اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر ضریبجینی را افزایش میدهد
ایران جزو کشورهایی است که بیشترین میزان اعطای یارانه را دارد. به ویژه در حوزه بنزین یارانه بسیار زیادی عرضه میشود. بنزین با قیمت ۱۸ هزار تومان تولید و با قیمتی بالغ بر ۴۵ هزار تومان وارد میشود و با قیمت دستوری ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومان در اختیار مصرفکننده نهایی قرار میگیرد. این شرایط باعث بروز مشکلاتی همچون ناترازی بنزین، مصرف بیرویه و قاچاق شده است.
در لایحه بودجه ۱۴۰۴ که دولت به مجلس آورده است، ناترازی در حوزه بنزین مشهود است. به زعم کارشناسان، راهکار مناسب برای حل این ناترازی، اختصاص سهمیه بنزین به نفر است. طرحی که مرکز پژوهشهای مجلس آن را ارائه داده است. به نحوی که همه شهروندان صرف نظر از این که خودرو دارند یا نه از سهمیه بنزین ماهانه برخوردار شوند و بنزین غیرسهمیهای با قیمت آزاد عرضه شود.
به گفته کارشناسان، اعطای سهیمه بنزین به نفر مزیتهای مختلفی برای افزاد دارد، در وهله اول به مدیریت مصرف منجر میشود و راهکاری برای حل مشکل ناترازی بنزین به شمار میرود. در ثانی، با این روش میتوانیم بستر قاچاق بنزین را جمع کنیم.
بر اثر تخصیص سهمیه بنزین به نفر اقشار مختلف جامعه و حتی کسانی که خودرو ندارند از یارانه بنزین بهرهمند میشوند و این امر به افزایش ضریبجینی در کشور منجر میشود.
در همین راستا احمد آریایینژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان، در مورد لزوم ایجاد بسترهای لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر گفت: موضوع اصلی این است که این روش ما را به عدالت نزدیک میکند. باید زیرساختهای لازم را برای اجرای این طرح عدالتمحور ایجاد کنیم. از طرف دیگر، باید در زمان اجرای طرح مراقبت لازم را به عمل بیاوریم تا زمینه برای سوءاستفادههای احتمالی مهیا نشود.
این نماینده مجلس گفت: اختصاص سهمیه بنزین به نفر طرح بسیار خوب و مناسبی است که مرکز پژوهشهای مجلس آن را پیشنهاد داده است. موضوع مهم این است که بتوانیم در عمل این طرح را به خوبی پیش ببریم.
آریایینژاد گفت: با اجرای بنزین به نفر عواید حاصل از اصلاح مصرف بنزین مستقیما به جیب مردم برود؛ بنابراین اجرای بنزین به نفر میتواند بستری برای افزایش ضریبجینی و کاهش فاصله درآمد اقشار مختلف با یکدیگر باشد.
وی ادامه داد: با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر زمینه را برای مقابله با قاچاق بنزین مهیا خواهیم کرد. همچنین موضوع تکسرنشینی و ترافیک نیز جزو مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم. اختصاص سهمیه بنزین به نفر میتواند به کنترل مصرف و مقابله با این موضوع هم منجر شود. با اجرای بنزین به نفر عدالت نیز رقم خواهد خورد و ضریبجینی با اجرای بنزین به نفر افزایش خواهد یافت
آریایینژاد گفت: ادامه شرایط فعلی در حوزه بنزین که هر چقدر به تولید و واردات اضافه میکنیم، بر میزان مصرف افزوده میشود، قابل قبول نیست. باید به سمتی برویم که مدیریت مصرف ایجاد شود و باید بهجای افزایش قیمت، شیوه توزیع یارانه بنزین را اصلاح کنیم.
این نماینده مجلس گفت: در شرایط فعلی کسانی که تمکن مالی بیشتری دارند، از یارانه بالاتری بهره میبرند و اقشار ضعیف از یارانه بنزین بیبهره هستند. این شرایط بیعدالتی است و باید از طریق اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر آن را حل و فصل کنیم.
وی ادامه داد: هر چقدر زمان بگذرد، وضعیتمان در حوزه بنزین بدتر میشود. لایحه بودجه ۱۴۰۴ نیز نشاندهنده ناترازی شدید در حوزه بنزین است. با توجه به این واقعیات، دولت باید چارهای برای حل مشکلات حوزه بنزین بیاندیشد. اجرای صحیح طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر بسیار کمککننده است.
انتهای پیام/