بررسی عملکرد ۳ ماهه تیم مدیریتی جدید سایپا

به نقل از تسنیم، عملکرد ۳ ماهه علی شیخ زاده و تیم مدیریتی او نشان میدهد سایپا دوباره به مدار ارزش آفرینی و کاهش چالشهایی همچون تعهدات معوق و تولید زیان رسیده و میتوان با این دست فرمان امیدوار به روزهای خوب و قابل دفاع در آینده بود.
برای روشنتر شدن شرایطی که این تیم مدیریتی جدید در اواسط آذرماه سکان هدایت سایپا را در دست گرفت با وضعیت فعلی این گروه خودروسازی باید چند شاخص اصلی را زیر ذره بین برد.
تعهدات و سرفصلهای مالی و بانکی
تیم مدیریتی جدید سایپا درحالی پشت فرمان تنها خودروساز دولتی کشور نشست که نزدیک به ۱۴ همت سرفصل مشکوک الوصول در بانکها داشت که این میزان با سرفصلهای مالی تا پایان سال به ۲۶ همت میرسید، اما با برنامه ریزیهای صورت گرفته و ایجاد سازوکار و انضباط مالی و همچنین تخصیص و اولویت بندی درست منابع به حدود ۵ همت کاهش پیدا کرد.
انضباط مالی و کاهش معوقات به قطعه سازان
تشکیل کمیته نقدینگی و ایجاد انضباط مالی برای تخصیص درست و به موقع منابع موجود به زنجیره تامین، کاهش مطالبات قطعه سازان برای ایجاد همراهی و انگیزه بیشتر برای افزایش تولید و همچنین کوتاه شدن زمان عرضه محصولات جدید به بازار یکی دیگر از دست آوردهای بزرگ این دوره ۳ ماه بود.
مدیریت بهای تمام شده محصولات و کاهش زیان
استفاده از ظرفیت خالی سایپا و شرکتهای تابعه برای تولید با ارزش افزوده بالاتر، کاهش هزینه خریدهای خارجی، کاهش هزینه خرید مواد و قطعات، کاهش هزینههای مالی و همچنین کاهش هزینههای سربار با هدفمند کردن پروژههای توسعهای و تغییر در ترکیب تولید سالانه به سمت تولید خودروهای با سود بالاتر از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بود.
قطعا تداوم این اقدامات میتواند ضمن کاهش زیان انباشته گروه، زمینه را برای سودآوری و ارزش آفرینی از این محل برای سهامداران سایپا و شرکتهای تحت تملک را فراهم کند.
افزایش تولید و کاهش معوقات
بر اساس پیش بینیها و شرایط پیش آمده در اوایل زمستان ۱۴۰۳ تعداد معوقات گروه سایپا به ۶۴ هزار دستگاه میرسید که ضمن نارضایتی شدید مشتریان هزینههای مالی زیادی را هم به واسطه پرداخت جریمه تاخیر و هزینه نگهداشت خودرو و تمدید بیمه و ... به این خودروسازی تحمیل میکرد که با برنامه ریزی صورت گرفته و افزایش حدود ۲۰ درصدی تولید با وجود تمام مشکلات تامین و قطع مقطعی گاز و برق و ... این میزان معوقات با کاهش حدود ۲۶ هزار دستگاهی از ۶۴ هزار دستگاه به حدود ۳۸ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.
ادامه همکاری با شرکای خارجی و تمدید قراردادها
تیم مدیریتی جدید سایپا توانست بلافاصله بعد از تحویل سکان مدیریت این گروه خودروسازی، مذاکرات اثربخش و موفقی برای ادامه همکاری با شرکای خارجی از جمله چانگان داشته باشد و برای حدود ۹ هزار دستگاه از محصولات چانگان تامین مالی انجام داده و ضمن زنده کردن قطعاتی که از قبل سفارش گذاری، اما به دلیل تاخیر در تامین مالی مورد نیاز در موعد مقرر در شرف حقوقی شدن قرارداد و ابطال ثبت سفارشهای قبلی بود، احیا و ضمن فراهم شدن پاس کردن تعهدات قبلی به مشتریان، زمینه برای ادامه همکاری و سودآوری مناسب از این محل تولید خودروهای CKD برای شرکت فراهم شود.
هر شرکت یک خودروی اختصاصی جدید
با برنامه ریزیهای صورت گرفته در این مدت ضمن احیای ظرفیتهای خالی شرکتهای تابعه و ایجاد زمینه برای رشد تولید و توسعه محصول در این شرکتها، با تدوین یک استراتژی منسجم به سبد محصول هر یک از خودروسازیهای تابعه یک محصول اختصاصی جدید اضافه کرد و با این ترکیب هر کدام از شرکتهای تابعه گروه سایپا از جمله پارس خودرو، زامیاد، سایپا سیتروئن و بن رو با یک محصول سودآور و جدید به استقبال سال آینده خواهند رفت.
اصلاح ساختار سازمانی و پیاده سازی فرهنگ چابک سازی در سازمان
در این مدت کوتاه ۳ ماهه تیم مدیریتی جدید دست به یک ریسک بزرگ زد و توانست با درایت و تحمل فشارهای بیرونی با یک برنامه مدون و اصولی تعداد اعضای هیئت مدیره شرکتهای سهامی خاص را از ۵ نفر به ۳ نفر کاهش داده و همچنین کاهش قابل ملاحظهای را در تعداد اعضای هیئت مدیره موظف شرکتهای تابعهای پیاده سازی کند تا ضمن چابک سازی و ادغام، انحلال و واگذاری شرکتهای غیر مولد از موازی کاری و تحمیل هزینههای مالی و سیاسی به گروه جلوگیری کند.
واگذاری ۱۵ شرکت غیر مولد، انحلال ۸ شرکت فاقد بازده، توقف فعالیت ۵ شرکت و ختم تصفیه ۱۲ شرکت انحلال یافته از دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای چابک سازی واقعی و عملیاتی در این شرکت خودروسازی بود.
این اصلاحات گرچه با مقاومتهایی در درون و بیرون گروه سایپا مواجه شد، اما یک اقدام جسورانه در راستای پیاده سازی فرهنگ چابک سازی قبل از هرگونه خصوصی سازی و احتمال تغییر ترکیب سهامداران در آینده بود.
افزایش سرمایه برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱
با توجه به پیش بینی زیان انباشته تلفیقی حدود ۱۳۴ همتی گروه سایپا در انتهای سال مالی ۱۴۰۳، با افزایش سرمایه صورت پذیرفته از محل تجدید ارزیابی داراییها این گروه خودروسازی از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شد و با این اتفاق مهم و مبارک جان دوبارهای به پیکره این سرمایه ملی دمیده شد تا بتواند برای سال آینده از تمام ظرفیتهای تامین مالی برای رشد تولید و کاهش هزینههای مالی بهرهمند شود.
افزایش تولید محصولات با سودآوری بیشتر، تولید و مونتاژ خودروهای الکتریکال و هوشمند، تنوع بخشی به سبد محصولات ایمن با قیمت مناسب، مدیریت بهای تمام شده، کاهش هزینههای مالی و خرید قطعات از تامین کنندگان داخلی و خارجی، ادامه اجرای فرهنگ چابک سازی، اجرای راهبردهای اوربخش پروژههای توسعه محصول و توسعه زیرساختهای تولید، افزایش نرخ عبور مستقیم محصولات، برنامه رشد تولید در سال آینده، عرضه محصولات جدید و سودآور، افزایش صادرات خودرو و قطعات و بازاریابی مناسب در این حوزه، افزایش رضایت مشتریان با ارتقا کیفیت محصولات، اصلاح ساختار مالی و تامین و تخصیص منابع به ذی نفعان از برنامههای اصلی و مهم تدوین شده در این گروه خودروسازی خواهد بود.
به گفته علی شیخ زاده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا این شرکت با ادامه این اقدامات اثربخش در سال آینده قصد دارد زمینه را برای پویایی و رشد تولید، افزایش عرضه، توسعه محصول و تنوع بخشی به سبد محصولات، کاهش هزینههای مالی و زیان انباشته و ارزنده کردن سهم این شرکت که متعلق به همه مردم ایران است فراهم کند.
انتهای پیام//