قطار قصور در سانحه قطار/ بعد از ۲ سال هنوز گزارش «سوختن ۴۰ هموطن» نهایی نشده است!
محمداسماعیل سعیدی در گفتوگو با خبرنگار گروه سیاسی ، با اشاره گزارش نهایی بررسی «سانحه قطار تبریز - مشهد» که ۵ آذر ۹۵ در سمنان رخ داد گفت: موضوع برخورد دو قطار تبریز - مشهد یک بحث کارشناسی و فنی است که البته برخی تلاش کردند این مسئله را سیاسی جلوه داده تا از مسیر پیگیریها جلوگیری کنند.
سعیدی اظهار داشت: متاسفانه در همان روزهای ابتدایی این حادثه با دو نفر از سوزنبانها برخورد شد که البته باید گفت این افراد مقصر اصلی نبودهاند و مقصر اصلی مقامات بالاتر بودند و هیچ برخوردی با آنها نشد و متاسفانه همکاران ما هم به استیضاح آخوندی رای ندادند.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به بررسی این حادثه در کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران هم در پیگیری این پرونده قصور کرده و پیگیری لازم را نداشته و گزارش این حادثه را آماده نکرده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: البته مجددا میگویم که از همان ابتدا در مجلس برخی تلاش میکردند که استیضاح آخوندی را پیرو این حادثه سیاسی جلوه داده و مانع سایر رسیدگی های فنی و کارشناسی شوند.
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تصریح کرد: توقع این است که کمیسیون عمران مجلس به سرعت به این مسئله ورود پیدا کرده و نتیجه گزارش خود را در اختیار افکار عمومی قرار دهد چرا که در این مسئله بسیار تاخیر شده است و نتیجه کار معلوم نیست.
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران ۲۱ آذر ۹۶ بهمیزان گفته بود گزارش نهایی سانحه برخورد دو قطار تبریز در این کمیسیون هنوز نهایی نشده است و انشاءالله تا آخر بهمن ماه به اتمام میرسد.
شرح حادثه
قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ. مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ مشهد قبل از ایستگاه هفتخوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت میکند.
قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره میشود. نهایتاً دستور حرکت در بلاکهای قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ مشهد اعلام میشود.
این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپههای مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگنهای انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابلکنترل میشود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هموطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.