نظارت مجلس بر اجرای مهم‌ترین مصوبه حمایتی در زمینه حذف حق بیمه قرارداد برای دانش‌بنیان‌ها

13:10 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۵۵۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نظارت مجلس بر اجرای مهم‌ترین مصوبه حمایتی در زمینه حذف حق بیمه قرارداد برای دانش‌بنیان‌ها
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهم‌ترین حمایت قانونی حذف حق بیمه قرارداد برای دانش‌بنیان‌ها است، گفت: این اقدام باید به درستی اجرا شود تا از تحمیل هزینه اضافی به دانش‌بنیان‌ها جلوگیری شود و شاهد افزایش قدرت رقابتی بخش علم و فناوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود و در این زمینه جهت کاهش موانع مقابل دانش‌بنیان‌ها مجلس به‌طور کامل نظارت لازم را بر تامین اجتماعی جهت انجام حکم خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - مجلس به عنوان نهاد قانونگذار در کشور وظیفه دارد به دقت به رصد نیاز‌های جامعه بپردازد و در همان راستا قانون تصویب کند. حوزه دانش‌بنیانی نیز یکی از نیاز‌های روز هر جامعه‌ای در دنیای امروز محسوب می‌شود. به ویژه برای کشور‌های در حال توسعه موضوع توجه به دانش‌بنیان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

در راستای حمایت از دانش‌ها، مصوباتی در برنامه هفتم توسعه داریم. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مربوط به حذف حق بیمه قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

دانش‌بنیان‌ها نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه‌های مالیاتی، بیمه‌ و تسهیلات دارند تا بتوانند به فعالیت‌شان ادامه دهند و زمینه‌ساز رسوخ فناوری به صنایع کشور شوند.

به زعم بسیاری، اگر مصوبات برنامه‌ هفتم توسعه در زمینه حمایت از دانش‌بنیان‌ها به درستی اجرایی نشود، نمی‌توانیم امیدی به گسترش اقتصاد دانش‌بنیان در کشور داشته باشیم. از نظر آنان، توسعه و پیشرفت کشور در گروی تقویت دانش‌بنیان‌ها و استفاده از ظرفیت‌های آن‌هاست. 

در همین رابطه سیدسلمان ذاکر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با میزان با اشاره به مصوبات برنامه هفتم توسعه در مورد دانش‌بنیا‌ها و لزوم حمایت از آن‌ها تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره تأکید ویژه بر لزوم تقویت دانش‌بنیان‌ها در کشور دارند و بر لزوم حمایت از آن‌ها تأکید می‌کنند. در همین راستا، مصوبات خوبی در برنامه هفتم توسعه در زمینه کمک به این شرکت‌ها داشتیم. 

وی ادامه داد: در مجلس توجه ویژه‌ای به دانش‌بنیان‌ها شده است. حدود ۵۰ الی ۶۰ ماده قانونی به این شرکت‌ها اختصاص یافته و بسترسازی قانونی برای حمایت عملی از این موجودیت‌ها صورت گرفته است. به پارک‌های علمی و فناوری فرصت‌های خاصی داه شده است و به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز امتیازات ویژه داده‌ایم. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هدف این است که بستری برای اشتغال مخترعین، جوانان و متخصصین ایجاد کنیم و فرصتی برای فعالیت این قشر تحصیلکرده و به وجود بیاوریم. این شرکت‌های دانش‌بنیان قرار است به عنوان بازو‌های پژوهشی صنایع عمل کنند. 

ذاکر گفت: مستغنی کردن کشور به لحاظ فناوری و اقلام مورد نیاز به نحوی که نیاز‌های کشور را خودمان برطرف کنیم، در گروی اعتماد به جوانان و حمایت از دانش‌بنیان‌هاست. این شرکت‌ها می‌توانند اثرگذاری بالایی در افزایش ارزآوری برای کشور داشته باشند. با توجه به مزیت‌هایی که دانش‌بنیان‌ها برای اقتصاد کشور دارند، اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت ویژه از آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی دانش‌بنیان‌ها در زمینه تأمین اجتماعی است. در مجلس تلاش کردیم تا مشکلات شرکت‌ها را در این زمینه کاهش دهیم. به طور مثال، قانون حذف حق قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان را مصوب کردیم که می‌تواند کمک بالایی به این شرکت‌ها باشد. بر اساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند به اعمال ضریب حق بیمه قرارداد مبادرت کند و تنها باید بر اساس لیست اعلامی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به اخذ حق بیمه کند. 

این نماینده مجلس گفت: از آنجاکه دانش‌بنیان‌ها در ابتدای راه قرار دارند و هنوز به لحاظ اقتصادی ضعیف هستند، حمایت‌های ویژه در حوزه تأمین اجتماعی و حق بیمه قرارداد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. دانش‌بنیان‌ها به جهات مختلف می‌توانند به ما کمک کنند. به طور مثال، خنثی‌سازی تحریم‌ها در گروی استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی است. با توجه به این مسائل، حمایت ویژه از آن‌ها باید در دستور کار باشد. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین حمایت قانونی که در حوزه حذف حق بیمه قرارداد برای دانش‌بنیان‌ها است که باید به درستی اجرا شود تا از تحمیل هزینه اضافی به دانش‌بنیان‌ها جلوگیری شود و شاهد افزایش قدرت رقابتی بخش علم و فناوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ خواهیم بود و در این زمینه جهت کاهش موانع مقابل دانش‌بنیان‌ها مجلس به طور کامل نظارت لازم را بر تامین اجتماعی جهت انجام حکم خواهد داشت.

این نماینده مجلس در خصوص مصوبه قانونی مبنی بر این که مالیات حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار بگیرد و به نفع دانش‌بنیان‌ها به کار بیفتد، تصریح کرد: از سازمان برنامه و بودجه انتظار می‌رود در راستای اجرای صحیح این قانون گام بردارد. مقابله با خام‌فروشی از اهمیت اساسی برای کشور برخوردار است و باید با جدیت در دستور کار باشد. در همین راستا، اخذ مالیات از خام فروشی و اختصاص آن به دانش‌بنیان‌ها اهمیت دارد.

ذاکر گفت: واقعیت این است که صنایع کشور فرسوده هستند، اگر می‌خواهیم به پیشرفت و توسعه دست پیدا کنیم، باید راه رسوخ علم به صنایع را باز کنیم. اجرای مصوبات مجلس در زمینه دانش‌بنیان‌ها می‌تواند بستر مناسب را برای این امر فراهم کند.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *