قیمت سیتروئن C3 تغییری نخواهد کرد/ تولید C3 با ارز نیمایی
شرکت سایپاسیتروئن در حالی در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ اقدام به پیش فروش سیتروئن C3 کرد که از هفتهها قبل از آن برنامه تبلیغاتی تدارک دیده شده بود بطوریکه این محصول ابتدا در خانه رز در شهرک غرب با حضور اصحاب رسانه رونمایی گردید و سپس محصول در نمایشگاههای مختلف به نمایش در آمد.
خبرگزاری میزان -
در تمامی این برنامهها و حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران، علاوه بر سوالات مختلف خبرنگاران در رابطه با ویژگیهای محصول و شرکت و. یک سوال کلیدی همواره مطرح گردید و آن موضوع قیمت این خودرو بود؛ و در تمامی این برنامه ها، بطور رسمی از سوی شرکت اعلام گردید که قیمت این خودرو با توجه به شرایط مختلفی که در محیط بین الملل و ملی و از جمله تحولات نرخ ارز در کشور مطرح است، امکانپذیر نمیباشد و تنها راه این شرکت، اعلان نهایی قیمت در زمان تحویل میباشد و مشتریان میبایست در زمان صدور دعوتنامه، مابقی قیمت خودرو را بر اساس قیمت روز شرکت پرداخت نمایند.
البته در این بین، همواره رسانههای مختلف، گمانه زنیهایی از قیمت این خودرو با توجه به شرایط بازار و رقبا داشتند و اعلام مینمودند و هماره شرکت بطور رسمی اعلام مینمود که هیچیک از قیمتهای اعلامی، قیمت نهایی مورد تایید شرکت نیست و باید مراحل مورد نیاز جهت نهایی شدن قیمت طی گردد و نهایتا منتظر ارسال دعوتنامه بود تا از قیمت قطعی، پرده برداری شود؛ و بالاخره در ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷، شرکت سایپاسیتروئن با ارسال دعوتنامه، قیمت این خودرو را مشخص نمود و مدل پایه آن را ۲۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمتگذاری نمود که البته قیمت اولیه را ۲۳۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در نظر گرفته بود و ۱۲ میلیون تومان را بعنوان تخفیف برای مشتریان اولی سایپاسیتروئن در نظر گرفته است.
بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت سایپا، تنها ۵% تخصیص یافته به این خودرو، ارز مرجع بوده است و مابقی بر مبنای ارز نیمایی است که آنهم با، اما و اگرهای فراوان و پس از گذشت مدت زمان طولانی به شرکت تخصیص یافته است.
از دیدگاه بازار، قیمت اعلامی توسط شرکت، ظاهرا با در نظر گرفتن قیمت بازار رقبا نیز صورت گرفته است. یعنی مثلا وقتی رقیب مستقیم این خودرو در بازار که هیوندای آی ۲۰ است، حدود ۲۱۰ میلیون تومان است، اگر مشخصات و امکانات خودروی سیتروئن C3 با این خودرو، مقایسه گردد، قطعا ارزش بازار این خودرو، بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با توجه به محدودیت عرضه که عملا اتفاق افتاده است و عرضه این خودرو، تداوم نخواهد داشت، این قیمت میتواند بالاتر نیز در نظر گرفته شود.
نکته بعدی اینکه بسیاری از مشتریان، قیمت این خودرو را با خودروی ۲۰۰۸ ایران خودرو مقایسه میکنند و میگویند چرا سایپاسیتروئن باید بیشتر از ۲۰۰۸ قیمتگذاری کند. جدا از اینکه از لحاظ مشخصات محصول، سیتروئن C3 بسیار خاصتر و متفاوت از خودروی ۲۰۰۸ است و قیمتگذاری آن در بازار ارتباطی با آن ندارد، اما در همین راستا، لازم به ذکر است که پیش فروش خودروی ۲۰۰۸، بیش از ده ماه قبل از پیش فروش سیتروئن سی ۳ بوده است (۰۳/۰۴/۹۶) و اصلا در آن بازه زمانی، موضوع نرخ ارز نیمایی مطرح نبوده است و اینکه قیمت این خودرو در زمان ارسال دعوتنامه اول، نهایی گردیده بود و تغییرات قیمتی این خودرو، مطابق با قانون افزایش قیمت خودرو میباشد و نه بر اساس قانون کشف قیمت برای خودروهای جدید.
یک سوال اساسی هم در این رابطه قابل طرح است در حال حاضر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بسیاری از خودروها، بسیار زیاد است و عملا منجر به اختلاف قیمت زیاد در بازار تا کارخانه شده است.
به گزارش گروه اقتصاد ، شرکت سایپاسیتروئن در حالی در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ اقدام به پیش فروش سیتروئن سی ۳ نمود که از هفتهها قبل از آن، برنامه تبلیغاتی تدارک دیده شده بود بطوریکه این محصول ابتدا در خانه رز در شهرک غرب با حضور اصحاب رسانه رونمایی گردید و سپس محصول در نمایشگاههای مختلف به نمایش در آمد و یک دستگاه خودرو نیز در مرکز ملل، به نمایش مردم گذارده شد و نهایتا یک برنامه تست خبرنگاران در هفته قبل از پیش نیز انجام شد.
در تمامی این برنامهها و حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران، علاوه بر سوالات مختلف خبرنگاران در رابطه با ویژگیهای محصول و شرکت و. یک سوال کلیدی همواره مطرح گردید و آن موضوع قیمت این خودرو بود؛ و در تمامی این برنامه ها، بطور رسمی از سوی شرکت اعلام گردید که قیمت این خودرو با توجه به شرایط مختلفی که در محیط بین الملل و ملی و از جمله تحولات نرخ ارز در کشور مطرح است، امکانپذیر نمیباشد و تنها راه این شرکت، اعلان نهایی قیمت در زمان تحویل میباشد و مشتریان میبایست در زمان صدور دعوتنامه، مابقی قیمت خودرو را بر اساس قیمت روز شرکت پرداخت نمایند.
البته در این بین، همواره رسانههای مختلف، گمانه زنیهایی از قیمت این خودرو با توجه به شرایط بازار و رقبا داشتند و اعلام مینمودند و هماره شرکت بطور رسمی اعلام مینمود که هیچیک از قیمتهای اعلامی، قیمت نهایی مورد تایید شرکت نیست و باید مراحل مورد نیاز جهت نهایی شدن قیمت طی گردد و نهایتا منتظر ارسال دعوتنامه بود تا از قیمت قطعی، پرده برداری شود؛ و بالاخره در ۲۴ آذرماه ۱۳۹۷، شرکت سایپاسیتروئن با ارسال دعوتنامه، قیمت این خودرو را مشخص نمود و مدل پایه آن را ۲۲۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قیمتگذاری نمود که البته قیمت اولیه را ۲۳۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در نظر گرفته بود و ۱۲ میلیون تومان را بعنوان تخفیف برای مشتریان اولی سایپاسیتروئن در نظر گرفته است.
بر اساس اطلاعات دریافتی از شرکت سایپا، تنها ۵% تخصیص یافته به این خودرو، ارز مرجع بوده است و مابقی بر مبنای ارز نیمایی است که آنهم با، اما و اگرهای فراوان و پس از گذشت مدت زمان طولانی به شرکت تخصیص یافته است.
از دیدگاه بازار، قیمت اعلامی توسط شرکت، ظاهرا با در نظر گرفتن قیمت بازار رقبا نیز صورت گرفته است. یعنی مثلا وقتی رقیب مستقیم این خودرو در بازار که هیوندای آی ۲۰ است، حدود ۲۱۰ میلیون تومان است، اگر مشخصات و امکانات خودروی سیتروئن C3 با این خودرو، مقایسه گردد، قطعا ارزش بازار این خودرو، بالاتر از ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود و با توجه به محدودیت عرضه که عملا اتفاق افتاده است و عرضه این خودرو، تداوم نخواهد داشت، این قیمت میتواند بالاتر نیز در نظر گرفته شود.
نکته بعدی اینکه بسیاری از مشتریان، قیمت این خودرو را با خودروی ۲۰۰۸ ایران خودرو مقایسه میکنند و میگویند چرا سایپاسیتروئن باید بیشتر از ۲۰۰۸ قیمتگذاری کند. جدا از اینکه از لحاظ مشخصات محصول، سیتروئن C3 بسیار خاصتر و متفاوت از خودروی ۲۰۰۸ است و قیمتگذاری آن در بازار ارتباطی با آن ندارد، اما در همین راستا، لازم به ذکر است که پیش فروش خودروی ۲۰۰۸، بیش از ده ماه قبل از پیش فروش سیتروئن سی ۳ بوده است (۰۳/۰۴/۹۶) و اصلا در آن بازه زمانی، موضوع نرخ ارز نیمایی مطرح نبوده است و اینکه قیمت این خودرو در زمان ارسال دعوتنامه اول، نهایی گردیده بود و تغییرات قیمتی این خودرو، مطابق با قانون افزایش قیمت خودرو میباشد و نه بر اساس قانون کشف قیمت برای خودروهای جدید.
یک سوال اساسی هم در این رابطه قابل طرح است در حال حاضر، اختلاف قیمت کارخانه و بازار بسیاری از خودروها، بسیار زیاد است و عملا منجر به اختلاف قیمت زیاد در بازار تا کارخانه شده است.
تصور کنید که یک مشتری، خودرویی را با قیمت مثلا حدود ۱۰۰ میلیون تومان از کارخانه میخرد و در بازار با قیمت حدود ۲۰۰ میلیون تومان به فروش میرساند. یعنی حدود ۱۰۰% سود؛ و کارخانه با توجه به هزینههای انجام داده، زیان میکند. آیا این منطق پذیرفته است که کارخانههای خودروسازی ضرر بدهند و برخی از مشتریان سود کاملا غیر منطقی ببرند؟ و از طرف دولت، این تصمیم منطقی سازی قیمت برای جلوگیری از این دلالی، مدتهاست که معطل مانده و بجایی نرسیده است. هزینه این تصمیم را چه کسی باید بدهد؟ وقتی جلوی یک تصمیم منطقی مدتهاست گرفته شده است و مسئولین در خصوص این تصمیم گیری، ریسک نمیکنند، هزینه تعطیلی کارخانجات و هزینههای حقوق کارگران را چه ارگانی باید پرداخت کند؟
البته بر اساس اطلاعات تکمیلی چند روز پیش سازمان حمایت از شرکت سایپا خواسته تا مشخص شدن موضوع و بررسی های لازم از ارسال دعوتنامه فعلا خودداری کند.
گفتنی است در صورت وجود نقض و یا اسنادی مبنی بر صحت نداشتن اطلاعات ارسالی شرکت سایپا برای این گزارش، آمادگی انتشار اسناد و مدارک مشتریان را دارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *