پیاده راه سازی قلب تاریخی شهر تهران به سبک «تهران قدیم»
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ،ابوالفضل شادمهری، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران در جلسه ارزیابی «طرح پیاده راه سازی تهران تاریخی» گفت: این ناحیه با برخورداری از یک شـــبکه پیاده راهی اشـــتراکی امن، ایمن و هم پیوند با مراکز تجاری، حکومتی، گردشـــگری و خدماتی، ضمن ارائه روایتی مناسب از تاریخ و فرهنگ تهران قدیم، محیطی مطلوب برای حضور شهروندان و گردشگران به وجود آورده است و ترکیب شبکه پیاده راهی با شبکۀ حمل و نقل همگانی و سایر شیوهها و امکانات عبور و مرور، سبب شده است استفاده از خودروی شخصی در این محدوده کاهش یابد و رفت وآمد آسان، سریع، کم هزینه و پاک جایگزین آن شود.
وی افزود: بهره مندی هستههای سکونتی از کیفیتهای محیطی مطلوب وتوسعه فعالیتهای اقتصادی خرد، محلههای این محدوده را به مکانهایی با پایداری اجتماعی بالا تبدیل نموده است، همچنین خروج تدریجی بورسهای ناسازگار با کیفیت پیاده مداری و ورود فعالیتهای خدماتی ـ. رفاهی و اقتصادی پشتیبان گردشگری، شبکهای از عرصههای عمومی و فضاهای شهری سرزنده را به وجود آورده است که در کنار ارتباط مناسب با سایر مراکز شهری و فرا شهری؛ فضایی خاطره انگیز را برای زندگی، کار و گذران اوقات فراغت فراهم نموده است.
شادمهری با بیان این که ششمین مرحله از پروژه "بازنگری و اولویت بندی جهت اجرای طرح پیاده راه سازی تهران تاریخی (حصار ناصری) " به اجرای مدل، اعتبار سنجی و تحلیل نتایج تخصیص یافته است، خاطر نشان کرد: تلاش شده تا در هفت گام بیان شده، به این مهم پرداخته شود و در اولین گام از این مراحل، مدل شبیه سازی – بهینه سازی جریان پیاده و مدل شبیه سازی جریان سواره به صورت همزمان، به منظور بررسی تأثیرات شبکه سواره و پیاده بر یکدیگر اجرا میگردند و سپس مدلهای سواره و پیاده اعتبارسنجی شده و آلترناتیوهای خروجیهای مدل پیاده راه سازی و ارتقای پیاده مداری محدوده حصار ناصری ارائه میگردند.
وی افزود: در گام بعدی آلترناتیوهای برتر مدل پیاده راه سازی و ارتقای پیاده مداری محدوده حصار ناصری بر اساس تمامی کیفیتهای محیطی و هزینههای ارتقا تحلیل میشوند و پس از آن برترین آلترناتیو مدل پیاده راه سازی و ارتقای پیاده مداری انتخاب شده و نتایج خروجیهای سه گانه مدلسازی مقایسه میگردند و در نهایت گذرهای استراتژیک، مهم و کلیدی جهت تدوین برنامه اقدام انتخاب میشوند.
لزوم درنظرگیری همزمان مدلهای سواره و پیاده
مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان این که شهر یک مجموعه پیچیده متشکل از سیستمهای متعددی است که ارتباطات تنگاتنگ مابین آنها وجود دارد، افزود: با توجه به تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این سیستمها از یکدیگر، هرگونه تحلیل و یا تغییر یک سیستم بدون درنظرگیری سایر عوامل دخیل در مجموعه شهری به طرحی با ریسک بالا و بدون تضمین موفقیت خواهد انجامید چرا که این نگاه جزیرهای در مدیریت شهری نتایج نامطلوبی را در سالیان اخیر به همراه داشته است.
وی در ادامه افزود: سیستم حمل ونقل یکی از سیستمهای بسیار پیچیده شهری است که از زیر مجموعههای متعددی در حوزه عرضه و تقاضا تشکیل شده ا. ست و شبکه معابر شهری یکی از جزءهای بخش عرضه بوده که خود شامل شبکه معابر سواره و شبکه معابر پیاده است که علیرغم آن که اسکلتهای این دو شبکه بسیار به هم نزدیک و گاهاً منطبق هستند، گرافهای آنها تفاوتهای بسیاری با یکدیگر دارند. به دلیل همین نزدیکی و تطابق مکانی، این دو شـبکه بسـیار بر یکدیگر تأثیرگذار هسـتند بنابراین در طرح حاضر بر اساس این الزام فنی، این دو شبکه به طور همزمان مورد تحلیل و طراحی قرار خواهند گرفت.
انتهای پیام /