انرژی را بررسی کند.
نماینده قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بحث حاملهای انرژی مربوط به تبصره ۱۴ بودجه است، گفت: تصمیم گیری در مورد حاملهای انرژی تصمیم ملی است که باید دولت نیز به میدان بیاید.
ادیانیراد با بیان اینکه مبنای نظام جمهوری اسلامی عدالت است، گفت: اگر چه ایران نیاز به سهمیه بندی ندارد، اما سهمیه بندی انرژی برکاتی خواهد داشت.
ضرورت رفع معایب سهمیه بندی سوخت در دوره قبل
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *