گزارش|

ترویج خشونت و عبور از خطوط قرمز اخلاق توسط کنعانی‌زادگان/ ضرورت برخورد قاطع و حفظ شأن تیم ملی

1:15 - 07 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۹۳۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
ترویج خشونت و عبور از خطوط قرمز اخلاق توسط کنعانی‌زادگان/ ضرورت برخورد قاطع و حفظ شأن تیم ملی
از قرارِ معلوم مشخص نیست کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به جز جریمه مالی، چه راهبردی برای مقابله با بی‌اخلاقی فوتبالیست‌ها در نظر گرفته، زیرا شواهد موجود نشان می‌دهد جریمه مالی راهکار مناسبی برای اصلاح بازیکن نیست!

خبرگزاری میزان - بعد از جنجال‌های تمام‌نشدنی بیرانوند و قصور کمیته اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال در برخورد قاطع با این بازیکن که باعث شد پای سایر مراجع نیز به این پرونده باز شود تا موضوع رشوه در فوتبال عادی‌سازی نشود، نوبت به ملی‌پوش پرحاشیه دیگری رسیده که اقدامی غیراخلاقی در جهت دیگری صورت داده است.

شواهد و احکام صادره نشان می‌دهد برخوردهای انضباطی و احکام کمیته اخلاق از سوی فدراسیون فوتبال نه‌تنها هیچ تأثیری بر اصلاح بازیکنان ندارد، بلکه آن‌ها به مسیر پرحاشیه خود ادامه می‌دهند! بیرانوند و کنعانی‌زادگان ندارد، بی‌اخلاقی در فوتبال دارد تبدیل به یک اپیدمی می‌شود که لازم است پیش از گسترش بیشتر آن، مسئولان ورزش وارد عمل شوند.

مصلحت‌اندیشی و مسامحه با سوگلی‌ها بلای جان فوتبال 

مصلحت‌اندیشی و تخفیف به بازیکنان ملی‌پوش یا حاضر در تیم‌های مطرحی همچون استقلال و پرسپولیس نه‌تنها فایده‌ای نداشته بلکه آن‌ها را جسورتر و بی‌پرواتر کرده است، به حدی که بیرانوند بعد از ادعای صریح درباره رشوه دادن، به راحتی آن را ماست‌مالی می‌کند و نکته جالب اینجاست که با وجود ورود جدی قوه قضائیه به این موضوع، ارکان فدراسیون فوتبال موضوع را وارونه جلوه می‌دهند و می‌گویند شیرینی با رشوه فرق دارد!

در هر حال فوتبال ما به وضعیتی دچار شده که ارکان فدراسیون، شیرینی دادن و شیرینی گرفتن را بدون ایراد می‌دانند و باید تجدید نظری بر اعضای کمیته‌ها صورت گیرد تا بدانند اعتبار و وجهه کشور چه‌قدر بااهمیت‌تر از مصلحت‌اندیشی‌های سلیقه‌ای این افراد است که حتی احکام صادره‌شان مورد تأیید بهترین کارشناسان حقوق ورزشی کشور نیست!

ترویج خشونت و رد کردن خط قرمزهای اخلاقی توسط کنعانی‌زادگان/ ضرورت برخورد قاطع و حفظ شأن تیم ملی

 

درگیری خیابانی، ادعای دروغ و جریمه نیم میلیاردی

بعد از جنجال بیرانوند، نوبت به پرونده محمدحسین کنعانی‌زادگان رسید. این بازیکن که نام تیم ملی و پرسپولیس را یدک می‌کشد در خیابان با مردم عادی بنا به دلایلی که غیراخلاقی است درگیر می‌شود و به راحتی وارد یک دعوای خیابانی می‌شود و گویا فراموش می‌کند که باید یک الگوی مناسب برای نسل جوان باشد نه یک بزن‌بهادر با رفتار نامناسب و غیراخلاقی که خارج از اصول و هنجارهای جامعه است. البته این بازیکن برای فرار از بار مسئولیت این بی‌اخلاقی مدعی می‌شود که برای جلوگیری از سرقت تلفن همراهش وارد درگیری شده، ادعایی که پس از تحقیقات کمیته اخلاق و انضباطی فدراسیون فوتبال رد می‌شود.

البته این نخستین بار نیست که کنعانی‌زادگان مرتکب چنین اشتباهاتی می‌شود. اشتباهات بزرگ کنعانی‌زادگان که باعث آبروریزی‌های بین‌المللی در فوتبال ایران شد به حدی بغرنج است که بسیاری از رسانه‌ها، گاهی اوقات نمی‌توانستند به بازگوکردن اعمال این بازیکن بپردازند! جای تأسف دارد که یک بار برای همیشه راهکاری برای این دست بازیکنان که به زعم منتقدان سوگلی به حساب می‌آیند اندیشیده نمی‌شود. انتظار می‌رود وزارت ورزش و جوانان به این موضوع ورود جدی داشته باشد و یک بار برای همیشه ریشه بی‌اخلاقی و ترویج خشونت از فوتبال ما کنده شود.

تنبیه متناسب با جرم تنها راه مقابله با بی‌اخلاقی

اگر فقط یک بار به صورت جدی، یک فوتبالیست با محرومیت متناسب با جرمش تنبیه و از ورود به مستطیل سبز محروم شود، آن وقت خواهیم دید که چقدر شرایط بهتر خواهد شد و فوتبالیست‌ها که الگویی ویژه برای نسل جوان هستند چه دقتی بر روی اعمال خود به خرج خواهند داد. چراکه به نظر می‌رسد جریمه‌های مالی با توجه به قراردادهای گزاف و فضایی بازیکنان هیچ تأثیری ندارد. همین موضوع باعث می‌شود فوتبالیست‌های سن‌بالایی که اصلاً حق دریافت چنین مبالغی را ندارند و در این اندازه‌ها نیستند و حقوقشان از خارجی‌ها بیش‌تر است، هر گستاخی و اشتباهی را با جریمه دادن پاک کنند که قطعاً این روند اشتباه نیاز به اصلاح اساسی و بنیادین دارد.

فدراسیون فوتبال باید راهکاری بیاندیشد تا با امثال بیرانوند، کنعانی‌زادگان و سردمداران خالکوبی همچون آرمین سهرابیان مقابله کند و باعث ترویج این اپیدمی در نسل فوتبالیست‌های جوان نشود و تحت تأثیر تهدیدهای بی‌اساس باشگاه‌ها قرار نگیرد که در غیر اینصورت هم از نظر حقوقی زیر سوال می‌رود و هم ممکن است نسل جوان با مشاهده اعمال اشتباه این بازیکنان سرشناس به بیراهه کشیده شوند که در هر صورت آسیب‌های جبران ناپذیری به وجهه ورزش کشور و فوتبال ملی ایران وارد می‌شود. ضرورت دارد سرمربی تیم ملی یا حتی سرمربی خارجی تراکتور بیش از آن که روی بازیکنانشان حساس باشند، روی اخلاق‌مداری و نظم و انضباط تیمی حساسیت به خرج بدهند.

گفتنی است بعد از جنجال و دعوای خیابانی عجیب کنعانی‌زادگان، کمیته اخلاق حکم و جریمه ۵۰۰ میلیونی را برای وی صادر و ادعاهای غیرواقعی او را اینگونه رد کرد و به او حتی حق اعتراض هم داد:

درباره کیفر خواست صادره دیوان تحقیقات علیه محمدحسین کنعانی‌زادگان دائر بر ارتکاب تخلف اخلاقی ترویج خشونت با توجه به استدلالات موجه دیوان تحقیقات و ملاحظه محتویات فیلم و عدم تطبیق درگیری با موضوع سرقت تلفن همراه و عدم دفاعیات موجه و عدم ارائه مستندات لازم در اثبات سرقت تلفن همراه لذا تخلف وی محرز و مستند به مواد ۲ و ۳ و ۴ و ۱۵ و ۳۰ و ۳۸ و ۵۷ و ۶۳ آئین نامه اخلاق فدراسیون فوتبال و بند یک ماده ۷ آئین نامه اخلاق فیفا نامبرده به پرداخت ۵ میلیارد ریال وجه نقد جهت توسعه فوتبال در رده‌های پایه هیأت فوتبال شهرستان چوار از استان ایلام به عنوان فعالیت اجتماعی محکوم می‌شد. رأی صادره ظرف یک هفته از ابلاغ قابل اعتراض در کمیته استیناف است.

نکته جالب اینجاست باشگاه پرسپولیس و مدیران آن، هیچ‌گونه عکس‌العملی از خود نشان نداده‌اند که جای تأمل بسیار فراوانی دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *