نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان - همدان برگزار شد/ توجه به آموزش در این دوره از جشنواره

12:21 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۷۷۷
نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان - همدان برگزار شد/ توجه به آموزش در این دوره از جشنواره
نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان - همدان صبح امروز با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان، شهردار این استان، مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره در تالار هنر برگزار شد.

خبرگزاری میزان -  نشست رسانه‌ای بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان - همدان صبح امروز ۶ آبان ماه ۱۴۰۳ در تالار هنر تهران برگزار شد.

این مراسم با یادی از شهادت جوانان ایرانی در تجاوز رژیم صهیونیستی آغاز شد.

حمید نیلی رئیس جشنواره و مدیرکل هنرهای نمایشی، مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان، سیدمسعود حسینی شهردار استان همدان، توحید معصومی مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی و امیر مشهدی عباس دبیر این دوره از جشنواره و … از جمله حاضران این نشست بودند.

حمید نیلی در ابتدای این نشست ضمن عرض خسته نباشید به دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره و گرامیداشت یاد شهدای وطن گفت: برگزاری این جشنواره در شهر همدان با تلاش‌های همه صورت گرفته است. تئاتر در حوزه کودک ابزاری است برای آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: در روزی که بنده مسئولیت اداره کل هنرهای نمایشی را بر عهده گرفتم، باید دبیران و مدیران را انتخاب می‌کردیم تا با توجه به اتفاقات ناگوار و تلخ درگذشت رئیس‌جمهور جشنواره‌ها صدمه ‌نبینند. توجه به آموزش از جمله نکاتی است که این جشنواره به آن توجه کرده است. با توجه به این که نگاه رهبر انقلاب نیز در گام دوم انقلاب همین بوده است؛ دبیر جشنواره نیز همان دید و نگاه را به این جشنواره دارند.

این مدیر هنری بیان کرد: حضور نهاد شهرداری برای بهتر برگزار شدن جشنواره‌ها بسیار پر اهمیت است. ما باید سامان‌دهی درستی برای جشنواره‌ها داشته باشیم و برگزاری این جشنواره موید این موضوع است. لازم می‌دانم که از آقای شهردار تشکر کنم با حضور این عزیزان کارهای جشنواره با خیال راحت جلو می‌رود.

سید مسعود حسینی نیز گفت: ما همدان را به نمادهایش می‌شناسیم؛ نمادهای علمی چون بوعلی سینا و یا فرهنگی چون میرزاده عشقی و... ما در شهری تاریخی میزبان هنرمندان هستیم که پویایی لازم را داراست، شهری که با قدمت 3هزار ساله ثابت شده پایه تاریخ و تمدن است. همدان مرکز علم، دین، جهاد، هنر و مرکز همه‌ ارزش‌های جهان است. در برگزاری این جشنواره با اجرای برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان این فرهنگ از پایه‌ در کودکان و نوجوانان ما نمود می‌یابد، ما تلاش کردیم در عرصه‌ هنرهای نمایشی که جایگاه و ارزش ویژه‌ی خود را داراست هرآنچه از ما ساخته است، تقدیم کنیم.

شهردار استان همدان افزود: مدیرکل ارشاد استان تلاش و‌ زحمات زیادی را متحمل شده تا دستگاه‌ها در خدمت جشنواره باشند. دبیرخانه دائمی جشنواره هم در مجموعه‌ فرهنگی عین‌القضات واقع شده است که امیدوارم  جشنواره به بهترین شکل ممکن پیش برود و برگزار شود.

مسعود ویژه نیز در این نشست گفت: وقتی که ما  به یکی از متمدن‌ترین استان‌های ایران یعنی همدان می‌رسیم با مستنداتی روبه‌رو می‌شویم که حاکی از وجود آیین‌های نمایشی در چند صدسال پیش وجود داشته و این جزوه میراث کشور عزیزمان ایران محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان ادامه داد: به نظر بنده شاید اهمیت این جشنواره را بتوان در چند نکته خلاصه کرد، یکی از تمایزهای چشمگیر میزان درگیری افراد در جشنواره‌های دیگری هست که در مقایسه با دیگر برنامه‌ها می‌توان گفت به اندازه‌ جشنواره‌ تئاتر کودک و نوجوان نبوده و با توجه به آمار ارائه شده در سال قبل حاکی نشان از درگیری بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جریان جشنواره است، تمامی امکانات در نظر گرفته شده در جشنواره سبب شده است تا خیل بیشتری از افراد درگیر این جشنواره باشند.

امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم طی سخنانی کوتاه گفت: برگزاری جشنواره کار بسیار سختی است علی‌الخصوص در راستای بحث هماهنگی و جذب بودجه از نهادها و ارگان‌های مختلف برای مدیران جشنواره، امیدواریم که پس از جشنواره با انرژی خوبی که از کودکان و نوجوانان ایجاد می‌شود خستگی حاصل از جشنواره رفع شود.

او ادامه داد: با توجه به شعار جشنواره  «تئاتر و گفتگوی بدون مرز»، ما تلاش کردیم تا در راستای این شعار پیش برود.

مشهدی عباس در بخشی از سخنانش با اشاره به تعویض مکان برگزاری جشنواره گفت: «جریان تئاتر کودک و نوجوان کشورمان نمی‌تواند متوقف شود باتوجه به اینکه شرایط برگزاری جشنواره در پارسال در شهر همدان مهیا نبود و جشنواره مانند یک جریان است و نمی‌تواند متوقف شود و خوشحالیم که امسال به شهر خود همدان برگشت با توجه به احداث بلک‌باکس توسط جناب شهردار در همدان مشخص است که این کوشش وجود دارد که این جشنواره در این استان بماند.»

او با ارائه آماری تعداد گروه‌های حاضر را از استان‌های مختلف ارائه کرد و از ارتقای سطح کمک هزینه و ارتقای ۳۵ درصدی آن گفت.

این مدیر هنری افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باید بازتاب فعالیت‌ها یک سال گذشته خود باشد ما با افزودن بخش رادیو تئاتر و دیگر بخش‌ها سعی کردیم که این جریان را ایجاد کنیم و این منوط به این است که این موضوع ادامه‌دار باشد.

مشهدی‌عباس در خصوص آثار بین‌الملل افزود: ما آثار بین‌الملل را عمدتاً دعوت نمی‌کنیم زیرا به لطف خدا از رنکینگ جهانی برخوردار هستیم که نیازی به این دعوت نیست. موضوع مهمی که وجود دارد تطبیق زمان برگزاری جشنواره با تایم مطلوب برگزاری فستیوال‌های بزرگ جهانی است، ما تمام تلاش خود را کردیم که امسال نیز بهتر از سال‌های پیشین جشنواره با کیفیت به مطلوب به ثمر بنشیند.

دبیر جشنواره در پاسخ به چالش‌هایی چون تعویق پروازهای هوایپمایی و مشکلات حمل و نقل برای گروه‌های بین‌المللی جشنواره اظهار کرد: ما با چالش‌های چون گران شدن بلیت هواپیما و هماهنگی پرواز ها روبرو بودیم که در نهایت به یاری اداره‌کل هنرهای نمایشی و جناب شهردار این هماهنگی رخ داد و در خصوص بخش بین‌الملل هم در حال فعلی با وضع مطلوبی طرف هستیم.

او در پایان با اشاره به بخش بلیت‌فروشی آثار گفت: در خصوص بلیت ما بلیت فیزیکی نخواهیم داشت، بلیت‌ها حتی اگر رایگان هم باشد از طرف سایت‌های فروش بلیت اینترنتی صورت می‌گیرد، در راستای قیمت‌گذاری، شورایی در حال فعالیت است که نتیجه را خدمت شما اطلاع رسانی خواهیم کرد و در خصوص اجرای عموم این آثار برگزیده نیز در تلاشیم که با حمایت جناب شهردار و مدیرکل هنرهای نمایشی این موضوع اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *