زاکانی: شهرداری تعهدی در زمینه ساخت مسکن ندارد؛ ما تسهیلگر هستیم
خبرگزاری میزان - به گزارش شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه دویست و هفتاد و هفتم شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت تا پاسخگوی سوالات ۲ تن از اعضای شورا در خصوص «علل عدم انجام و پیشرفت عملیات ساخت دویست هزار واحد مسکونی در سطح شهر تهران» و «ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور» باشد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ابتدا اعلام کرد: شهردار از ابتدا آمادگی پاسخ به سوالات را داشت، اما به دلیل فضای موجود در کشور، صلاح دیده شد که حضور ایشان در شورا با تأخیر صورت بگیرد.
چمران گفت: شهرداری خوب کار کند، شورا سربلند است و اگر خوب کار نکند، سر ما پایین خواهد بود.
همان روز اول از رئیس شورا درخواست کردم که در صحن حضور پیدا کنم
شهردار تهران در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد شهدای مقاومت، گفت: امروز دو سال مدنظر است که یک مورد آن در خصوص ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است که توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
وی افزود: سوال دوم نیز در مورد قرارداد با وزارت کشور در مورد نحوه استفاده از ونهایی است که تحویل گرفتیم. ما همواره از این موضوع استقبال میکنم و همان روز اول از رئیس شورا درخواست کردم که در صحن حضور پیدا کنم.
زاکانی با بیان اینکه یکی از کارهایی که در شهرداری دنبال کردیم مبتنی بر یک قاعده کلی بود که آن قاعده مسئولیت پذیری در شهر بود، یادآور شد: ما بر آنچه در شهر است، احساس مسئولیت داریم و در مورد آنچه مربوط به ما نیست به متولی امر کمک میکنیم تا خدمات ارائه دهد. این رویکرد جدیدی است که موضوعات مردم موضوع ماست.
شهردار تهران با اعلام اینکه ما در همین راستا ساماندهی معتادان متجاهر و کودکان کار را دنبال کردیم، گفت: ما قرارگاه جهادی مسکن را از دو سال پیش تشکیل دادیم. خانم نجفی علت تأخیر در برگزاری قرارگاه را جویا شده بودند در حالی که شهرداری تعهدی در این زمینه ندارد و ما مسئول تسهیلگری هستیم.
وی ادامه داد: ما هدف گذاری کردیم که به سایر دستگاه ها، نهادها و به بخش عمومی و خصوصی کمک کنیم تا به وظایف خود عمل کنند. وظیفه، وظیفه دولت است نه شهرداری. وظیفه شهرداری تسریع در ایجاد زمینه تولید مسکن در شهر تهران است که به بهترین نحو انجام دادیم و این یکی از مدالهای افتخاری است که در ۳۹ ماه و چهار روز یکی از کارهای خوب ماحصل اقدامات قرارگاه جهادی مسکن است. اصل سوال مربوط به ما نیست و ما پروانه صادر میکنیم و زمینه سازی بر عهده ماست که دو تا پنج سال زمان دارد که پیمانکار میتواند بسازد یا نسازد که اگر ساخت و ساز انجام نشود باید بعد از پنج سال مجدداً اقدام کند.
زاکانی با بیان اینکه ما به وزارت راه و شهرسازی در این زمینه کمک کردیم، گفت: میخواستند تهران را گران کنند که مردم از این شهر فرار کنند. این یک خط کلی در دهه ۹۰ بود که توسط دولت دنبال شد. در نتیجه تهران گران شد و میانگین قیمت مسکن در تهران ۸۰ میلیون تومان به ازای هر مترمربع است که این آمار در کنار اجاره نشینی مردم فاجعه است. این اتفاقات باعث شد ساخت مسکن کاهش پیدا کند و شهر به سمت فرسودگی برود.
قائل به تسهیل کار مردم و ارزانسازی شهر هستیم
شهردار تهران با تأکید بر اینکه ما قائل به تسهیل کار مردم و ارزان سازی شهر هستیم، اظهار کرد: شهرهای دیگر نیز قائل بر تهران هستند و خود را با تهران قیاس میکنند. این نگاه غلط که بیان شد و ادامه پیدا کرد، شکسته شد و با تشکیل قرارگاه جهادی مسکن و حضور شهرداران ۲۲ منطقه و معاونت شهرسازی تسهیلگری صورت گرفت. ۵۷۶ هزار واحد تفاهم نامه در این زمینه امضا شد که نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد آن عملیاتی شد.
وی اضافه کرد: تسهیلاتی که ممکن بود سالهای سال در کوچه پس کوچههای شهرداری طول بکشد، فراهم شد. ما با وزارت راه و شهرسازی همکاری میکنیم و هیچ تعهدی برای ساخت این واحدهای مسکونی نداریم الا قدرالسهم خود که در این زمینه اقدامات لازم را انجام دادیم.
زاکانی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با دانشگاهها و تبدیل تعدادی از آنها به قرارداد، یادآور شد: با هر مجموعهای که میتوانستیم همکاری کنیم، وارد مذاکره شدیم. تفاهم نامههای متعددی را امضا کردیم و ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در مرحله عملیات قرار گرفتند. بخشی از آنها در کمیسیون ماده پنج مجوز گرفتند و بخشی تا صدور پروانه پیش رفتند.
وی افزود: بخشی دیگر که نیاز به صدور پروانه برای شروع ندارند، اما مبتنی بر تفاهم با وزارت کشور، میتوانند سفت کاری انجام دهند و از ما چارچوبی را دریافت میکنند هم آغاز به کار کرده اند. عمده این واحدهای مسکونی در کمیسیون ماده پنج مجوز گرفتند و این افتخاری برای دوره ششم مدیریت شهری محسوب میشود.
شروع شدن یا نشدن طرحها به مجری طرح برمی گردد
شهردار تهران با بیان اینکه شروع شدن یا نشدن طرحها به مجری طرح برمی گردد، گفت: قدرالسهم ما زمینه سازی برای رسیدن به نقطه شروع ماجرا در مرحله عملیات است و ما با افتخار این مرحله را پیش بردیم.
وی همچنین با پرداختن به ۲۰۳ هزار واحد مسکونی تصریح کرد: ۲۰۳ هزار واحد مسکونی در هیئت دولت مطرح شد تا ببینیم چگونه میتوانیم به دولت شهید رئیسی کمک کنیم که قیمت مسکن در کشور مهار شود و زمینه تسهیل در ساخت مسکن در تهران و سایر شهرها فراهم شود. آقای مخبر به پنج وزیر دستور همکاری داد و این اقدام تسهیل شد.
زاکانی با بیان اینکه عملیات شروع این واحدها آغاز شد و بخشی از آن در حال اجراست و بخشی دیگر نیز از مرحله شهرداری عبور کرده است، اذعان کرد: شهرداری برای ساخت مسکن عدد و رقم چند صد همتی را نیاز داشت تا کار را شروع کند. ما حق ورود به این کار را نداریم. ما بخشی از بار تکلیفی دولت و دستگاهها را هم بر عهده گرفتیم.
۲۸۵ هزار واحد مسکونی مربوط به بخش دولتی است
شهردار تهران با بیان اینکه این سوال باید از کسانی پرسیده شود که پروانه گرفته اند، گفت: شهرداری هیچ تعهدی ندارد و بیش از ۳۰ هزار واحدی که وجود دارد مختص زمینهای شهرداری است که مشارکت کند. اگر شهرداری بخواهد کاری انجام دهد باید از شورا مجوز بگیرد. ما زمینهای مرتبط با شهرداری را برای مولدسازی وارد موضوع کردیم، اما از اساس ۲۸۵ هزار واحد مسکونی مربوط به بخش دولتی است. یک زمین ۶۱ هکتاری در منطقه ۲۱ مختص سازمان زمین شهری است.
وی با اعلام اینکه بخشی از این طرحها نیز به بخش خصوصی اختصاص دارد، یادآور شد: اصل سوال به ما برنمی گردد؛ جا دارد از معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی در این خصوص تقدیر کنم که به بهترین شکل برای دیگران تسهیلات ایجاد کردند. ما میتوانستیم این درد را نداشته باشیم که مسکن گران شد. ما میتوانستیم این تسهیلات را ایجاد نکنیم، اما عدم انجام آن را خیانت میدانستیم؛ لذا وارد کار شدیم و زمینه را تسهیل کردیم.
زاکانی با بیان اینکه ما علاقه نداریم کارها را در بوق اعلام کنیم، اظهار کرد: پیام اجتماعی پیگیریها و این اقدام شکستن حباب مسکن و آثار آن بود. جزئیات اقدامات به عضو پرسشگر در این زمینه بهتر است ارائه شود.
در پی اظهارات نجفی عضو شورای شهر و تذکر رئیس شورا به وی که درخصوص سوالی که مطرح کردند، صحبت کنند، زاکانی با بیان اینکه عضو شورا بیانیه سیاسی خواند و هیچ یک از موارد در سوال وی وجود نداشت، گفت: آنچه که من اعلام کردم پاسخ به سوال خانم نجفی بود. آنچه خانم نجفی گفت موضوعات دیگری است و مقصود چیز دیگری است.
شهردار تهران یادآور شد: بنده گفتم که این موضوع مسئولیت ما نیست و ما کمک کردیم. همانطور که حدود ۱۹ هزار معتاد متجاهر را ساماندهی کردیم و این قابل سنجش است. شهرداری در زمان ورود ما با مشکل فضا برای معتادان متجاهر روبه رو بود در حالیکه امروز حدود هشت هزار ظرفیت وجود دارد.
وی افزود: بر اطلاعاتی که به دست شما رسیده باید اشراف بیشتری داشته باشید، چون اظهار نظر شما دقیق نیست. در منطقه ۲۱ مجوز دادیم و شهرک الگو با تأمین سرانه هاست. واحدهای مسکونی آتشنشانان با سرانهها ساخته میشود. باید اطلاعات دقیق دریافت میکردید. ضمن اینکه اتفاقا منطقه ۲۱ فرونشست ندارد و فرونشست مربوط به منطقه ۱۷، ۱۸ و ۱۹ است.
زاکانی با بیان اینکه تفاهم نامههای مسکن ادامه داشت و ۲۸۵ هزار واحد آن وارد عملیات شد، گفت: این عملیات به معنای تسهیلگری ماست. این یک پروانه هشت هزار واحد است، اما باید واحدپذیریها را باید در سطح شهر دید.
شهردار تهران درخصوص کلنگ زنی بدون مجوز هم گفت: این موضوع مصوبه بالاسری دارد. شهرداریها و شوراها مکلفند ناظر بر طرح الگوی ملی بر و کف بدهند و تفاهمی که بین وزیر کشور و وزیر راه وجود دارد بر این موضوع اشاره دارد.
با تاکید نجفی بر اینکه بر موضوعات اشراف کامل دارد، شهردار پایتخت گفت: اگر اطلاع دارید و مباحث نادرست است که بدتر است. من میخواستم خیرخواهی کنم. بنده فکر میکردم از روی نداستن این موضوع را مطرح کردید، اما اینکه میدانستید و گفتید، بدتر است. ما مجوز بر و کف میدهیم و تا پایان سفت کاری مجموعه میتواند کار خود را پیش ببرد.
وی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای آتش نشانان افتخار مدیریت شهری است، یادآور شد: برای سایرین نیز اقداماتی انجام دادیم و میدهیم. با تعاونیهای بی در و پیکر ۱۰ سال و ۱۲ سال مردم را بیچاره نکردیم. یکی از کارهای خوب ما در کمیسیون ماده پنج اقدامات برای ده ونک، مرادآباد، اسلام آباد، نفرآباد و دیگر بخش هاست.
در اسلامآباد با مشارکت بنیاد مستضعفان فاجعه ۴۰ ساله تهران جمع میشود
زاکانی همچنین تصریح کرد: چرا بخش خالی لیوان را اظهار میکنید با بخش پر لیوان که به نفع مردم است را عنوان نمیکنید. چرا ابهامات را بیان میکنید، اما از آنچه روی زمین اتفاق میافتد، یک کلمه ذکر نمیکنید. بنده در اسلام آباد با مردم صحبت کردم. ما در اسلام آباد زمینی داریم که با مشارکت بنیاد مستضعفان بارگذاری خواهد شد و فاجعه ۴۰ ساله تهران با این اقدام جمع شود. چطور این کار را نمیبینید و فرض یک اطلاع نادرست، مواردی را اعلام میکنید؟ مردم در آن بخش چند دسته هستند. برخی میگویند به میزان ملکی که دارند به ما ملک بدهید که امکان پذیر نیست.
شهردار تهران با بیان اینکه بر اساس سبقه و سابقه و بر همان میزان امکانات به مردم ارائه خواهد شد، گفت: شما چطور به مصوبات خود دقت ندارید؟
وی همچنین تصریح کرد: در گذشته ۳۱ هزار پروانه در سال ۹۱ صادر شده و تا سال ۱۴۰۰ میزان صدور به پنج هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و یک فاجعه رخ داده است. برای ۹۳۰ هزار قطعه اگر قرار باشد پنج هزار پروانه صادر کنیم ۱۴۶ سال زمان میبرد که شهر بازسازی شود و این به معنای این است که تهران روی سر مردم خراب شود. ما این خط را برای اولین بار شکستیم و بالا رفته ایم.
در سه سال گذشته به دلیل ایجاد تسهیلات صدور پروانه روند افزایشی داشته است
شهردار تهران با بیان اینکه یک سقوط حتمی به سمت موفقیت بزرگ و افتخار برای شهرداری رفته و نباید مورد سوال قرار بگیرد، یادآور شد: سال ۹۸ تعداد ۱۰ هزار، سال ۹۹ تعداد هفت هزار و سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۹۸۴ پروانه صادر شده و این آمار در سه سال گذشته روند افزایش داشته که به ایجاد تسهیلات برمی گردد.
کجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم که حالا مطالبه میکنید؟
وی ادامه داد: تمام موارد دست ما نیست؛ مگر نظام مهندسی دست ماست؟ ما تسهیلگری کردیم. کجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم؟ باید آنچه را از ما طلب میکنید بر اساس آن چیزی باشد که به ما مجوز دادید.
زاکانی با بیان اینکه ۳۰ هزار واحد مسکونی زیر نظر سازمان نوسازی برای مولدسازی است، یادآور شد: بند ۲۱ ماده ۵۵ به ایجاد امکانات و ساخت مسکن برای ضعفا اشاره کرده است. شما لطف کنید در بودجه مبلغی در نظر بگیرید که برای ضعفا مسکن بسازیم، اما چون این مجوز نبوده، ما زمینهای را فراهم کردیم که مسکن استطاعت پذیر ساخته شود.
میتوانستیم مانند دوره قبل خود را متعهد به پرداخت بدهیهای شهرداری نکنیم
شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از این زمینها برای بدهیهای گذشته در اختیار معاونت مالی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این بدهیها مگر مربوط به من است؟ آقای امانی اولین سوالی که از من پرسیدند این بود که با ۷۰ همت بدهی چه میکنید؟ و ما پاسخ دادیم این رقم پولی نیست. این بدهیها به دهه ۸۰ و ۹۰ برمی گردد که برای شهر خرج شده است. در دوره قبل بی تعهدی شده بود و به بانکها گفتند به همان کسی که وام گرفته بگویید و از آنها بگیرید، اما ما این را نگفتیم و ۴۶ همت را پرداخت کردیم.
وی ادامه داد: در بودجه اعلام شده که پرداخت بدهیها سقفی ندارد. ما میتوانستیم مثل شورای قبل بی خیال باشیم و بگوییم پرداخت نمیکنیم. تا امروز از قبل واحدهای مسکونی تا چهار همت تسویه شده و تا ۱۰ همت تعهد سازمان نوسازی به معاونت مالی و اقتصاد شهری است. ما از طریق ارائه تسهیلات این اقدام را انجام میدهیم.
زاکانی با بیان اینکه چه کسی با من چای خورده که به او واحد مسکونی دادم، تأکید کرد: شما یک نفر را نام ببرید. بنده که از مال حلال هم اینجا میگذرم، شما در آن دنیا میتوانید به پدر خود در این مورد پاسخ دهید؟
شهردار تهران با اعلام اینکه بنده از خودم مطمئن هستم، گفت: شما یک نفر را نام ببرید تا پیگیری کنم و در این صورت خودم مدعی هستم.
وی افزود: ما در مسیر سرانههای هفتگانه ۲۶ شهرک الگو داریم که در قالب بخشی از ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است. در لکههای ناکارآمد شهری، تمام سرانهها از آنها گرفته شده است. یک مثال بزنید و بگویید در این محدوده سرانهها رعایت نشده است.
زاکانی ضمن تقدیر بابت سوال گفت: تقاضای بنده این است که اطلاعات با ما مرور شود. ممکن است از زیر مجموعه اطلاعاتی بگیرید که شما را به چاه بیندازد؛ همانطور که برای ما هم همین اتفاق میافتد.
در پروژه باغ آذری به دلیل تغییرات مدیریتی در دولت روند کار کند شده است
وی با اعلام اینکه پروژه باغ آذری پروژه مشارکتی با بنیاد مسکن است که پس از تغییرات صورت گرفته در آن کار کند شد، گفت: ما با آقای نیکزاد قرارداد بستیم و وقتی تغییر مدیریتی صورت گرفت، پروژه کند شد. ما دائماً موضوع را پیگیری میکنیم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: شورا به ویژه رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری در مورد کن و اسلام آباد مداخله کرد که در کمیسیون ماده پنج و شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری و تصویب شد که البته عدهای از آن ناراضی هستند، اما عمده مردم رضایت دارند.
از سال ۱۴۰۱ چهار مکاتبه با وزارت کشور برای بازپسگیری پولمان انجام دادهایم
زاکانی در ادامه این جلسه و در پاسخ به پرسش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در خصوص «ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور» نیز گفت: وزارت کشور در راستای تعهدی که نسبت به شهرها و کلانشهرها دارد، قاعده ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابعی که شهرداری ها در اختیارش قرار می دهند، ون و اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداری هایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم.
وی افزود: سهم اتوبوس ۹۰۰ دستگاه و سهم ون ۶۳۰ دستگاه بود. ما جزو شهرداری های خوش حسابی بودیم که ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و ۲۴۰ اتوبوس و ۲۵۲ ون تحویل ما شد.
شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور نتوانست به دلایلی به تعهدات خود عمل کند که دلایل آن نیز موجه بود، اظهار کرد: ما موضوع را به شدت پیگیری کردیم که این امکانات به شهر اضافه شود اما چون وزارت کشور نتوانسته بود بخش ارزی خودروساز را تأمین کند عملاً نتوانست این دستگاه ها را تحویل بگیرد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.
زاکانی با تأکید بر اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک سه مکاتبه در سال ۱۴۰۱ و یک مکاتبه در سال ۱۴۰۲ انجام داد که یا پول بازگردانده شود و یا قدرالسهم ما تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: پاسخ مکاتبات ما از سوی وزارت کشور داده شد اما مکرراً می گفتند که ملاک دستور العمل است و ما هم گفتیم که ۷۰ درصد باقی مانده را وزارت کشور باید بپردازد. ما مکاتبه جدید خود را ۱۵ مهرماه امسال انجام دادیم و درخواست تعیین تکلیف داشتیم.
وی با بیان اینکه ما به تمام موازین قانونی عمل کرده ایم، تصریح کرد: نامه ای توسط وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده و تأمین منابع مالی فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی است و پرداخت آن با تأخیر مواجه شده و روند تسریع با پیگیری های صورت گرفته در حال انجام است و صورت خواهد پذیرفت.
وزارت کشور گفت تا زمان تعیین تکلیف، ادعای مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است
شهردار تهران با اعلام اینکه ما ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل می گرفتیم، یادآور شد: گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.
زاکانی ادامه داد: رئیس سازمان شهرداری ها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ون ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ گونه تصمیم گیری را در این زمینه دارد. ما دو روز است در این زمینه تعیین تکلیف شده ایم. ما موضوع را دائماً پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کرده ایم اما وزارت کشور می گفت که بر اساس ضوابط خود اقدام می کند.
وی با بیان اینکه وقتی در شهر فعالیت را شروع کردیم رویکرد جدیدی داشتیم که از فناوری های نوین برای ارائه خدمت استفاده کنیم، گفت: یکی از فناوری ها شاتل تاکسی بود تا سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و دنبال کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکت دارای این فناوری شد.
شهردار تهران با بیان اینکه پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر بود، تصریح کرد: برای ما اطمینان آور بود که این شرکت می تواند طرح را عملیاتی کند. اولین اقدام عملیاتی در این خصوص در ایام اربعین صورت گرفت.
زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل می توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه ای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت. زمانی که این خدمت در سفر اربعین ارائه شد، بلیط تهران- مهران یک میلیون تومان بود که با این وسیله نقلیه رقم بلیط به ۴۹۵ تا ۵۴۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن ها سخت است، گفت: تاکسی ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری می کنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخش ها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.
درآمد شاتل سرویس مستقیماً به سازمان فاوا می رود
شهردار تهران با بیان اینکه بزرگترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، خاطرنشان کرد: شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجهه ای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا می رود و سازمان می تواند جزئیات آن را ارائه دهد.
وی با اعلام اینکه اجرای طرح ها به دوره آزمایشی نیاز دارند، اظهار کرد: این اقدام ادامه داشت و دنبال می شد. همان تعداد ون که از طریق تاکسیرانی تفاهم شده بود و چون نمی توانستند مستقیماً قرارداد ببندند شرکت حامیان شهر زیر نظر معاونت مالی با شرکت فناوری مورد نظر قرار داد بست و نزدیک به ۵۰ ون در این طرح مورد استفاده قرار گرفت.
زاکانی با بیان اینکه شاتل تاکسی ها تنها در برخی مقاطع زمانی خاص خدمات تحت این طرح را ارائه می دهند و در دیگر ساعات در سطح شهر خدمات رسانی می کنند، گفت: این اقدام بر اساس خدمتی نوآورانه در شهر بوده است. برای توسعه این کار چهار خط تلاش را دنبال می کنیم که یک مورد آن تقویت سازمان فاواست. خط تلاش دوم ناظر بر سازمان نوآوری و فناوری های نوین است که ابلاغ آن را از وزارت کشور دریافت کردیم.
وی ادامه داد: خط تلاش دیگر تأمین زیرساخت های شهر است و از فاوا، کنترل ترافیک و مترو موارد را دنبال کردیم که شرایط جدیدی ایجاد شود که در شرکت یارانه شهر دنبال خواهد شد. مشکلاتی پیش آمد که کار ما به تأخیر افتاد. البته تلاش ها صورت گرفت که امور بر اساس مجرای قانونی دنبال شود. قراردادها را منعقد کردیم که موضوع به تأخیر نیفتد.
اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند متناسب با موضوع بود
شهردار تهران با بیان اینکه خط تلاش چهارم این بود که یک شرکت امور را مدیریت کند، اظهار کرد: اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند دقیقاً متناسب با موضوع بود. ۴۰ شرکت وجود داشت که تعداد ۲۰ مورد آن برای شهر مضر بودند. شرکت هایی که می توانستند کاربرد داشته باشند، به کار بازگردانده شدند.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دو روز است که برای ما در خصوص ون ها تعیین تکلیف کرده، گفت: تعدادی از این ون ها در اربعین استفاده شده بود و تعدادی از آنها حتی سانحه دیده بودند که ما حتی آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. ما با تعیین تکلیف دو روز پیش نمی توانیم کاری کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم.
وزارت کشور سهم ۷۰درصدی اش را نداد ارقامی که پرداخت کردیم برای کل ون های دریافتی محاسبه شد
زاکانی با بیان اینکه عدم پرداخت حق وزارت کشور بر اساس عدم تأمین ارز بوده و بر اساس آن نتوانست تعهد خود را نسبت به شهرداری انجام دهد و این خارج از اختیار ماست، یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور نتواست رقم ۷۰ درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون های دریافتی محاسبه شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه وزارت کشور به ما اعلام کرد که از ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست، اظهار کرد: وزارت کشور دستورالعمل را زمانی ابلاغ کرد که متعهد به تأمین ۶۳۰ دستگاه ون بود اما وقتی قدرالسهم خود را پرداخت نکرد و تعهد وزارت کشور عملیاتی نشد، دیگر دستورالعمل قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ما از دو روز گذشته بر اساس چارچوب های مصوب شورای شهر در شهرداری است. به ما گفته بودند حق ندارید اقدامی انجام دهید اما چون پول را ما پرداخت کردیم بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهیم کرد.
زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت هم بهره گیری از نرم افزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرم افزار شهرداری ارائه شد، یادآور شد: خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و بخش دومی وجود نداشت. برای این شرکت صاحب نوآوری می توانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی توانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می شود و قابل رهگیری است.
وی درباره موارد مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد. به عبارتی فعالیت شاتل سرویس با شیوه جدید به زودی انجام می شود.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.
وی با بیان اینکه ۴۶ ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون ها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون ها که به دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت های خصوصی و رانندگان است، اظهار کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اعلام کرد: تنها ۵۰ دستگاه از ۲۵۲ دستگاه ون در شاتل تاکسی فعالیت می کردند. برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده اند.
وی با بیان اینکه قدرالسهم ریالی شهرداری برای پرداخت هزینه ون ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و پلاک گذاری ۴۳ درصد است، خاطرنشان کرد: این رقم ناظر بر ۶۳۰ دستگاه به قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل محاسبه است و رقمی که ما پرداخت کردیم، مشخص است.
شهردار تهران با اعلام اینکه نامه وزارت کشور در این خصوص کاملاً مشخص است، گفت: بر اساس محاسبات رقم بر مبنای ۴۳ درصد به حدود ۲۷۶ میلیارد تومان می رسد که ما تقریبا ۲۷۷ میلیارد تومان پرداخت کردیم. ما چند صد میلیونی بیشتر به وزارت کشور دادیم نه بخش خصوصی که آن هم گفتند بازمی گردانند.
در دوره معاونت شما هم پول شهر برای اتوبوس برقیها رفته اما اتوبوسی نیامده است
وی همچنین تصریح کرد: ما می دانیم وزارت کشور چرا نتوانست پرداخت کند. بنابراین چرا عدم تأمین هزینه ون ها از سوی وزارت کشور به سمت ما منتقل می شود؟ آقای تشکری هاشمی می دانند کار چقدر مشکل است. ایشان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را در سال ۱۳۹۰ پیگیری کردند که خرید آن انجام شود اما تا سال ۱۳۹۶ تنها چهار دستگاه وارد شد. این خوب است که ما بگوییم چرا اینگونه شد؟
زاکانی با بیان اینکه مال شهر رفته و هنوز بازنگشته است، یادآور شد: تمام اعتراض بر این است که چرا شهرداری دو سال پیش ۵۰۰ میلیون تومان اضافه پرداخت کرده است. کار سخت است. ما متهم هستیم که چرا این رقم اضافی را واریز کردید. حرف ما این است که شما در کار اجرا هستید و ۹۹ میلیارد تومان متعهد بودید و ۶۳ میلیارد تومانش را هم پرداخت کردید. درواقع این نشان می دهد کار اجرا سخت است.
شهردار تهران با بیان اینکه انتظار ما این است که شورا بودجه ما را به گونه ای تنظیم کند که بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که شورا به ما کمک کند تا مسیر دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه وقتی وزارت کشور نمی تواند رقم ون ها را بپردازد چه ضرورتی دارد که با اقتضای وزارت کشور، موارد را تنظیم کنم بلکه به اقتضای شهر اقدام خواهم کرد، گفت: اصل ماجرا این است که وزارت کشور به تعهدات خود عمل نکرده و ما زمانی باید به دستورالعمل عمل می کردیم که وزارت کشور به تعهدات خود عمل می کرد.
زاکانی با بیان اینکه اسنپ چه پیشینه ای در حوزه حمل و نقل دارد، گفت: این شرکت صاحب یک نوآوری است و توانسته تمام تاکسی های تلفنی را تحت الشعاع قرار دهد. خدمت و رفاه برای مردم توسط فناوری های نوین تأمین می شود. این شرکت نیز همچون اسنپ ایده ای داشته که توانسته موفق عمل کند و اگر موفق نمی شد باید می پرسیدید که چرا با شرکتی قرارداد بستید که موفق عمل نکرده است.
شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت در اربعین با نیمی از قیمت خدمات رسانی کرده و در طول دوره آزمایشی خود هم جابجایی مسافر داشته است. شاتل تاکسی در ساعات پیک خدمت خاص ارائه می کند و برای تاکسی های برقی که در حال ورود هستند، نیز چنین ایده ای در نظر گرفته شده که مردم صندلی تاکسی های برقی را رزرو کنند.
زاکانی با بیان اینکه اگر در ساعات خارج از فعالیت شاتل تاکسی اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد می کنیم، گفت: آقای وحدت کار مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی، موضوع شاتل تاکسی را اول پیگیری کرد و ادامه کار را دیگران انجام دادند.
شهردار تهران با اعلام اینکه مواجهه با شرکت های مطرح شده توسط سازمان تاکسیرانی صورت گرفت و چون نمی توانست قرارداد ببندد شرکت حامیان قرارداد منعقد کرد، یادآور شد: قرار شد شرکت تجارت الکترونیک کار را توسعه دهد اما به دلیل اختلاف نظر با وزارت کشور مبنی بر نحوه استفاده از ون ها، این توسعه صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه شهرزاد توسط شهرداری تهیه شده و شرط شاتل این بود که در قالب شهرزاد خدمات خود را ارائه دهد، گفت: حساب شاتل تاکسی شفاف است و جزئیات آن اعلام می شود.
سوءجریان وجود ندارد بلکه اختلاف نظری است که براساس عدم عمل وزارت کشور به تعهدش است
زاکانی ادامه داد: سوء جریان وجود ندارد بلکه اختلاف نظری است که بر اساس عدم عمل وزارت کشور به تعهدش است که البته وزارت کشور تمام تلاش خود را انجام داد اما بخشی از آن به نتیجه رسید و بخشی دیگر خیر. اگر از نکته مدنظر وزارت کشور که به تعهد خود عمل نکرده بود، تمکین می کردیم باید از ما سوال می پرسیدید.
شهردار تهران با بیان اینکه هیچ شخصی از طرف شهرداری و مجموعه تجارت الکترونیک محل سوال در ذهن بنده نیست، گفت: ما با اراده در مسیری که در نظر گرفته بودیم، پیش رفتیم.
به گزارش شهر مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درادامه این جلسه گفت: ما تعدادی از شرکت ها را در دوره سوم شورا منحل کردیم اما پنج شرکت محل اختلاف بود که گفتند مورد نیاز است و فرصتی باقی نماند که تجدید نظر صورت بگیرد. باید بررسی شود که ببینیم شرکت مورد نظر جزء شرکت های منحل شده، قرار داشته یا خیر؟ حتی اگر این شرکت ها منحل شده بوده اما هنوز کار می کردند، باز هم نباید با آنها قرارداد منعقد می شد.
زاکانی نیز در این خصوص گفت: این شرکت هم در گذشته هم امروز کارکرد داشته است. در هر صورت موضوع توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری بررسی می شود.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه پیش از سوال آقای تشکری هاشمی، مکاتبات با وزارت کشور صورت گرفته بود، گفت: ما پاسخ اولیه را در سال ۱۴۰۱ گرفتیم و پاسخ های بعدی سال قبل داده شد و مهرماه امسال آب پاکی را روی دست ما ریختند. موضوع بسیار شفاف است. نامه ای که رئیس سازمان شهرداری ها ارسال کرده صراحتاً بیان کرده که تصمیم گیری در خصوص ون ها از این پس بر عهده شهرداری است چراکه رقم آن را پرداخت کرده است.
وی افزود: ما برای گره گشایی کار مردم خود را به آب و آتش می زنیم و دیگران را هم مجاب می کنیم که کار ما کار درستی است.
انتهای پیام/
در حال تکمیل/