داوری: وقتی فدراسیون را تحویل گرفتم میانگین سنی بازیکنان ملی حدود ۳۴ سال بود/ پیگیر ساخت کمپ تیم‌های ملی در آزادی هستیم

14:41 - 04 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۴۳۶
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
داوری: وقتی فدراسیون را تحویل گرفتم میانگین سنی بازیکنان ملی حدود ۳۴ سال بود/ پیگیر ساخت کمپ تیم‌های ملی در آزادی هستیم
رئیس فدراسیون بسکتبال گفت: بسکتبال علی‌رغم ۳ دوره حضور در المپیک و چند جام جهانی تنها یک سالن با ۵۰ سال قدمت دارد. که پیگیر ساخت مجموعه کامل در ورزشگاه آزادی هستیم.

خبرگزاری میزان - نشست هفتگی کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با حضور جواد داوری رییس و  محسن معزی فر دبیر فدراسیون بسکتبال برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا تهرانی رییس کارگروه ورزش حزب موتلفه اسلامی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن صد‌ها نفر از اهالی ورزش فلسطین و لبنان و از بین بردن زیرساخت‌های ورزشی این مناطق که با سکوت مجامع جهانی و فدراسیون‌های بین المللی همراه شده از مسئولین وزارت ورزش و جوانان خواست در این رابطه منفعل نباشند.

تهرانی در بخش دیگری از سخنان خود یکبار دیگر خواهان  تغییر و تحولات وعده داده شده توسط وزیر ورزش شد و تاکید کرد هر گونه تعلل و فرصت سوزی در این رابطه موجب دلسردی و بی انگیزگی اهالی ورزش خواهد شد.

در ادامه این جلسه نوبت به اعضای کارگروه ورزش رسید تا نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را در رابطه با ورزش بسکتبال بیان کنند. لزوم پشتوانه سازی، پی گیری برنامه‌های توسعه ای، وضعیت لیگ بسکتبال، چگونگی جذب اسپانسر، ضرورت تعامل و همکاری بیش از پیش فدراسیون بسکتبال با آموزش و پرورش و  آموزش عالی، ضرورت توجه به آمایش سرزمینی از جمله مباحثی بود که توسط آن‌ها مطرح شد.

جواد داوری، رییس فدراسیون بسکتبال در واکنش به موارد مطرح شده و ترسیم خط مشی فدراسیون تحت مسئولیت خود گفت: ابتدا جا دارد از تلاش‌های کیومرث هاشمی وزیر پیشین ورزش و جوانان تشکر کنم. همچنین برای دنیامالی که کوتاه زمانی است سکان هدایت  را در دست گرفته آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم بتواند در ورزش کشور تحول ایجاد کند. با بسکتبال بیگانه نیستم سال‌های طولانی به عنوان ملی پوش، بازیکن لیگ و رییس هیات در کنار این ورزش بودم و از نزدیک با مسائل ریز و درشت آن آشنایی دارم.

وی ادامه داد: هیچگاه دوست ندارم ورزشی که به آن تعلق دارم ناموفق باشد. حدود ۲ سال و نیم پیش که فدراسیون را تحویل گرفتم اوضاع بسکتبال مطلوب نبود. علاوه بر میانگین سنی بالای ملی پوشان و باخت تیم ملی به کشور‌های نه چندان مطرح آسیایی، نبود برنامه ریزی و فقدان نقشه راه جهت پشتوانه سازی و کمبود منابع مال گریبانگیر  این رشته بود. از سویی تیم ملی یی را تحویل گرفتم که میانگین سنی آن حدود ۳۴ سال بود و نیاز به تغییرات اجباری زیادی داسشت.

رئیس فدراسیون بسکتبال تصریح کرد: چند سال که مسئولیت هیئت استان اصفهان را بر عهده داشتم در جریان مسائل داخلی تیم ملی بودم به همین دلیل سعی کردم آنجا که امکان دارد شرایطی فراهم کنم که عادت‌های نادرست را در این تیم را اصلاح کنم. انضباط مالی خوبی ایجاد کردم بطوری که در بدو ورود مانده حساب ما با فدراسیون تنها ٣۰۰ میلیون اختلاف داشت. 

وی ادامه داد: به سر مربیان تیم ملی تاکید کردم جوانگرایی و مقدمه سازی ظهور استعداد‌های جوان را در دستور کار قرار دهند که الحمدلله این مهم انجام پذیرفت. گرچه معتقدم این کار باید ۲۰۱۵ انجام می‌شد، اما سال‌ها نسبت به آن بی توجهی صورت گرفته بود. طبیعی بود تغییرات مورد نظر ما با مقاومت‌هایی روبرو شود. بخش بانوان نیز به حال خود رها شده بود و آخرین تیم دسته ب آسیا بودیم که توانستیم با بکارگیری مربی خانم مطرح اروپایی به فینال این دسته برسیم.

داوری خاطرنشان کرد: برخی از دوستان به ضرورت همراهی فدراسیون با آموزش و پرورش و دانشگاه اشاره کردند ما هم به این اصل اعتقاد کامل داریم و در حال حاضر تعامل و هماهنگی خوبی با دو مرکز مورد اشاره داریم. البته این گله را هم داریم که برخی مربیان ورزش آموزش و پرورش با توجه به رشته‌ای که در آن کار کرده‌اند ورزش را اولویت بندی و حمایت می‌کنند با این وجود همانطور که ذکر شد شخصاً به اهمیت تعامل با آموزش و پرورش و آموزش عالی اعتقاد کامل دارم چرا که بخش مهمی از استعداد‌های ورزش را باید در میان دانش آموزان جستجو کرد.

وی ادامه داد: از سویی رسانه‌ها نقش زیادی در ترویج رشته‌ها و جذب دانش آموزان ایفا می‌کنند. برخی تصور می‌کنند بسکتبال رشته آمریکایی است و از انعکاس آن خودداری می‌کنند در حالیکه خاستگاه خیلی از رشته‌های ورزشی خارجی است، اما این امر دلیل نمی‌شود تا حس علاقه مندی مردم نسبت به هرکدام از آن‌ها را نادیده بگیریم.

رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به اقدامات و تحولات صورت گرفته در این فدراسیون تصریح کرد:  زمان مشخص خواهد کرد چه اقداماتی در این فدراسیون صورت گرفته. بسکتبال را آسیب شناس کردیم و چشم اندازی که ترسیم شده تا سال ۲۰۳۱ برنامه ریزی جهت رده‌های پایه صورت گرفته است این در حالی است که آن زمان قطعاً بنده در فدراسیون حضور نخواهم داشت. در همین راستا و به منظور حمایت از مناطق کم برخوردار و محروم و همچنین شناسایی این مستعدین طرح جامع استعدادیابی و استعدادپروری کشور را راه اندازی کردیم. در این طرح کشور را به ۸ منطقه برای مردان و ۴ منطقه برای بانوان تقسیم بندی کرده ایم؛ برنامه زمان بندی درستی هم تعریف شده و بر اساس آن فعالیت‌ها را شهرستان محور کرده ایم. در راستای دستیابی به اهداف چند مربی خارجی آوردیم.

وی افزود: برای بانوان هم مربی از یونان آورده ایم  که تحولات خوبی ایجاد کرده از او خواستیم در کنار پرورش ورزشکار، نسبت به پرورش و ارتقا مربی هم توجه کند. وقتی من آمدم ١٢ استان ما غیر فعال بود، اما الان ۳۱ استان فعال داریم. در کنار توسعه قهرمانی، توسعه همگانی بسکتبال را هم در نظر داریم. ضمن اینکه نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت نیستیم.

داوری در ارتباط با اوضاع مالی فدراسیون و کیفیت مسابقات لیگ گفت: علی رغم اینکه فدراسیون را با کمترین ذخیره مالی تحویل گرفتیم، اما هیچ اعزامی بر زمین نماند و میلیارد‌ها تومان صرف اعزام تیم‌ها کردیم. فقدان اسپانسر را با مدیریت مالی سروسامان دادیم و در حال حاضر هم مشکلی در این زمینه نداریم. الان با وجودی که برخی حامیان مالی گذشته را در لیگ نداریم، اما اسپانسر‌ها جدیدی جایگزین آن‌ها شده اند و مسابقات بخوبی برگزار می‌شود. اطمینان می‌دهم شرایط لیگ بهتر هم خواهد شد. پی گیر برون سپاری اسپانسرینگ هستیم، امیدوارم در آینده از این طریق منابع مالی خوبی جذب کنیم.

وی در خاتمه از ساخت مجموعه‌ای مدرن و مجهز در محل ورزشگاه آزادی تهران سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: بسکتبال علی رغم سه مرتبه حضور در المپیک و چند حضور در جام جهانی تنها یک سالن مرحوم مشحون با ۵۰ سال قدمت را دارد. پیگیر ساخت مجموعه کامل در ورزشگاه آزادی هستیم که سالن‌های مجزا برای زنان و مردان با دو ورودی خواهد داشت. نقشه‌های فاز یک آن تهیه شده و اجرای آن را نیز در دستور کار قرار دارد که منوط به اخذ مجوزات شرکت توسعه و تجهیز می‌باشد. تلاش من و همکارانم در فدراسیون بسکتبال ارتقا جایگاه این رشته و کسب موفقیت‌های بیشتر است. در صددیم بین سه ورزش توپی تفاهم نامه‌ای امضا شود و طی آن  بتوانیم استعدادیابی مشترک انجام دهیم.

در پایان این نشست محسن معزی فر، دبیر فدراسیون بسکتبال نیز طی توضیحات تکمیلی، نکاتی را در رابطه با چگونگی اعزام تیم ها، مدیریت هزینه در فدراسیون، شکوفایی لیگ برتر، نقش معلمان ورزش در پیشبر اهداف رشته‌های مختلف، استعدادیابی، افزایش تعداد تیم‌های بسکتبال در سراسر کشور و موارد دیگر بیان کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *