کاهش شیوع هپاتیت B با انجام واکسیناسیون در کشور

13:41 - 04 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۴۲۲
کاهش شیوع هپاتیت B با انجام واکسیناسیون در کشور
هپاتیت‌های ویروسی یکی از عمده‌ترین مشکلات سلامت عمومی در جهان امروز محسوب می‌شوند. هرسال میلیون‌ها نفر به این بیماری مبتلا شده و جمعی ازآن‌ها نیز مبتلا به انواع حاد یا عوارض ناشی از بیماری و حتی مرگ می‌شوند. این بیماری به دلیل هزینه‌هایی که ایجاد می‌کند، بار سنگینی بر دوش نظام‌های سلامت تحمیل می‌کند. با افزایش دانش و آگاهی در مورد روش‌های انتقال، پیشگیری و اهمیت واکسیناسیون، می‌توان نقش موثری در کنترل و کاهش موارد ابتلا داشت.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، قباد مرادی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به فرارسیدن هفته ملی پیشگیری از هپاتیت، عنوان کرد: هفته ملی اطلاع رسانی هپاتیت از اول تا هفتم آبان ماه هرسال، با هدف پیشگیری از این بیماری به وسیله ارتقای دانش و ‏آگاهی مردم و تقویت برنامه‌های پیشگیرانه، غربالگری و کنترل هپاتیت‌های ویروسی، برگزار می‌شود.
 
وی افزود: در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت و به تبع آن کشور‌های جهان توجه بیشتری به بیماری هپاتیت ویروسی B و C معطوف داشته اند. هدف سازمان جهانی بهداشت عمدتاً تشویق دولت‌ها به تقویت تلاش‌ها برای مبارزه بر علیه هپاتیت‌های ویروسی یا عفونت کبدی که در سراسر جهان تعداد قابل توجهی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشاند، است.
 
وی ادامه داد: شیوع هپاتیت B در کشور قبل از واکسیناسیون، بیش از ۲.۵ درصد بود، اما با انجام واکسیناسیون هپاتیت B از سال‌ها پیش (به طوریکه افراد زیر ۳۷ سال همه بر علیه این بیماری واکسینه شده‌اند)، اکنون هپاتیت B درکل جمعیت کشور، نزدیک به یک درصد است. 
 
کنترل هپاتیت B با واکسیناسیون 
 
مرادی با بیان اینکه مهمترین مداخله کنترل هپاتیت B، واکسیناسیون است، خاطرنشان کرد: این مداخله تاکنون به خوبی جواب داده است. در حال حاضر، ایران می‌تواند در لیست کشور‌هایی که انتقال مادر به کودک HBV را حذف کرده اند، قرار گیرد.
 
سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص شیوع هپاتیت C بیان کرد: در کشور هپاتیت C حدود یک صدم درصد تا ۳ دهم درصد پیش بینی می‌شود و بیشترین شیوع هپاتیت C در گروه‌های پر خطر مانند معتادان به تزریق و افراد دارای رفتار‌های پر خطر دیده می‌شود.
 
وی تصریح کرد: اگر چه هپاتیت C واکسن ندارد، اما با گسترش درمان‌های جدید و موثر، اکنون امکان کنترل هپاتیت C نیز وجود دارد.
 
مرادی یادآور شد: کشور ایران می‌تواند با گسترش دسترسی به درمان، حذف هپاتیت C درکشور را در آینده‌ای نزدیک، محقق سازد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هپاتیت b

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *