آنچه در جلسه علنی امروز مجلس گذشت؛ از محکومیت اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی تا تذکر درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی فرهنگیان

14:52 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۷۱۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
آنچه در جلسه علنی امروز مجلس گذشت؛ از محکومیت اقدام تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی تا تذکر درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی فرهنگیان
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز در حالی برگزار شد که نمایندگان یک‌صدا تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان را محکوم و تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع و ماده‌ ۵۱ منشور ملل متحد خود را محق به دفاع از خود می‌داند و پاسخ به این تجاوزگری، قطعی با رعایت اقتضائات خواهد بود.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی امروز یکشنبه، ۶ آبان ماه مجلس شورای اسلامی، با ۲۴۵ نفر از نمایندگان و به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه یک فوریتی موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه پیوست اصلاحی موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه و گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه تجارت در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه با اشاره به تجاوز رژیم نامشروع صهیونیستی به خاک کشورمان گفت: موفقیت و هوشیاری مجاهدان فداکار پدافند ارتش و سپاه نشان داد که رژیم آپارتاید صهیونیستی همواره در مواجهه با ملت سربلند ایران در هر معرکه‌ای به مضحکه‌ای در سطح جهان تبدیل شده است؛ مقایسه‌ی عملیات وعده‌ی صادق ۲ با اقدام اخیر نظامی این رژیم، گواهی روشن بر توان بازدارندگی نیروی دفاعی جمهوری اسلامی ایران است

به گفته رئیس مجلس گرچه اقدام نظامیِ رژیم صهیونیستی علیه ایران از روی انفعال بود و به شکستی دیگر برای این رژیم تبدیل شد، اما جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع و ماده‌ی۵۱ منشور ملل متحد خود را محق به دفاع از خود می‌داند و پاسخ به این تجاوزگری، قطعی با رعایت اقتضائات خواهد بود.

قالیباف در ادامه تأکید کرد: به آمریکا که پشتیبان اصلی و شریک در تمام جرم‌ها و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی است، هشدار می‌دهیم که برای توقف کشتار مردم بی‌گناه در غزه و لبنان و جلوگیری از گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در تمام منطقه، رژیم نامشروع صهیونی را مهار کرده و مجبور به آتش بس پایدار کند و اجازه ندهد این رژیم با بی‌تدبیری و جنگ‌افروزی، سرنوشت شومی را برای خود و هم‌پیمان‌های خود رقم بزند.

قالیباف همچنین حمله تروریستی به گشت انتظامی در گوهرکوه شهرستان تفتان استان سیستان و بلوچستان را به شدت محکوم و تأکید کرد: با دستور وزیر کشور، بررسی ابعاد این حمله تروریستی در دستور کار هیئت ویژه‌ای قرار گرفته که نتیجه آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی امروز ضمن محکومیت اقدام تجاوز گرانه رژیم صهیونیستی علیه خاک کشورمان تاکید کردند: پاسخ مقتضی به این اقدام حق مشروع و قانونی جمهوری اسلامی است.

درخواست اعلام وصول طرح شفافیت هیئت رئیسه مجلس

در ادامه نماینده مردم تهران در مجلس در انتقاد به نحوه عملکرد معاونت قوانین در خصوص پیش طرحی که تحت عنوان شفافیت هیات رئیسه مجلس برای نمایندگان ارائه داده است از هیات رئیسه خواست تا این طرح اعلام وصول شود.

مالک شریعتی در نشست علنی امروز در تذکر به هیئت رئیسه مجلس با استناد به ماده ۱۶ آئین نامه داخلی، (‌‌ماده ۱۶ - قبل از اخذ رأی برای هیأت رئیسه، اسامی داوطلبان به ترتیب وصول به هیأت رئیسه بدون بحث در جلسه علنی اعلام خواهد شد) گفت: این ماده سوگند هیئت رئیسه مجلس را اعلام کرده و در بخشی از آن به انجام وظایف، مراعات بی طرفی کامل و عدم اقدام مخالف آئین نامه تاکید کرده است.

شریعتی یادآور شد: این می‌تواند نظر مشورتی برای نماینده باشد، اما بنده اصرار دارم که این پیش طرح اعلام وصول شده و در کمیسیون آئین نامه داخلی بررسی شود سپس نمایندگان در صحن در مورد آن تصمیم بگیرند چرا که یک کارشناس معاونت قوانین نمی‌تواند جای نمایندگان مجلس تصمیم بگیرد و نظر مخالف آئین نامه داخلی داشته باشد.

قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده تاکید کرد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد. 

ترکیب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس مشخص شد

نمایندگان مردم همچنین در ادامه ترکیب اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس را مشخص کردند.

بر اساس این گزارش نمایندگان در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، با ماده یک این طرح با ۱۵۳ رای موافق، ۶۱ رای مخالفت و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس موافقت کردند.

براساس ماده یک این طرح؛ ماده (۱) قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان و تبصره (۲) و (۳) آن به شرح زیر اصلاح و در تبصره (۴) عبارت «موضوع تبصره (۲) این ماده فرد جایگزین مطابق تبصره مذکور» به عبارت «فرد جایگزین مطابق این ماده» اصلاح و تبصره (۱) آن ابقاء می‌شود:

ماده ۱- در هر دوره مجلس شورای اسلامی حداکثر سه ماه پس از افتتاح مجلس، هیأت نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان که از این پس «هیأت» نامیده می‌شود، مرکب از افراد زیر تشکیل می‌گردد:

الف- شش نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس

ب- یک نفر از اعضای ثابت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی از بین داوطلبان عضویت در هیأت، به انتخاب مجلس

پ- یک نفر از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی از بین داوطلبان عضویت در هیأت، به انتخاب مجلس

ت- یکی از نواب رئیس به انتخاب هیأت رئیسه مجلس برای هر سال

تبصره ۲- اعضای هیأت رئیسه مجلس به جز نواب رئیس، نمی‌توانند به عضویت هیأت در آیند. در صورتی که هر یک از اعضای هیأت به عضویت هیأت رئیسه مجلس انتخاب شود، عضویت وی در هیأت لغو و فرد جایگزین مطابق فرآیند این ماده انتخاب می‌شود. نصاب انتخاب اعضای هیأت در مجلس، اکثریت نسبی نمایندگان حاضر است.

تبصره ۳- هیأت از بین اعضای خود یک رئیس، یک نایب رئیس، یک دبیر و یک سخنگو انتخاب می‌کند.

در ادامه بررسی طرح مذکور علیرضا سلیمی با ارائه پیشنهادی در خصوص الحاق یک بند به ماده یک در رابطه با ایجاد مسئولیت برای تشکیل هیات به رای نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان با ۱۴۳ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۵۴ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی فرهنگیان باید بر اساس برنامه هفتم اجرا شود

در ادامه جلسه علنی مجلس، محمد بیات نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی فرهنگیان باید بر اساس برنامه هفتم توسعه باشد چرا یک قسمت آن اجرا می‌شود، اما بخش دیگری از آن انجام نمی‌شود. در خصوص تعیین تکلیف و تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی به افرادی که در صف انتظار هستند اگر قرار نیست این موضوع اجرایی شود اطلاع دهید.

بیات اظهار کرد: اقدام دولت برای یکپارچه‌سازی بودجه قابل تحسین است، اما اگر درآمد‌ها و هزینه‌ها نیز منطقه‌ای باشد نقش نظارتی مجلس چه می‌شود. در خصوص بودجه بخش کشاورزی اگر مصداقی بخواهیم بیاوریم باید بگوییم ۱۴۷ هزار میلیارد تومان در قانون برنامه هفتم آورده شده که چهار هزار میلیارد تومان آن ابلاغ شده، اما تخصیص در آن صفر بوده است.

در پاسخ به این تذکر حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: در خصوص همسان سازی بازنشستگان اظهارات مسئولان دولت توسط رئیس مجلس مطابق با قانون دانسته نشد و دولت باید طبق برنامه هفتم توسعه نسبت به متناسب سازی اقدام کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *