حضور مردم شبِ خوشِ جنوبیها در جشنواره ملی عودنوازی را تکمیل کرد

آیین افتتاحیه دومین جشنواره ملی عود نوازی، عصر دوشنبه ۲۵ فروردینماه ۱۴۰۴ در هتل سورینت جزیره قشم برگزار شد.
در روز نخست این جشنواره شش اجرا در بخش تکنوازی و سه اجرا در بخش گروهنوازی روی صحنه رفت.
محمد فیروزی، دبیر هنری این دوره از جشنواره و تنها سخنران این مراسم در جملاتی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره در جزیره قشم و همراهی و همدلی مدیران شهرکتاب اظهار کرد: امیدوارم این جشنواره به گونهای برگزار شود که بتوانیم در سالهای بعد هم در خدمت شما عزیزان باشیم.
اجرای نخست در بخش تکنوازی با هنرنمایی محمدسام کیانی روی صحنه رفت و در این بخش قطعه هجران را در چهار مضراب ابوعطا اجرا کرد.
دلارام فراهانی دیگر شرکتکننده این بخش دو قطعه اجرا کرد که یکی از این قطعات مقدمه و آواز اصفهان به آهنگسازی خودش و قطعه مهرجان به آهنگسازی حمید خوانساری بود.
رضا احمدی هم در بخش تکنوازی علاوه بر بداههنوازی، اثر رنگ دشتی به آهنگسازی بیگجهخوانی را اجرا کرد.
سوگل ذرخش شرکتکننده اصفهانی هم قطعاتی چون اشک و آه اثر امیرفرهنگ اسکندری و بیکمان شهرام غلامی را در کنار دو قطعه خود به اجرا درآورد.
در بخش گروهنوازی، گروه آفریتار با هنرنمایی اقبال منصور (نوازنده عود) و مهران رضایی (نوازنده گیتار) روی صحنه رفتند. قطعه سلطانیه به آهنگسازی یوگوباجانوس و خورشید جزیره به آهنگسازی اقبال منصور از قطعات اجرایی این گروه بود.
گروه موسیقی فردای خراسان به سرپرستی مبین درپور دیگر گروه شرکتکننده این بخش بود.
بردیا فریادرس در این بخش بزمه به آهنگسازی حمید خوانساری و چهار مضراب به آهنگسازی جلیل شهناز را اجرا کرد.
گروه آنسامبل مانا به سرپرستی سیاوش ولیپور (آهنگساز و نوازنده سنتور) شرکتکننده این بخش در شاخه گروهنوازی بود. به گفته او نوازنده عود این گروه به علت عدم مسئولیتپذیری از حضور در جشنواره صرف نظر کرد و به جای او نجمه صغیر از داوران این جشنواره مدت زمانی کوتاه با این گروه همراهی داشت. در این گروه ایرانا کاکاوند نوارنده عود، پیمان حاتمی نوازنده کیبورد وسیکوئنس سازهای الکترونیک و شهروز شفا نوازنده پرکاشن بودند.
در شب نخست این برنامه علاوه بر اجراهایی که برگزار شد، یک بخش اجرای خیابانی هم با پویش «با سازت بیا» به اجرا درآمد که برنامهریزی این بخش به عهده بهنام ابوالقاسم (آهنگساز) بود.
رضا موسوی در خصوص این کمپین اظهار کرد: ایده ما بر این بود که این جشنواره از محدوده سالنها خارج شود و به فضاهای باز برسد و فرصتی باشد برای هنرمندانی که خارج از این جشنواره فعالیت دارند و بتوانند در این جشنواره مشارکت داشته باشند.
همچنین در بخش پایانی، در پین کافه در روستای گامبرون، شن کافه در سوزا و رستوران گاردینگی در روستای سهیلی با حضور مردم موسیقی زنده برگزار شد که حال و هوای بسیار جذاب و متفاوتی داشت.
نوازندگان حاضر در اولین روز جشنواره چه گفتند/ تاثیر جشنواره بر علاقمندی نسل جوان
مهدی حسینزاده، دومین بار است که در جشنواره ملی عودنوازی شرکت میکند. او شرکتکننده این دوره از جشنواره از تهران است و بر این نظر است که جشنواره ملی عودنوازی در معرفی ساز عود نقش بسیار مهمی داشته است.
وی اظهار کرد: در دور دوم این جشنواره، تعداد شرکتکنندگان بیشتر از دوره اول بود و این امر نشاندهنده تشویق و ترغیب نسل جوان عودنواز به این ساز است. نکته دیگر اینکه خود من تحصیلکننده هنرستان هستم و این علاقهمندی در این هنرجویان مشهود است.
حسینزاده که از شاگردان حمید خوانساری است در ادامه صحبتهایش بیان کرد: ساز عود امروزه در بین نوازندهها گسترش پیدا کرده و توانسته آرام آرام نسل جوان را با خود همراه کند.
به گفته این نوازنده حضور داوران خارجی در دومین دوره برگزاری جشنواره ملی عودنوازی که در دو بخش داوران ایرانی و خارجی برگزار شده است موجب شده که علاقهمندان ساز عود، با سبک و شیوه نوازندگی غیرایرانی این ساز هم آشنا شوند.
حفظ موسیقی اصیل ایرانی
مبین درپور، نوه زندهیاد استاد محمد درپور، موسیقی مقامی را نزد پدرش آموخته و اولین اجرای رسمیاش در هفت سالگی بوده است. او اولین بار است که در این جشنواره اجرای برنامه دارد.
این شرکتکننده تربت جامی بر این نظر است که مسئولان به موسیقی نواحی چندان بهایی نمیدهند و صد حیف که این فرهنگ اصیل از بین برود.
وی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره، برپایی چنین جشنوارههایی را در دیده شدن موسیقی اصیل ایرانی به ویژه نسل جوان و مستعد این هنر بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: برای حفظ این فرهنگ و هنر باید فرهنگسازی صورت گیرد و به فرهنگ مناطق بیشتر بها داده شود و نکته دیگر اینکه هنرمند هنر خود را بروزرسانی کند.
حضور داوران خارجی در کنار نوازندگان
اقبال منصور دیگر شرکتکننده بخش گروهنوازی است و دومین بار است که در این جشنواره شرکت دارد و دور قبل در بخش تکنوازی شرکت داشته است.
وی دراین باره گفت: تعداد ارسال آثار بیانگر علاقهمندی نسل جوان به این ساز است و بیتردید برگزاری این جشنواره در بهتر دیده شدن این هنر و شناخت ساز عود بسیار تاثیرگذار بوده است.
انتهای پیام/