دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش/ کسب رتبه ۱۶ علمی جهان/ رشد ۵۰ درصدی با سوادی در کشور پس از پیروزی انقلاب

8:03 - 12 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۰۳۷۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در حوزه آموزش و پرورش به دستاوردهای مختلفی از جمله افزایش سطح سواد، تعداد دانش آموزان، گسترش فضای آموزشی و رسیدن به رتبه 16 علمی جهان دست یافته ایم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، حدود ۳۹ سال پیش در ۲۲ بهمن سال ۵۷ انقلاب اسلامی ایران بر رژیم طاغوت پیروز شد و در حالی سکاندار اداره کشور شد که در زمینه‌های مختلفی از جمله آموزش، بهداشت، مشارکت زنان، آموزش عالی، گردشگری، حج و زیارت، کمیته امداد و ... دچار مشکلات عدیده‌ای بود با این وجود انقلاب اسلامی علاوه بر این اینکه این مشکلات را از سر راه رشد و توسعه و رفاه مردم برداشت به دستاورد‌ها و پیشرفت‌های زیادی نیز دست یافت.

خبرنگار میزان در این گزارش به بیان دستاورد‌های انقلاب در حوزه آموزش و پرورش در آستانه چهلمین سالگرد آن می‌پردازد. البته باید توجه داشت پیشرفت‌های انقلاب بر کسی پوشیده نیست، ولی با این وجود بیان این دستاورد‌ها در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ازپیش مردم در برابر توطئه‌های بدخواهان و دشمنان نظام خواهد شد.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه آموزش و پرورش ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

انقلاب اسلامی، کشورِ با اکثریت بی‌سواد را به رتبه ۱۶ علمی جهان رساند به گونه‌ای که در این رابطه علی باقر زاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در گفت و گو با خبرنگار میزان اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، نرخ باسوادی کشور ۸۶.۶ دهم درصد رشد داشته که نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب حدود ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

علاوه بر این انقلاب اسلامی بسیاری از دانش‌آموزان را به قهرمانی المپیاد‌های جهانی و فرماندهی جبهه رساند. به عنوان مثال دانش آموزان المپیادی کشور در سال ۹۷ بیش از ۷۳۱ مدال جهانی کسب کردند. در همین زمینه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار میزان به المپیاد‌های علمی بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: مدال‌های ما در المپیاد‌های علمی بعد از انقلاب به ۶۶۹ مدال رسیده است و اکنون ما جزو ۱۰ کشور اول دنیا در المپیاد علمی هستیم.

فعالیت ۷۰ مدرسه با یک دانش‌آموز در سطح کشور

محمد فاضلی معلم پیشکسوت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار میزان با بیان اینکه انقلاب اسلامی عدالت آموزشی را درباره زنان، محرومان و مناطق دور دست برقرار کرد گفت: قبل از انقلاب دو سوم زنان حتی توان نوشتن اسم خودشان را هم نداشتند. فاضلی با اشاره به اینکه در سال ۳۵ تنها ۱۵.۴ درصد از مردم ایران باسواد بودند تصریح کرد: طبق آمار‌های در سال ۹۵ میزان مردم باسواد به ۸۷.۶ درصد رسیده است که نشان می‌دهد اگر اجماعی در مدیریت این حوزه انجام شود می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد.

وی با اشاره به رشد چشمگیر مدارس در سطح کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در سطح کشور ۷۰ مدرسه با یک دانش‌آموز فعالیت می‌کند؛ ضمن اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ازای هر روز ۴ مدرسه در کشور ساخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت ۵۶۳ هزار و ۸۹۹ معلم در آموزش و پرورش، گفت: نسبت دانش‌آموز به معلم شامل ۳۶ معلم و ۲۶ دانش‌آموز است و ۹۸.۵ درصد از جمعیت ۶ تا ۱۱ ساله ایران باسواد هستند.

۴۰ درصد از واجب التعلیم در پیش از انقلاب اصلا به مدرسه نمی‌رفتند

زکریا یازرلو معلم پیشکسوت آموزش و پروش در گفت و گو با خبرنگار میزان گفت: طبق آخرین آمار وزارت آموزش‌وپرورش در حال حاضر ۹۸.۵ درصد از جمعیت ۶ تا ۱۱ ساله ایران باسواد هستند؛ همچنین این آمار با کاهش ۱.۵ درصدی یعنی ۹۷ درصدی در بین نوجوانان ۱۱ تا ۱۵ سال مشاهده می‌شود و درنهایت ۸۷ درصد نوجوانان بالای ۱۵ سال کشور باسواد هستند که با سطح جهانی برابر است و در پیش از انقلاب اصلاً چنین نبود و ۴۰ درصد از واجب التعلیم در پیش از انقلاب اصلا به مدرسه نمی‌رفتند.

یازرلو بابیان اینکه در حوزه آموزش و پروش بعد از انقلاب تحول بزرگی ازنظر کیفی ایجادشده است، خاطرنشان کرد: رویه آموزش درگذشته به این صورت بوده که معلم‌ها به‌وسیله چوبی به دانش آموزان آموز درس می‌دادند و آن‌ها مجبور بودند از روی ترس دروس را حفظ کنند، اما امروزه آموزش دانش آموزان با بهترین و به‌روزترین امکانات دنیا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در درون جمهوری اسلامی ایران مدارسی تحت عنوان مدارس نمونه دولتی ایجاد شد تا دانش آموزان مستعد به دلیل فقر از تحصیل محروم نشوند که این مدارس به تهران و مراکز دیگر استان‌ها اختصاص ندارد بلکه در سراسر کشور در حال خدمت‌رسانی به دانش آموزان است که این موضوع یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی ایران است.

یازرلو با اشاره به اینکه مدارس استعداد‌های درخشان و طرح شهاب نیز برای بهبود وضعیت آموزش و پروش در حال اجرا هستند، تصریح کرد: پژوهش سرا‌های دانش‌آموزی یکی دیگر از اقدامات آموزش‌وپرورش پس از انقلاب است. امروزه می‌بینیم که در تمام المپیاد‌های علمی پرچم ایران غایب نیست و همواره به‌عنوان رتبه‌های برتر معرفی‌شده است.

جهت‌گیری آموزش و پروش در قبل از انقلاب انفعالی و وابسته بود
حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با میزان اظهار کرد: ذوعلم با اشاره به تفاوت جهت‌گیری آموزش و پروش در قبل از انقلاب با بعد از آن اظهار داشت: جهت‌گیری آموزش و پروش در قبل از انقلاب انفعالی و وابسته بود و در آن زمان این قضیه را نهادینه کرده بودند که ما باید به غرب وابسته باشم. ذوعلم با اشاره به عدم آموزش دینی در آموزش و پروش کشور در دوره رضاشاه تصریح کرد: هیچ‌گونه آموزش مسائل دینی در مدارس و آموز و پروش وجود نداشت و این قضیه با فشار بعضی از علما در آموزش و پروش جای گرفت و همچنین با سعی و تلاش شهید بهشتی و تألیف چند کتاب درباره مسائل دینی کمک به یک آموزش و پروش اسلامی و دینی انجام شد. ذوعلم با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه آموزش‌وپرورش ایجادشده است این‌گونه بیان کرد: کشور در حوزه آموزش و پروش به یک جایگاه والا دست‌یافته است که نخبگانی و دانشمندان متعهد تربیت می‌‎کند که در سطح جهانی بسیار این قضیه مشهود است.

اکنون جز ۵ کشور برتر دنیا هستیم

حسین هژبری معلم پیشکسوت آموزش و پروش در گفت وگو با میزان گفت: قبل از انقلاب کشور در حوزه المپیاد رتبه جهانی نداشت، ولی الآن جز ۵ کشور برتر دنیا هستیم و در حقیقت انقلاب اسلامی شخصیت دانش آموز را از تحقیر و کتک خوری به قهرمانی المپیاد‌های جهانی و فرماندهی رساند.

برخی دیگر از دستاورد‌های چهل ساله انقلاب در حوزه آموزش و پرورش:

انقلاب اسلامی، عدالت آموزشی را در خصوص زنان، محرومان و مناطق دوردست برقرار کرد.

انقلاب اسلامی دانش‌آموز بی‌خبر از مسائل شهر خودش را به دانش‌آموز مشرف به مسائل جهانی رساند.

پس از انقلاب سهم دانش آموزان فنی از ۲۳% به ۴۰% رسیده و تعداد هنرستان‌ها ۱۲ برابر شده است.

ازلحاظ سرعت رشد سطح تحصیلات ایران ازنظر سال‌های تحصیل مورد انتظار در دنیا رتبه ششم را دارد.

انقلاب اسلامی کشوری با ۵۳ درصد بی‌سواد را به پرشتاب‌ترین سرعت علمی جهان تبدیل کرد.

سال‌های مورد انتظار تحصیل در ایران از رتبه ۱۱۴ جهانی ۶۹ رتبه صعود کرده است و به رتبه ۴۵ رسیده است.

دستاورد‌های چهل ساله انقلاب در حوزه آموزش عالی به زودی منتشر می‌شود



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *