رئیس کل دادگستری استان ایلام: دادگاه‌های صلح با رسیدگی به دعاوی کوچک و متوسط نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی خواهند داشت

15:49 - 05 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۵۷۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان ایلام: دادگاه‌های صلح با رسیدگی به دعاوی کوچک و متوسط نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی خواهند داشت
امروز شنبه پنجم مهرماه ۱۴۰۳ دادگاه صلح مرکز ایلام به عنوان شانزدهمین و آخرین دادگاه صلح استان افتتاح شد.

خبرگزاری میزان - با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین کریمی تبار نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام،علی‌محمدی رئیس کل دادگستری ایلام، مسئولین دادگستری استان، کارکنان و اعضا شورای حل اختلاف و هیئت‌های صلح، دادگاه صلح مرکز استان راه اندازی شد.

پیش از این دادگاه‌های صلح در تمام حوزه‌های قضایی استان راه اندازی شده بود و امروز دادگاه‌های صلح مرکز استان به عنوان شانزدهمین دادگاه صلح، در ایلام راه اندازی شد.

در ضمن این افتتاح رئیس کل دادگستری استان ایلام در سخنانی در خصوص راه اندازی دادگاه‌های صلح در استان اظهار کرد: دادگاه صلح به عنوان یکی از نهاد‌های نظام قضایی با هدف تسهیل دسترسی به عدالت و کاهش بار کاری دادگاه‌های عمومی ایجاد شده است و این دادگاه‌ها با رسیدگی به دعاوی کوچک و متوسط نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی خواهند داشت.

وی افزود: در استان ایلام اطاله دادرسی کنترل شده است و در اتقان آرا نیز در کل کشور جزو استان‌های برتر هستیم، کمترین موجودی در شعب رسیدگی کننده و اجرای احکام در سراسر کشور متعلق به استان ایلام است، در سال گذشته شورا‌های حل اختلاف ما مقام سوم در کل کشور را به دست آورد، حُسن این دادگاه‌ها این است که در کنار هر شعبه دادگاه صلح دو شعبه شورای حل اختلاف وجود دارد که پرونده ابتدا به دادگاه صلح می‌آید و با تعیین وقت نظارت جهت صلح و سازش به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود، شورای حل اختلاف تلاش خود را در راستای صلح و سازش و تنظیم گزارش اصلاحی انجام داده و گزارش اصلاحی به همراه پرونده به دادگاه صلح ارجاع می‌شود که در نهایت دادگاه صلح ضمن تایید گزارش اصلاحی پرونده را بایگانی کرده و دیگر نیازی به صدور رای نیست.

علی‌محمدی گفت: در استان ایلام در شورای حل اختلاف قریب به ۵۰ درصد پرونده‌ها با صلح و سازش مختومه می‌شوند و هیئت‌های صلح استان در مساجد، ادارات و اخیرا که در پتروشیمی نیز مستقر شدند اکثر پرونده‌ها به صلح و سازش منجر می‌شوند و این نویدی است که هنوز در بین مردم انس و الفت و برادری وجود دارد.

وی تاکید کرد: استان ایلام دارای قضات خوب و جوان و پای کاری است که قطعاً با تلاش جهادی در گسترش صلح و سازش نقش پررنگ تری ایفا خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: نظام ما از چنان توان و قدرتی برخوردار است که اقدامات مذبوحانه رژیم صهیونیستی هیچ خللی در رویکرد ایران اسلامی نخواهد داشت، رویکرد ما دفاع از مظلوم است، انتقام این ظلم‌ها از رژیم غاصب گرفته خواهد شد و همه به رهبر معظم انقلاب اقتدا و پرچم را به دست صاحب اصلی آن امام زمان (عج) خواهیم سپرد.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در سخنانی با اشاره به جایگاه والای صلح و سازش و اصلاح ذات البین در تعالیم دین مبین اسلام، از راه اندازی دادگاه‌های صلح در استان و تلاش‌های مسئولین دادگستری و شورا‌های حل اختلاف و هیئت‌های صلح استان تجلیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی و دشمنان نظام اسلامی از قبل برنامه داشتند به دلیل شکستی که در وعده صادق ۲ خوردند، یک عکس العملی داشته باشند البته عکس العمل به نحوی نباشند تا دوباره جمهوری اسلامی ایران به آن پاسخ دهد و وعده صادق سومی انجام شود و می‌خواستند با کار‌های کوچکی که اهمیت ندارند در بعد رسانه‌ای تبلیغات کنند.

وی گفت: مردم ما نشان دادند هیچ ترسی از آمریکا و اسرائیل ندارند و امروز نیز زندگی روزمره مردم جریان دارد.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: جمهوری اسلامی توانایی بالایی در عرصه نظامی دارد و این مسأله را هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی به خوبی می‌دانند که اگر دچار حماقت شوند با عکس العملی سخت مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *