ناتوانی شرکتهای فناوری غربی در مقابله با سوءاستفاده از کودکان

افراد ممکن است گاهی اوقات در فضای آنلاین با تصویری روبهرو شوند که آنقدر وحشتناک است که نمیتوانند به آن نگاه کنند.
براساس گزارش جدیدی از موسسه Adalytics، سیستمهای تبلیغاتی که شرکتهایی ازجمله گوگل، آمازون و مایکروسافت آنها را اداره میکنند، مبالغی را به صاحبان وبسایتهایی که میزبان تصاویر غیرقانونی سوءاستفاده از کودکان است، ارسال کردهاند.
براساس تحقیق برخی موسسهها، تبلیغات بیش از ۷۰ سازمان بزرگ و شرکت در سایتهای انتشار تصاویر مستهجن مستند شدهاند. ازجمله این شرکتها میتوان به مَسترکارت، نِسله و استارباکس اشاره کرد. در مواردی حتی تبلیغات دولت آمریکا نیز در این وبسیاتها به نمایش درآمدهاند.
کریستوف فرانازک، مدیر آدالیتیکس گفت: بسیاری از تبلیغکنندگانی که آگهیهایشان در این وبسایتها نمایش داده میشود احتمالا اطلاع ندارند که این نوع محتوا را تامین مالی میکنند.
مارشا بلک برن و ریچارد بلومنتال، سناتورهای آمریکایی در ۷ فوریه ۲۰۲۵ (۱۹ بهمن) نامههایی را به آمازون، گوگل و سایر شرکتهای فناوری یادشده در گزارش ارسال کرده و خواستار پاسخهایی درمورد اینکه آیا این مشکل یک مشکل گسترده در سراسر اینترنت است یا خیر، شدند.
در این نامهها آمده: انتشار [محتوای آزار کودکان] جنایتی شنیع است که صدمههای جبرانناپذیری را به قربانیان خود وارد میکند. در جایی که شبکههای تبلیغکننده دیجیتالی مانند گوگل تبلیغاتی را در وبسایتهایی که میزبان چنین فعالیتهایی هستند قرار میدهند، درواقع یک جریان مالی ایجاد کردهاند که عملیات مجرمانه را تداوم میبخشد و آسیبهای جبرانناپذیری به کودکان میزند.
بیشتر افرادی که از اینترنت استفاده میکنند با هیاهوی تبلیغات دیجیتالی که صرفا بهدنبال جلب توجه است، آشنا هستند. آنها محصول سیستمی بسیار گسترده و پیچیده هستند که حتی شرکتهایی که آن را اداره میکنند، همیشه نمیدانند پول آنها به کجا میرود.
منتقدان برای سالها هشدار دادهاند که صنعت فناوری بدون نظارت جدی، ناخواسته جیب بازیگران بد را در سراسر اینترنت پوشش میدهد.
گوگل، آمازون و مایکروسافت اصرار دارند که متعهد به مبارزه با استثمار و سوءاستفاده آنلاین از کودکان هستند. هر ۳ شرکت مدعی هستند که برخی از وبسایتهای مذکور را در سیستمهای تبلیغاتی خود مسدود کردهاند.
البته این ۳ شرکت تنها شرکتهایی نیستند که تبلیغات را ارائه میکنند، بلکه شرکتهای کوچکتری که در این زمینه فعالیت میکنند، وجود دارند.
صاحبان صنعت تبلیغات و کارشناسان ایمنی کودکان میگویند وبسایتهای انتشار محتوای مستهجن باید از قبل از سیستمهای تبلیغاتی مسدود میشدند.
کارشناسان میگویند برخی از این وبسایتها به افراد اجازه میدهند تصاویر را بهصورت ناشناس و بدون ایجاد حساب کاربری بارگذاری کنند؛ این وبسایتها همچنین تنظیماتی را فراهم میکنند که تصاویر را از موتورهای جستوجو پنهان میکند؛ کارشناسان میگویند که این موضوع فضا را برای فعالیتهای مجرمانه مناسب میکند.
انتهای پیام/