گزارش|

انگشت مربی آفریقایی روی نقطه ضعف استقلال/ بی‌تفاوتی بازیکنان صدای موسیمانه را هم درآورد

11:55 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۷۴۱
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
انگشت مربی آفریقایی روی نقطه ضعف استقلال/ بی‌تفاوتی بازیکنان صدای موسیمانه را هم درآورد
طولی نکشید تا سرمربی آفریقایی تیم فوتبال استقلال در همان نخستین بازی متوجه سطحِ فاجعه‌بار تاکتیکی بازیکنان تیمش شود.

خبرگزاری میزان - بعد از عملکرد فاجعه‌بار استقلال در هفته‌های ابتدایی فصل جاری لیگ برتر جواد نکونام از جمع آبی‌پوشان جدا شد و هدایت این تیم به صورت موقت به سهراب بختیاری‌زاده سپرد، اما طولی نکشید که عیار این پیشکسوت استقلال هم مشخص شد و بعد از تنها ۳ بازی او هم نیمکت را به سرمربی بعدی تحویل داد.

با ورود پیتسو موسیمانه به استقلال، گمان می‌شد تأثیر این سرمربی آفریقایی در همان روزهای ابتدایی آشکار شود، انتظاری که چندان هم با واقعیت تطبیق نداشت، اما آبی‌پوشان در حدی بحران‌زده نشان داده‌اند که کارشان از شوک دادن گذشته و این تیم باید تحت تغییرات اساسی و بنیادین قرار گیرد.

به نظر می‌رسد پیش از هر چیزی در وهله اول موسیمانه نیاز به زمان بیشتری دارد تا به شناخت عمیق‌تری از تیمش برسد و ترکیب ثابت خود را پیدا کند، اما آنچه روشن است و این مربی هم به آن اشاره داشته این است که میانگین سنی تیم استقلال بالاست و همین موضوع عاملی است که به این تیم ضربه زده است.

از سوی دیگر برخی اشتباهات از سوی بازیکنانی در این سطح به خصوص بازیکنان باتجربه و بی‌تفاوتی آنها نسبت به تیمی که در آن بازی می‌کنند به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و موسیمانه باید بازیکنان پراشتباه و ضعیف استقلال را که به صورت ثابت در این تیم حضور دارند کنار بگذارد تا این ترکیب نامتوازن در استقلال متلاشی شود. البته بازیکنان نامداری نیز در این بین حضور دارند که کار تغییرات را سخت می‌کنند، اما این موضوع در همان بازی اول به چشم موسیمانه آمد تا حدی که این سرمربی در نخستین نشست خبری خود بعد از اولین بازی لیگ برتری‌اش به آن اذعان کرد و با حمله به بازیکنان استقلال، پیراهن بزرگ این تیم را برای برخی بازیکنان گشاد دانست.

در ابتدا موسیمانه در بهترین تصمیم ممکن، کادرفنی و افراد تاثیرگذار و نزدیک به خود را به تهران آورد تا هیچ‌گونه بهانه‌ای برای کسب نتایج ضعیف در ماه‌های آتی وجود نداشته باشد. با توجه به اینکه غالب کادرفنی استقلال خارجی هستند و پیش زمینه فکری و قضاوتی درباره بازیکنان ایرانی ندارند، می‌توانند نهایتِ سخت‌گیری و تمرینات فشرده را در استقلال اجرا کنند و تعارفی با بازیکنان کم‌کار نداشته باشند. موسیمانه از همین ابتدای کار نشان داد با هیچ بازیکنی تعارف ندارد و نام‌ها برایش بی‌اهمیت است.

موسیمانه پس از شکست ۳ بر یک مقابل خیبر گفت: تیم من به لحاظ روحی و روانی خوب نیست! هیچ وقت ندیده بودم تیمی اینقدر پایین باشد. شاید برخی از بازیکنان نمی‌دانند چه اسم بزرگی روی پیراهن تیم‌شان هست. به بازیکنانم گفتم مربی اول امسال آمد و رفت، مربی دوم هم آمد و رفت، من سومی هستم، آیا باید مربی چهارمی بیاید؟ شاید بازیکنان باید خودشان را در آینه ببینند و با خودشان صادق باشند.

وی افزود: هیچ‌کس نمی‌تواند به ما کمک کند، جز خودمان. من از نمایشی که دیدم خیلی ناراحت هستم. نمی‌خواهم بهانه بیاورم و بگویم فقط دو جلسه تمرین با تیم داشتم. ما هیچ تاکتیکی نداشتیم! نمی‌دانم بازیکنان استقلال چه چیزی می‌خواهند، آیا باید هر روز مربی عوض شود؟ بازیکنان استقلال بچه نیستند و حرفه‌ای هستند. من باید تغییراتی بدهم و با بازیکنان صحبت کنم. ابتدا باید ذهن‌مان را تغییر دهیم. مهمترین چیز ذهنیت بازیکنان است. این مسئله مهم‌تر از تغییر نفرات است. باید بازیکنانی را بیاوریم که بخواهند بازی‌ها را ببرند.

موسیمانه در پایان خاطرنشان کرد: ما به اندازه کافی نجنگیدیم و آماده نیستیم. ما نیاز به جنگیدن داریم. بازیکنان باید خیلی به خاطر استقلال ناراحت باشند. همه استرس دارند و تماشاگران نیز همینطور. مدیریت و ما نیز استرس داریم. اینها نشانه چیست؟ باید تغییراتی صورت بگیرد. این فرهنگ برای بازیکنان استقلال درست نیست. ما می‌توانیم هر هفته مربی عوض کنیم و اگر نخواهند ببرند همیشه همین وضعیت را خواهند داشت.

 

انگشت مربی آفریقایی روی نقطه ضعف استقلال/ بی‌تفاوتی بازیکنان صدای موسیمانه را درآورد

 

ضعف فاحش چینش خط دفاعی در استقلال و اشتباهات مکرر مدافعان، عدم جذب مهاجم تمام عیار و چارچوب‌شناس و خریدهای عجیب و غریب که بالانس تیم را به هم زده از مشکلات این تیم است که موسیمانه در حال حاضر فقط می‌تواند در کوتاه مدت به خط دفاع این تیم نظم بدهد و در نیم فصل به دنبال ترمیم سایر نقاط تیمش از جمله جذب یک مهاجم نوک گلزن و سرزن برود که به تاکتیک‌های این مربی بسیار نزدیک باشد.

نیمکت‌نشین کردن بازیکنان پراشتباه استقلال و بازی دادن به جوانان و توجه به آکادمی باشگاه، دیگر گزینه این سرمربی آفریقایی است چون حضور این بازیکنان نه‌تنها آورده‌ای برای استقلال ندارد بلکه موجب ضرر نیز هستند و قطعاً حضور یک بازیکن جوان در بازی، شرایط استقلال را از این وضعیت بحرانی که دارد بدتر نمی‌کند و دیگر بدتر از این نمی‌شود! بازیکن سالاری در باشگاه استقلال باید به طور کلی نابود شود و موسیمانه نشان داده در این مسیر کار سختی را در پیش دارد.

اندونگ و کاکوتا دیگر بازیکنانی هستند که لازم است موسیمانه تمرکز بیشتری روی آنها داشته باشد چراکه باوجود پیشینه بین‌المللی مطلوب و تجربه حضور در تیم‌ها و لیگ‌های با کیفیت هنوز نتوانسته‌اند انتظارات حداقلی را هم برآورده کنند. این بازیکنان که به نظر می‌رسد سطح فنی بالایی داشته باشند، شاید به دلیل سبک بازی مربیان قبلی یا اختلاف فنی آن‌ها با دیگر بازیکنان متوسط استقلال باعث شده نتوانند آن کیفیت مورد نظر را تا بدین جا ارائه دهند و بازی آن‌ها، آنطور که باید به چشم نیامده.

از طرفی آرمان رمضانی و بلانکو سطح فاجعه‌باری از خود نشان داده‌اند و تنها بازیکنانی که در ترکیب تیم به نسبت سایر بازیکنان عملکرد بهتری داشته‌اند شاید رامین رضائیان و ماشاریپوف بوده‌اند و دیگر بازیکنان در سطح متوسط رو به ضعیف هستند. 

سیدحسین حسینی و سیلوا نیز روندی سینوسی داشته‌اند. سکونشین کردن کوشکی، رضاوند و زکی‌پور نیز بهترین اقدام ممکنی است که موسیمانه می‌تواند در قبال باشگاه انجام دهد و واقعاً مشخص نیست این بازیکنان به چه دلیلی با این سطح فاجعه‌بار در استقلال حضور دارند و حتی فیکس بوده‌اند!

استقلال در روزهای آتی باید به مصاف تراکتور و الهلال عربستان برود و اگر موسیمانه نتواند طی روزهای کم باقی‌مانده راه حل موقتی برای ترکیب بحران‌زده استقلال پیدا نکند، احتمال رخ‌دادن فاجعه برای این تیم در ادامه راه بسیار بالاست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *