جلسه کمیته تخصصی اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان «طرح نماد» در قزوین برگزار شد

15:10 - 27 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۴۵۵۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
جلسه کمیته تخصصی اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان «طرح نماد» در قزوین برگزار شد
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در جلسه طرح نماد گفت: خروجی طرح باید چهار کارکرد پیشگیری، درمان، مددکاری اجتماعی و اقدامات تکمیلی درمانی را در پی داشته باشد.

خبرگزاری میزان - جلسه کمیته تخصصی اجرای پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (طرح نماد) استان قزوین با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین، معاون دادستان مرکز استان، مدیر کل آموزش و پرورش، مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های عضو در دادگستری کل استان قزوین برگزار شد.

علی فولیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در جلسه طرح نماد، گفت: در جامعه فعلی هر چقدر جلوتر می‌رویم به جهت تحولاتی که در جهان در حال شکل‌گیری است شاهد تغییر و تحول آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به این تغییرات میزان آسیب‌های اجتماعی و نوع آن افزیش و سن آسیب‌های اجتماعی گروه‌های هدف نیز کاهش یافته است.

فولیان یکی از مهم‌ترین علل افزایش آسیب‌های اجتماعی را بی‌تفاوتی جامعه به پیرامون خود دانست و افزود: اگر جرمی در جامعه رخ دهد کل جامعه را درگیر می‌کند، به همین دلیل باید همه نسبت به محیط پیرامون خود توجه داشته باشیم، چرا که سلامت اجتماعی جامعه در گروی مشارکت جامعه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین اظهار کرد: به همین دلیل باید اقدامات خود را از مدرسه شروع کنیم و مسئولیت‌پذیری و مشارکت در امور را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

وی تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی وظیفه همه دستگاه‌هاست و باید آستین‌ها را بالا زده و با برنامه مدون توام با اجرا به صورت عملیاتی در این زمینه تلاش کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین با اشاره به طرح ملی نماد گفت: طرح «نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان» یا نماد، یک طرح مشارکتی است که باید با رویکرد مدرسه محوری به عنوان اولین دستورکار مدیران آموزش و پرورش قرار بگیرد.

وی گفت: در قانون بودجه و برنامه هفتم، اجرای برنامه نماد پیش‌بینی شده و برای ۱۴ دستگاه نیز تکالیفی تدوین و ابلاغ شده که لازم است همه دستگاه‌های عضو در این طرح، با تمام امکانات و منابع پیش‌بینی شده برای کاهش آسیب‌های اجتماعی همکاری و هماهنگی داشته باشند.

فولیان بیان کرد: بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، هریک از مسئولان یا کارکنان نهاد‌های حکومتی یا دستگاه‌های اجرایی که از انجام وظایف مقرر در این قانون امتناع کند به انفصال از خدمات دولتی و عمومی درجه پنج قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین در پایان خاطر نشان کرد: خروجی طرح باید چهار کارکرد پیشگیری، درمان، مددکاری اجتماعی و اقدامات تکمیلی درمانی را در پی داشته باشد، رویکرد فردمحوری نبوده و مداخلات اجتماع‌محور باشد.

طرح ملی نماد به همه معرفی شود

رحمان درویش حداد معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان قزوین نیز در این جلسه گفت: واقعیت این است که با توجه به آسیب‌های اجتماعی موجود در دنیای حاضر، ارتباطات، فضای مجازی، دسترسی بدون ضابطه و نامحدود به اطلاعات توسط دانش‌آموزان افزایش یافته و دانش‌آموزان را به مقایسه زندگی خود با افراد در فضای مجازی تشویق کرده و موجب بروز افسردگی و حتی ترک تحصیلی آنان می‌شود.

وی افزود: بر اساس ماده شش قانون حمایت از اطفال و نوجوان مجموعه از تکالیف برای دستگاه‌های عضو این طرح با هدف نظارت و پایش بر امور تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان تدوین شده است و آموزش و پرورش نیز به عنوان متولی، وظیفه اجرا و نظارت بر این طرح را بر عهده دارد.

معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان قزوین اضافه کرد: والدین و معلمان باید با طرح نماد آشنا شده و آن را به همه معرفی کنند.

وی در پایان با بیان اینکه فلسفه «طرح نماد» حمایتی است، افزود: شاهد اقدامات خوبی در خصوص حمایت از اطفال و نوجوانان هستیم که می‌توان به تشکیل دادگاه‌های ویژه با حضور قاضی و مشاور، تشکیل پرونده شخصیت برای اطفال قبل از دادگاه و ارائه به قضات، الزام به تعیین وکیل تسخیری برای اطفال، تفاوت نوع مجازات اطفال با بزرگسالان، استفاده بیشتر از نهاد‌های ارفاقی و حضور مستمر در جلسات نماد توسط نمایندگان دستگاه قضایی، اشاره کرد.

در ادامه نقی سیاهکلی مرادی مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: در حال حاضر شیوه‌ها و سبک زندگی نسبت به گذشته متفاوت شده است و باید به شکل دقیق و درست موضوعات مرتبط با دانش آموزان آسیب‌شناسی شود.

وی ادامه داد: در فرایند تربیتی هم مسائل وراثتی نقش دارد و هم محیطی، که در زمینه محیطی خانواده‌ها موثر هستند و پدر و مادر نقش اساسی در تربیت فرزندان خود دارند.

سیاهکلی مرادی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان و مشاوران و دستگاه‌های بیرونی نیز باید کمک کنند تا آسیب‌های اجتماعی در مدارس کمتر شود.

گفتنی است: در این جلسه مدیران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی گزارش اقدامات صورت گرفته در این زمینه را ارائه و مقرر شد جلسات طرح نماد به ریاست فرمانداران در شهرستان‌ها برگزار شود و این طرح به عنوان یکی از دستور جلسات شورای پیشگیری شهرستان نیز مطرح شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *