عبور تاسیسات فرودگاهی و ریلی از مسیر فرونشست

10:02 - 13 دی 1397
کد خبر: ۴۸۱۸۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: با تاکید ویژه وزیر راه، مساله فرونشست‌ها دنبال می‌شود تا معضل کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری سازه‌ها و زیرساخت‌ها در شهر‌ها پیگیری شود.

به گزارش گروه اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ محمد شکرچی‌زاده درباره مجموعه مطالعاتی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در رابطه با فرونشست‌های زمین انجام داده گفت: موضوع فرونشست موضوع بسیار گسترده‌ای است که به جد از سوی مرکز در حال پیگیری و مطالعه است. درعین حال باید تاکید کنم که این مساله مهم شهر‌ها باید مورد تاکید همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط قرار گیرد، زیرا اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد و اقدام موثر و همه جانبه‌ای صورت نگیرد، مشکلات به حالت بحران در خواهد آمد.

وی ادامه داد: دلیل اصلی فرونشست‌ها موضوع برداشت بی‌رویه آب‌های سطحی و زیرزمینی است که منجر به تغییر فشار در لایه‌های زمین شده و منجر به فرونشست می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: فرونشست اگر در همه دشت‌ها یکسان باشد آثار سوء به همراه ندارد، اما در عمل، چون ضخامت سنگ بستر و عمق آن تغییر می‌کند دچار شکاف می‌شویم. به همین دلیل ترک‌خوردگی در دشت‌ها به وجود می‌آید و متاسفانه بیش از یک سوم دشت‌های کشور دچار موضوع فرونشست هستند.

شکرچی زاده با تاکید بر اهمیت موضوع فرونشست‌ها برای وزارت راه و شهرسازی گفت: برای وزارت راه و شهرسای این مساله مهم است، چون تاسیسات زیرساختی مثل راه‌ها، فرودگاه‌ها و راه‌آهن از مسیر‌های فرونشست عبور می‌کنند. در این خصوص اگر در جایی فرونشست منجر به تغییر مکان قائم شود یا بعضا تغییر مکان‌های افقی به وجود بیاید، این مساله می‌تواند عملکرد آن سازه را دچار مشکل کند.

وی افزود: به عنوان مثال در فرودگاه‌ها تاسیسات حساس با ابزار‌هایی دقیق داریم که اگر در محل فرونشست باشند، سبب مشکل می‌شود. به همین دلیل در زمان لندینگ (فرود) هواپیما اگر اتفاق رخ دهد و حفره یا فروچاله‌ای به‌وجود بیاید آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این موضوع به خصوص در فرودگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته و براین اساس چند فرودگاه به واسطه اهمیت و اولویت دسته‌بندی شده‌اند. اطلاعات به شرکت فرودگاه‌ها ارسال شده است و در حال برنامه‌ریزی برای مطالعات بعدی هستیم.

شکرچی‌زاده خاطر نشان کرد: راه حل مهندسی بسیار پیچیده است. این امکان وجود دارد که به صورت موضعی محل فرونشست‌ها را تقویت کنیم، اما در طول زمان بازشدگی‌ها و حفره‌ها می‌توانند افزایش پیدا کنند. به همین منظور باید یکسری راه‌حل‌های پویا و عملیاتی، جایگزین راه‌های سنتی شود و پایش‌ها به صورت مستمر انجام بگیرند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *