وقتی تصمیمات غیر کارشناسی یک صنعت را به چالش میکشد/ طلوع مجدد خودروییها در شهر آفتاب
سومین دوره نمایشگاه خودروی تهران در حالی کار خود را آغاز کرده است که ماجرای قیمت گذاری محصولات خودروسازان در کنار تصمیمات تازه در مورد خودروهای در گمرک مانده همچنان وقایع حوزه خودرو را در صدر اخبار نگه داشته است.
خبرگزاری میزان -
نمایشگاه خودروی شهر آفتاب که روز دوشنبه میزبان عکاسان، خبرنگاران و اهالی رسانه بود قرار است از امروز یعنی ۱۸ دی ماه آغاز و تا ۲۱ دی ماه میزبان علاقمندان به این رویداد خودرویی باشد. البته یکی از مهمترین اخبار در خصوص آغاز به کار این نمایشگاه غیبت ستارگان اروپایی و خودروسازان خارجی است که بدون تردید اثر بسیاری بر کم و کیف برگزاری این رویداد خواهد داشت.
با این وجود اما مدیران خودرویی و صنعتی کشورمان که روز دوشنبه در مقابل خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری های داخلی قرار گرفته بودند سعی داشتند با لبخندی که نشان از وضعیت به سامان خودرو در کشورمان است، ربان افتتاحیه سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران را قیچی کنند. اتفاقی که اگرچه در ظاهر با میل درونی مدیران خودروساز همخوانی داشت اما تغییری در رکود سایه افکنده بر بازار خودرو ایجاد نکرد.
ترمز قیمت گذاری در پیچ سازمان حمایت
مبحث بعدی و البته سرنوشت ساز برای خودروسازان و مشتریانشان موضوع قیمت گذاری است که اکنون چندین ماه است بین مسئولان دست به دست می شود. همزمانی برگزاری نمایشگاه خودروی تهران با بلاتکلیفی خودروسازان در تعیین تکلیف محصولاتشان به نوعی یکی از محورهای فعالیت نمایشگاهی را زیر سوال می برد. به این صورت که اکنون خودروسازان غرفه هایی برپا کرده اند که مشغول عرضه محصولاتی بدون قیمت است. محصولاتی که اگرچه از همان سبد قدیمی خودروسازان عرضه شده اما دست و پای خودروسازان را برای بازاریابی و تشریح مشخصات محصولات شان بسته است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، درست در روزهایی که اهالی خانوادهی بزرگ «خودرو» مشغول برگزاری بزرگترین رویداد خودرویی کشورمان در نمایشگاه شهر آفتاب هستند، شاهد اخبار جدید از ورود خودروهای در گمرک مانده و همچنین تصمیمات تازه از پروسه فرسایشی قیمت گذاری خودروهای داخلی هستیم. اخباری که اگرچه موجب نشده هنوز رونق به بازار تزریق شود اما به نظر می رسد تب و تاب این روزهای نمایشگاه را بالاتر برده و جو روانی به نسبت مثبتی را با این بازار همراه کند.
نمایشگاه خودروی شهر آفتاب که روز دوشنبه میزبان عکاسان، خبرنگاران و اهالی رسانه بود قرار است از امروز یعنی ۱۸ دی ماه آغاز و تا ۲۱ دی ماه میزبان علاقمندان به این رویداد خودرویی باشد. البته یکی از مهمترین اخبار در خصوص آغاز به کار این نمایشگاه غیبت ستارگان اروپایی و خودروسازان خارجی است که بدون تردید اثر بسیاری بر کم و کیف برگزاری این رویداد خواهد داشت.
با این وجود اما مدیران خودرویی و صنعتی کشورمان که روز دوشنبه در مقابل خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری های داخلی قرار گرفته بودند سعی داشتند با لبخندی که نشان از وضعیت به سامان خودرو در کشورمان است، ربان افتتاحیه سومین دوره نمایشگاه خودرو تهران را قیچی کنند. اتفاقی که اگرچه در ظاهر با میل درونی مدیران خودروساز همخوانی داشت اما تغییری در رکود سایه افکنده بر بازار خودرو ایجاد نکرد.
ترمز قیمت گذاری در پیچ سازمان حمایت
مبحث بعدی و البته سرنوشت ساز برای خودروسازان و مشتریانشان موضوع قیمت گذاری است که اکنون چندین ماه است بین مسئولان دست به دست می شود. همزمانی برگزاری نمایشگاه خودروی تهران با بلاتکلیفی خودروسازان در تعیین تکلیف محصولاتشان به نوعی یکی از محورهای فعالیت نمایشگاهی را زیر سوال می برد. به این صورت که اکنون خودروسازان غرفه هایی برپا کرده اند که مشغول عرضه محصولاتی بدون قیمت است. محصولاتی که اگرچه از همان سبد قدیمی خودروسازان عرضه شده اما دست و پای خودروسازان را برای بازاریابی و تشریح مشخصات محصولات شان بسته است.
البته ناگفته نماند که در میان محصولات تکراری عرضه شده در این نمایشگاه چند خودرو از شرکت زامیاد و هچنین یک محصول چینی از یک شرکت واردکننده از جمله معدود محصولاتی است که ارمغان سومین نمایشگاه خودروی تهران برای بازدیدکنندگانش خواهد بود.
جدا از این اما اکنون بحث قیمت گذاری در میان سیاسیون دست به دست می شود. اکنون نیز تمامی نگاه ها به ستاد تنظیم بازار است که به گفته صالحی نیا معاون وزیر صنعت «به زودی» به اطلاع عموم خواهد رسید. موضوع قیمت گذاری برخی خودروهای داخلی نیز از جمله اتفاقات در صنعت خودرو کشورمان است که به رویهی معمول دچار فرایندی فرسایشی شده بود و به نوعی از صدر تا ذیل مقامات سیاسی و به نوعی مرتبط با صنعت خودرو را درگیر خود کرد.
خودروسازان اروپایی که در دوره های پیشین این نمایشگاه به صورت خودجوش برای حضور ابراز تمایل می کردند، در این نمایشگاه حضور نیافتند و خودروسازان چینی نیز با حضور حداقلی به نمایشگاه آمده بودند. حال سوال اینجاست که این حضور کمرنگ خودروسازان خارجی که در دوران وزارت محمدرضا نعمت زاده ساعات بسیاری برای تفاهم و توافق با آنان صرف شد، تنها به دلیل موضوعات سیاسی و برخواسته از رویکرد امریکا در فرایند اعمال تحریم ها علیه کشورمان است یا نکات دیگری نظیر تصمیمات مدیریتی نیز در آن دخیل است؟
جدا از این اما اکنون بحث قیمت گذاری در میان سیاسیون دست به دست می شود. اکنون نیز تمامی نگاه ها به ستاد تنظیم بازار است که به گفته صالحی نیا معاون وزیر صنعت «به زودی» به اطلاع عموم خواهد رسید. موضوع قیمت گذاری برخی خودروهای داخلی نیز از جمله اتفاقات در صنعت خودرو کشورمان است که به رویهی معمول دچار فرایندی فرسایشی شده بود و به نوعی از صدر تا ذیل مقامات سیاسی و به نوعی مرتبط با صنعت خودرو را درگیر خود کرد.
خودروسازان اروپایی که در دوره های پیشین این نمایشگاه به صورت خودجوش برای حضور ابراز تمایل می کردند، در این نمایشگاه حضور نیافتند و خودروسازان چینی نیز با حضور حداقلی به نمایشگاه آمده بودند. حال سوال اینجاست که این حضور کمرنگ خودروسازان خارجی که در دوران وزارت محمدرضا نعمت زاده ساعات بسیاری برای تفاهم و توافق با آنان صرف شد، تنها به دلیل موضوعات سیاسی و برخواسته از رویکرد امریکا در فرایند اعمال تحریم ها علیه کشورمان است یا نکات دیگری نظیر تصمیمات مدیریتی نیز در آن دخیل است؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *