توجه به اوراق بهادار از نقاط قوت بودجه ۹۸
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: با بهره گیری از اوراق بهادار در تأمین مالی دولت و شرکتهای دولتی، ضمن ثبات بخشی به بازار میتواند نقطه شروعی برای حرکت مجدد اقتصاد از فاز رکود به رونق باشد.
خبرگزاری میزان -
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نگاه دولت به بازار سرمایه در تامین مالی طرحهای آتی گفت: اصولاً در شرایط فعلی اقتصاد با توجه به تنگناهای مختلف و تنظیم بودجه به لحاظ انقباضی و بهره گیری از اوراق تأمین مالی ابزار کارآمدی برای باز کردن فضای اقتصاد کشور به نفع بخش خصوصی واقعی خواهد بود و به ارتقای جایگاه بازار سرمایه نیز خواهد انجامید.
صحرایی تصریح کرد: منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی با رشد بیش از ۱۴ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ از بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر حاکی از توسعه بازار سرمایه در بخش بازار بدهی دارد که در سالهای اخیر کانون توجه دولتمردان برای تأمین مالی بخشی از مصارف بودجه قرار گرفته است.
وی گفت: منابع حاصل از فروش اسناد خزانه نیز با رشدی حدود ۳۷ درصد نسبت به بودجه ۱۳۹۷ به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. همچنین عرضه سایر اوراق مالی به میزان ۲۹ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بیانگر تنوع بخشی ابزارهای مالی در بازار بدهی است.
وی گفت: یکی دیگر از محاسن بودجه ۹۸ بودجه ریزی بر اساس عملکرد است؛ دولت تاکید کرده است که دستگاههای اجرایی بودجههای خود را براساس قواعد بودجه ریزی بر عملکرد ارائه کنند و این اهتمام به انضباط مالی در بودجه قابل ستایش است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، پایداری بودجه در مقابل ریسکهای بین المللی، تقویت انضباط مالی، ساماندهی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و اصلاح برخی رویهها را از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه آینده دانست و ادامه داد: مدیریت کسری تراز عملیاتی از ملاحظاتی است که خوشبختانه در تدوین بودجه ۹۸ به خوبی رعایت شده است.
صحرایی افزود: البته کمیتهای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی بر نحوه انتشار اوراق به منظور مدیریت انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور نظارت خواهند کرد.
این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: تمرکز بر مشارکت عمومی- خصوصی و واگذاری اموال و داراییهای دولت از دیگر نقاط قوت بودجه است که اگر اجرایی شود، بسیاری از مشکلات تولید و اشتغال را برطرف خواهد کرد.
وی سپس با اشاره به سهم ۳۲ درصدی درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی سال ۱۳۹۸ گفت: بررسیها نشان میدهد درآمد مالیاتی سال آینده بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که این رقم نیز در مقایسه با سال جاری رشد بالایی نداشته است.
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به شفافیت مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس ادامه داد: شرکتهای بورسی به دلیل الزامات افشای سختگیرانه، درآمدهای خود را در ادوار زمانی مشخص و با استانداردهای بالای مالی افشا میکنند و مالیات خود را بر همین مبنا پرداخت میکنند. بدین ترتیب مسوولان اقتصادی و به ویژه دست اندرکاران امور مالیاتی برای جلوگیری از بی انگیزه شدن شرکتها برای ورود به بورس باید تمرکز بیشتری بر بررسی جریانات درآمدی شرکتهایی که خارج از بازار سرمایه فعالیت میکنند، داشته باشند.
صحرایی عنوان کرد: بسیاری از سیاستهای گذشته بودجه مانند واگذاری طرحهای عمرانی و اشتغال زایی، در بودجه ۹۸ نیز وجود دارد، لذا بودجه عمرانی برای سال آتی تغییر خاصی نکرده و در لایحه حدود ۱۳ درصد از بودجه عمومی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه تحقق بودجه عمرانی هم مانند تخصیص آن مهم است، خاطر نشان کرد: آنچه اهمیت دارد، طرحهای عمرانی نیمه تمام و نحوه واگذاری آن است و وزیر اقتصاد این موضوع را جزو اولویتهای اصلی خود قرار داده است؛ لذا امروز با توجه به شرایط بین المللی و تحریمها به این واگذاریها نیازمند هستیم.
به گزارش گروه اقتصاد به نقل از سنا، علی صحرائی افزود: بانک مرکزی با خرید و فروش مجموعهای از اوراق بهادار و صکوک دولتی موجود در بازار مالی، امکان استفاده از این ابزار مهم را در سیاستگذاری پولی خواهد داشت.
وی ادامه داد: بررسی سرفصلهای لایحه بودجه ۱۳۹۸ نشان میدهد که منابع و مخارج بودجه در سال آینده نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد افزایش یافته است. البته با بررسی جزئیتر لایحه بودجه ۱۳۹۸ مشاهده میشود که بودجه عمومی دولت نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ حدود ۸ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به نگاه دولت به بازار سرمایه در تامین مالی طرحهای آتی گفت: اصولاً در شرایط فعلی اقتصاد با توجه به تنگناهای مختلف و تنظیم بودجه به لحاظ انقباضی و بهره گیری از اوراق تأمین مالی ابزار کارآمدی برای باز کردن فضای اقتصاد کشور به نفع بخش خصوصی واقعی خواهد بود و به ارتقای جایگاه بازار سرمایه نیز خواهد انجامید.
صحرایی تصریح کرد: منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی با رشد بیش از ۱۴ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۷ از بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان به ۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر حاکی از توسعه بازار سرمایه در بخش بازار بدهی دارد که در سالهای اخیر کانون توجه دولتمردان برای تأمین مالی بخشی از مصارف بودجه قرار گرفته است.
وی گفت: منابع حاصل از فروش اسناد خزانه نیز با رشدی حدود ۳۷ درصد نسبت به بودجه ۱۳۹۷ به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. همچنین عرضه سایر اوراق مالی به میزان ۲۹ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بیانگر تنوع بخشی ابزارهای مالی در بازار بدهی است.
وی گفت: یکی دیگر از محاسن بودجه ۹۸ بودجه ریزی بر اساس عملکرد است؛ دولت تاکید کرده است که دستگاههای اجرایی بودجههای خود را براساس قواعد بودجه ریزی بر عملکرد ارائه کنند و این اهتمام به انضباط مالی در بودجه قابل ستایش است.
مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، پایداری بودجه در مقابل ریسکهای بین المللی، تقویت انضباط مالی، ساماندهی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و اصلاح برخی رویهها را از دیگر ویژگیهای لایحه بودجه آینده دانست و ادامه داد: مدیریت کسری تراز عملیاتی از ملاحظاتی است که خوشبختانه در تدوین بودجه ۹۸ به خوبی رعایت شده است.
صحرایی افزود: البته کمیتهای متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی بر نحوه انتشار اوراق به منظور مدیریت انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور نظارت خواهند کرد.
این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: تمرکز بر مشارکت عمومی- خصوصی و واگذاری اموال و داراییهای دولت از دیگر نقاط قوت بودجه است که اگر اجرایی شود، بسیاری از مشکلات تولید و اشتغال را برطرف خواهد کرد.
وی سپس با اشاره به سهم ۳۲ درصدی درآمدهای مالیاتی از بودجه عمومی سال ۱۳۹۸ گفت: بررسیها نشان میدهد درآمد مالیاتی سال آینده بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که این رقم نیز در مقایسه با سال جاری رشد بالایی نداشته است.
مدیرعامل بورس تهران با اشاره به شفافیت مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس ادامه داد: شرکتهای بورسی به دلیل الزامات افشای سختگیرانه، درآمدهای خود را در ادوار زمانی مشخص و با استانداردهای بالای مالی افشا میکنند و مالیات خود را بر همین مبنا پرداخت میکنند. بدین ترتیب مسوولان اقتصادی و به ویژه دست اندرکاران امور مالیاتی برای جلوگیری از بی انگیزه شدن شرکتها برای ورود به بورس باید تمرکز بیشتری بر بررسی جریانات درآمدی شرکتهایی که خارج از بازار سرمایه فعالیت میکنند، داشته باشند.
صحرایی عنوان کرد: بسیاری از سیاستهای گذشته بودجه مانند واگذاری طرحهای عمرانی و اشتغال زایی، در بودجه ۹۸ نیز وجود دارد، لذا بودجه عمرانی برای سال آتی تغییر خاصی نکرده و در لایحه حدود ۱۳ درصد از بودجه عمومی برای آن در نظر گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه تحقق بودجه عمرانی هم مانند تخصیص آن مهم است، خاطر نشان کرد: آنچه اهمیت دارد، طرحهای عمرانی نیمه تمام و نحوه واگذاری آن است و وزیر اقتصاد این موضوع را جزو اولویتهای اصلی خود قرار داده است؛ لذا امروز با توجه به شرایط بین المللی و تحریمها به این واگذاریها نیازمند هستیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *